![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
En bild från en liten promenad någonstans i Grekland.
Målet för promenaden är bergstoppen som syns i bakgrunden Vad heter berget/toppen? Var är bilden tagen? |
|
||||
|
||||
![]()
Känns som någonstans på Kreta. Stämmer det?
|
|
|||
|
|||
![]()
Eller på Naxos
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
eller på Samos kanske..
|
|
||||
|
||||
![]()
Kanske på fastlandet någonstans?
Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Inte Samos heller...
|
|
||||
|
||||
![]()
Men det är en ö.
Så här ser den efterfrågade platsen ut ur en lite annan vinkel. Det är fortfarande samma berg i bakgrunden som på första bilden. |
|
||||
|
||||
![]()
Thassos? /Katitzi
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr Katizi. Inte Thassos heller.
Prova igen. Vem vet, kanske tredje gången gillt... |
|
||||
|
||||
![]()
Nisyros?
// KR |
|
||||
|
||||
![]()
Kalamos?
|
|
|||
|
|||
![]()
Chios?
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag ser exempel på många trevliga öar och platser men ingen av dessa är rätt.
Det är alltså: Inte Nisyros Inte Kalamos Inte Chios Det finns ju några ytterligare öar att välja på. Lycka till! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här står jag nu på bergstoppen som var målet för promenaden.
Vandringen började ungefär där den röda pilen pekar. Bilden på den efterfrågade platsen är alltså tagen någonstans mellan pilen och toppen där jag står. Vad heter platsen? |
|
||||
|
||||
![]()
Är Skyros så bergigt..?
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej ErOg!
Jag har inte stenkoll på Skyros topografi. Jag har ännu inte haft förmånen att besöka den ön. Men enligt uppgift så är Skyros högsta berg 792 möh. Platsen där jag står på den senast tillagda bilden ligger drygt 4oo meter högre. Så tyvärr, inte Skyros. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror det är på Karpathos! Uppe på Kala Limni. Långt där nere ser man Lefkos.
|
|
|||
|
|||
![]()
Agios Andreas?
|
|
||||
|
||||
![]()
Bra där, anlekan!
Karpathos är rätt ö. ![]() Hmm... Kali Limni säger du... Vad var det nu som stod på den där skylten när jag var där??? ![]() Visst är det på toppen av Kali Limni jag står med Lefkos framför fötterna. Där nere, vid underbara Blue Swan vid Potalibuketen, började min lilla Sisyfosvandring. Bilden i frågeställningen är alltså tagen någonstans mellan Lefkos och toppen på Kali Limni. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Applåder och fanfarer!!! Du, anlekan, har också prickat platsen. Rätt svar är alltså kapellet Aghios Andreas som ligger vid vandringsleden mellan Lefkos och toppen på Kali Limni på Karpathos. Bra jobbat! ![]() //eson |
![]() |
|
|