![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Theodor Kallifatides begär i dag det omöjliga i DN i en artikel på kultursidan - mänsklighet.
Hoppet är ute. |
|
||||
|
||||
![]()
Något av det mest välskrivna i den vägen på länge.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fint att läsa hans text.Väldigt kalifatidisk.
|
|
|||
|
|||
![]()
Väldigt bra inlägg i Greklandsdebatten.
/pawik |
|
|||
|
|||
![]()
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...tionens-hydra/
Här kommer länken. Jag hoppas alla journalister på DN läser den också, samt en som brukar skriva om Syriza! / Jannis |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
/pawik |
|
|||
|
|||
![]()
Det blev fel från mig! Det ska stå "en del", som brukar skriv om Syriza. Tyvärr kan jag inte hoppa högt längre!
/ Jannis |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
/pawik |
|
||||
|
||||
![]()
En specialitet för Ylva A
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Gränsen mellan person och sak är inte alltid glasklar.
DET vet jag. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fantastiskt bra skrivet av Kallifatides. Som vanligt-
Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Där fick han in hela spektrat alltifrån historiens påverkan till nutid på en liten yta. Otroligt väl förklarat. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() LenaPG |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har inte läst artikeln, kan kopiera av den och läsa i efterhand vilket jag nog gör nu när jag har läst alla era kommentarer.
Jag vet dock om Kallifatides storhet, hans sätt att skriva osv. och vad jag ville säga var att det hade varit önskvärt om det funnits fler greker som han. Det kanske det gör, jag känner dock personligen inte till fler. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kallifatides analys startar 1838. Korruptionen i Grekland (eller i det geografiska området som omfattade det antika Grekland) är mycket gammal, minst 2 500 år. Det är välkänt.
Grekland hade länge mörkat sitt stora budgetunderskott men verkligheten kom i kapp. Greklands inträde i den europeiska valutaunionen var möjligt efter siffermanipulation, oärlighet och bedrägligt beteende. Det är också välkänt. Stora delar av alla lån som tagits de senaste decennierna har gått åt att täcka budgetunderskott, alltså lån för att finansiera en enorm och genomkorrumperad statsförvaltning, som i sig länge varit överbefolkat...med folket, grekiska medborgare. Med undantag från de åren då Grekland styrdes av en militärjunta (1967-1974) har folket gång på gång röstat fram de politiker som möjliggjorde allt elände. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Senast redigerad av Thira den 2015-06-11 klockan 11:29. |
|
||||
|
||||
![]()
Grekerna är, läser jag i undertexten igen, korrupta både historiskt och av födsel.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag måste missförstå något här. |
|
||||
|
||||
![]() Citat: