Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-01, 12:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sjöborrar på Skopelos?

Om några veckor är det dags för vårt första besök på Skopelos. Ska bli kul med en ny ö. Har hittills aldrig under besök på ganska många grekiska öar stött på sjöborrar, men vet att de finns här och var.

Eftersom det inte är min största längtan att stifta bekantskap med dem genom fötterna funderar jag på om det är dags att för första gången skaffa badskor.

Hur är det på Skopelos. Är det Sjöborre-varning där?

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-05-01, 12:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sjöborrar på Skopelos?

När vi var på Skopelos i slutet på 90-talet, fanns det sjöborrar på en strand nära Agnontas(hette den väl?) Vår tonårsdotter trampade på en och sen var hela hennes kvarvarande semester förstörd.....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-05-01, 19:13
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Vid Agnondas har vi sett sjöborrar från hamnpiren. Vi har dock aldrig badat vid själva stranden. På övriga stränder runt om på Skopelos har vi aldrig sett några. Badskor kan annars vara bra att ha om man är lite ömfotad, eftersom vissa stränder är lite grusiga. Vid Limnonari är det släta klippor som kan vara lite hala, så där kan det vara en fördel med badskor av den anledningen. Samma om ni ska åka till Hovolo, där får man vada en bit och gå på lite stenar i vattnet, där är det väldigt bra med badskor.

Åhh, vad jag började längta till Skopelos nu . Ha en jättehärlig resa dit... själv åker jag till Pythagorion om en vecka, det går bra det med

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 13:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hur är det på Skopelos. Är det Sjöborre-varning där?
Jag ser sjöborrar överallt i Grekland. Inte på stränderna, men där det finns klippor. Skopelos är inget undantag, bland annat vid Limnonaris beach där det finns mycket undervattensklippor.
Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 17:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack alla för era svar. Det blir inköp av badskor. De kan ju vara bra även utan sjöborrar. Vi är ganska glada i klapperstensstränder och även om stenarna är runda och släta så blir de ibland ruskigt varma och då kan det ju också vara en fördel med skor.

Vi har nog haft väldig "tur" eller vad man ska kalla det. Vi har varit i Grekland c:a 25 gånger och besökt c:a 15 öar, men aldrig sett en sjöborre i vattnet, och än mindre trampat på någon. Men man ska ju inte fresta lyckan för länge!

Det är bara uppe på stranden på Tilos som vi har stött på en Kalimera-"Sjöborre" och det var en mycket trevlig bekantskap!
Masse
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 16:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack alla för era svar. Det blir inköp av badskor.
Vi har inga badskor, men kollar alltid noga var vi sätter fötter och händer och när vi är bland klippor.
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 18:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Inga trevliga bekantskaper, de där sjöborrarna, eller "achinóus"´som de heter på grekiska. Ett år fick jag in en tagg i stortån som satt i till jul ungefär. En annan gång måste jag rusa ut på några klippor som låg strax under vattenytan, och jag visste att det var fullt med sjöborrar där, men några barn höll på att drunkna, så det var inget att välja på. Intensivt pilla-ut-jobb resten av semestern...
-Badskor är ett utmärkt alternativ, även för dolda glasbitar och annat otrevligt. Det finns också taggiga och giftiga fiskar men såna har jag aldrig råkat ut för, däremot metkrokar...
Bättre säker än ledsen brukar man väl säga.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.