|
|
|||
|
|||
Första gången till Samos
Hej på er som har känner Samos!
Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter . Vi är ett medelålders par som planerar resa i slutet på maj o har tänkt bo i Pythagorion - är det ett bra val? Vilket hotell rekommenderar ni? Vi behöver inte bo lyxigt, men i sköna sängar . Trevlig personal på hotellet känns också alltid bra. Vi vill gärna cykla - är det att rekommendera på Samos? Vandrar gör vi också gärna - var på ön hittar vi vandringsleder o fina vyer? Övriga tips tar vi också gärna emot! Tack på förhand |
|
||||
|
||||
Sv: Första gången till Samos
Pythagorion är bästa valet, ja.
Rekomenderar Kalimeras guide till Samos, köp den till att börja med. |
|
||||
|
||||
Håller med Erik om att Pythagorion är bäst. Har dock inga förslag på hotell, bor alltid på små familjepensionat när jag är där. När det gäller cykel så funkar det bra i närområdet. Det är en bergig ö, och mycket populär att vandra på, bland annat i den vackra näktergalsdalen.
|
|
||||
|
||||
Då rekomenderar jag Samaina på ena sluttningen i staden och Fisherman House vid det gamla torget, tio steg från allt.
|
|
|||
|
|||
Tack för snabba svar . Verkar vara 'vår ö' - cykla, vandra, båtutflykter....
Vi behöver absolut inte bo på hotell, men vi reser från Finland o flygstolen är åtminstone ännu ganska dyr, så vi får nästan inkvartering för samma pris. Tipsa ändå gärna om flera trevliga pensionat, om stolen skulle bli billigare . Härifrån fick jag också tipset om Afendoulis på Kos . Kan vi beställa Samos-guiden till Finland? Restaurang-tips tas också emot |
|
||||
|
||||
Vi bodde på Remezzo studios, som gör reklam här på Kalimera, i maj i fjol. Där trivdes vi alldeles utmärkt. Det ligger alldeles på hamnpromenaden med fantastisk utsikt över havet och hamnen. Sängarna tror jag nog var ganska "typiskt grekiska" dock, dvs lite hårda. Samma ägare av hotellet har ytterligare ett hotell som heter Remezzo hotel lite högre upp i byn, det kan man boka via Fritidsresor. Vi fick en visning där och det såg också jättemysigt ut. Mycket trevliga ägare och där vi bodde hade vi Elias taverna som granne, där åt vi väldigt god mat.
Maria |
|
|||
|
|||
Hoppsan, nu har prisen på flygstolar lämpligen gått ner, så nu måste jag på allvar kolla inkvarterings-möjligheter eller egentligen först boka flyget Satte redan mail till Samaina.... Låter som ett typiskt grekiskt familjehotell. Vi vill absolut ha utsikt mot havet, hamnen, så Remezzo låter också fint.
|
|
||||
|
||||
Remezzo, förstår att Fritidsresor gått på en nit.
Initialt, förhållningsregler. Kanske vi påminde om luffare - öluffare. Alrternativt har de dåliga erfarenheter. Den frukosten kan du inte lägga till eller dra ifrån något, och är lite överraskande kanske jag ska säga. Förbryllade mig. Interiören pastellfärgad balanserande mellan psykedelisk och gullig. Klart skrämmande. Hel outstanding i Pythagorio om man säger så . Samma gata som mer levande Samaina. Tycker jag alltså. |
|
|||
|
|||
Jag älskar pool å mitt i byn mitt val är Athina eller Antonios på fritidsresor. Mjuka sängar får du genom att be om extra täcken de finns undanstoppade efter vintern och går att få hur många som behövs
|
|
||||
|
||||
Tyvärr inte. Det beror på andra skatter och krånglig bokföring.
|
|
|||
|
|||
Jag håller just på med en "inventering" av för oss spännande och lämpliga vandringsleder/-stigar/-vägar på Samos. Flertalet kommer att prövas med början av juni. Redan nu står det klart att vi inte hinner med "alla" så vi "tvingas" nog till att återkomma och fortsätta med prövningen.
Ni kan redan nu få tips om vandringsleder, men innan är det bra att veta vad ni tror er att mäkta med - i tid, längd och höjdskillnad, som på Samos är betydande. Allt för att kunna tipsa om det viktigaste; en väl avvägd och upplevelserik vandring. Allltså utan inslag av prestationshysteri. |
|
|||
|
|||
Jaa du, en bra fråga - hur långt vi är beredda att gå - allt beror på 'lutning', väder, terräng osv osv. Hur som helst är det dagsturer det är fråga om o vackra vyer/natur/växtlighet eller ett mål med vacker utsikt, Om möjligt inte retur på samma väg. Inte heldagstur - alltså från tidiga morgonen till seeena kvällen. Vilken karta/bok ska vi köpa o var, om vi ska iväg o vandra på Samos?
Just före jag kom in på Kalimera hade jag tänkt för mig själv att vi skulle kunna bo halva veckan på en grann-ö, men en vecka är nog säkert för kort tid att dela nu när jag hör att det finns fina vandringsleder o att det går bra att cykla på Samos också |
|
|||
|
|||
Måste ändå fråga er som känner 'trakten', skulle ni välja Patmos eller Ikaria för några dygns vistelse?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Granska Ikaria i kortvrsion här å Kalimera. Också utmärkt hemsida. Patmos är nog bra för att cykla. ikariaveteran |
|
||||
|
||||
Jag har vandrat på många av öarna i Kykladerna och fått jättebra tips på hemsidan til mrWalker, som du finner här på Kalimera. Lycka till!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vill man väldigt gärna åka båt, går det ju bra med en dagsutflykt . Abi |
|
||||
|
||||