|
|
||||
|
||||
Ska vissa länder bojkottas?
Jag vill inte vara djävulens advokat här, men jag uppmanar alla jag känner att bojkotta Turkiet. Detta för att yttrandefriheten är inskränkt (bl a genom förbjudande av sociala medier som twitter, youtube etc). Det är också det land i världen som fängslar flest journalister. Och det på mycket lösa grunder.
Sen ska vi ju inte glömma kurdernas situation. Myndigheterna fängslar kurdiska politiker, lärare, studenter etc, för att de kämpar för kurdernas sak. Visserligen "tillåter" turkiska myndigheter, numera undervisning på kurdiska, men det är bara en kuliss, då byråkratiska restriktioner oftast sätter stopp. Kappadokien, Lykien m fl ställen i Turkiet, är säkert fint och befolkningen trevliga. Men vi ska inte glömma att den turkiska regimen opererar i samma anda som Saudiarabien. Dvs, det är en diktatur. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Sv: Sagolandskap
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Om jag får välja mellan Grekland och Turkiet.. så väljer jag i första hand Grekland.. MEN.. har tidigare rest ett flertal gånger till de populära turistorterna som Alanya och Side, trivdes bra där och turkarna är precis lika gästvänliga och nyfikna som grekerna och maten helt gudomligt god!..
Skulle gärna åka dit igen bara för matens skull! Tror att ALLA länder har något som man inte tycker är moraliskt eller etiskt korrekt.. då kan man ju inte åka någonstans.. på Kreta förgiftar de hundar och djur far illa på många sätt.. MEN ändå är turismen så STOR till just Kreta. Jag tänker åka till länder som lockar och ******** och Kappadokien skulle jag gärna besöka! Elisabeth, önskar Er en underbar resa, hoppas du berättar mer om den senare!.. |
|
||||
|
||||
Citat:
Sunny - jag använder sedan flera år en god väns rättesnöre: så länge ett lands människorätts- eller medborgarrörelser inte uppmanar oss turister till bojkott så kan jag lugnt åka. Jag är alltså mer på din linje. Man kan naturligtvis av privata skäl inte vilja, men att göra det till ett politiskt statement som man dessutom vill trycka på andra tycker jag är lite magstarkt. Att just Elisabeth, som väl hör till dem här som är mest beresta och dessutom verkar resa på ett väldigt medvetet sätt, för att upptäcka världen och bilda sig, ska behöva få pekpinnar känns rentav märkligt. Och jag skulle också gärna åka till ******** och Kappadokien. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Jag fördömer inte heller någon. Alla får åka dit de vill.
Mitt val är enkelt för mig....Har ingen längtan till dessa länder och gillar inte regimen! Skulle aldrig åka vare sig till Indien eller Kina heller.....eller till något land som inte följer de mänskliga rättigheterna. Om Grekland skulle börja förtrycka kvinnor eller ge avkall på mänskliga rättigheter på samma sätt skulle jag sluta åka dit. Jag är så här långt europé i det måtto att jag inte längtar till länder utanför Europa. Så tråkig är jag Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Att jag inte längtar till dessa länder jag nämnt beror ju mycket på att jag inte gillar regimen och vad det gäller Thailand, så skulle jag må dåligt av att åka på semester dit när man vet vad som förekommer med pedofili, prostitution mm mm. Men det är ett känslomässigt uttalande. Jag står för det. Kappadokien är säkert helt underbart att se....och alla som vill får gärna åka dit. All inclusive finns och alla som vill får gärna åka dit. Alla har SINA skäl till semesterform och semestermål. Jag står för mina.... Lågprisflyg finns också....Norweigan, SAS och RA m fl. Jag har följt hela debatten med RA och jag vet att man inte bör åka med dem enligt många....men omigen jag gör det ibland...Jag hoppas att inte de anställda där torteras eller behandlas i strid med de mänskliga rättigheterna. Ge mig bevis Agneta och jag lovar att inte resa med dem.
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Så tråkig är även jag ! / Tom |
|
||||
|
||||
Citat:
Det låter som om du likställer allt resande med stöd till regimer. Det gör inte jag. En hel del resande innebär ju att man lär sig något om livet i landet man besöker och man får en bättre grund för att bilda sig en uppfattning om det. |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Om jag inte är helt ute och cyklar är prostitution tillåten i Grekland Lissi och tyvärr vanligt förekommande i Aten men du åker dit ändå. Eva
|
|
|||
|
|||
Tyvärr är prostitution tillåten i Sverige också dvs att vara prostituerad, men det är inte tillåtet att köpa sex.
Tala om vart jag ska flytta! Får nog sluta resa. Men jag har inga synpunkter på DINA resor till Thailand...vill bara inte dit själv. .....förlåt! Politisk bojkott är ord jag inte använt själv. Lissi |
|
||||
|
||||
Lissi - att jag tog upp Ryan var naturligtvis inte för att jämföra dem med regimer som bryter mot mänskliga rättigheter, utan det var för att peka på en dubbelmoral från din sida. En del vill inte resa med Ryan av väl kända skäl, det vet du, så när du skrev om en av dina resor som råkade vara med Ryan så föregrep du eventuella pekpinnar genom att säga att du inte ville ha en diskussion om just det.
Fast när Elisabeth ber om tips om Kappadokien så får hon inte på motsvarande vis ha sin frågeställning i fred, utan hon ska få förklarat för sig det hon garanterat redan vet (alltså att det finns folk som av politiska skäl inte vill åka dit). Vad gäller pedofili och prostitution i Thailand så påverkas den ju inte alls av att du inte åker dit. Snarare påverkas den om du gör det, och bidrar med en annan sorts turism. |
|
||||
|
||||
Citat:
Att avstå vissa länder av politiska skäl tycker jag får trovärdighet först när man verkligen velat resa dit men avstår av just det skälet. Jag skulle ju kunna deklarera att jag verkligen inte skulle åka till Ryssland för att jag inte gillar Putins regim, men det skulle vara rätt skenheligt. Jag har nämligen aldrig haft minsta lust att resa dit, är inte nyfiken på människor, miljö, kultur, ingenting. Att man gör vissa val för sig själv är helt okej för mig. Men när man oombedd försöker påverka andra att göra samma val, det är då jag tycker att man riskerar gå för långt. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Sen är det upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning, men en sak är säker. Att så länge jag lever i ett fritt och demokratiskt land, så tänker JAG inte hålla käften. NU får du allt ta och kamma dig, Inky /Netwolf |
|
||||
|
||||
Faktum är att jag ska till frisören idag!
Politiska skäl = pga politiken i landet. Tror du verkligen att någon behöver tala om för Elisabeth hur situationen i Turkiet är? Det tror inte jag, jag tror att hon är lika kapabel som du och jag att hålla reda på det. Därför betror jag henne också förmågan att göra egna val, även om jag skulle göra ett annat. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
I tråden tas begreppet "mänskliga rättigheter" upp flera gånger, bland annat som en anledning till att inte resa till vissa länder. Om det är FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna som avses, så kan man läsa dom HÄR.
Då kan man snabbt konstatera att ALLA länder, även Sverige, mer eller mindre bryter mot en eller flera av artiklarna. Och när det gäller den infekterade debatten om RyanAir, kan man konstatera att det företaget inte lever upp till artikel 23-4. /kimmen |
|
|