|
|
||||
|
||||
Pigadia direkt
Jösses, vi har redan varit här en vecka; bara tre kvar! Härligt att komma ner, som vanligt. Möttes av stora famnen och "Welcome home!" överallt. 33 grader varmt, 26% luftfuktighet och en skön bris.
Inte mycket har ändrats i staden vad vi har sett än så länge. Bankomaten vid Acropolis har flyttat från den lilla balkongen ned på gatan. Min lilla gubbe som sålde sin egen olivolja finns inte kvar, tyvärr. Där har blivit uppiffat och moderniserat, så jag får ge mig ut på jakt efter en annan lokal leverantör. Ett annat ställe som inte finns kvar är "Mike's Bouzuki" som öppnade förra sommaren. Han skulle ha en restaurang med tillresta artister från Aten, och hade stora förväntningar. Vi gav honom en säsong, max... Under hela vår Karpathosvistelse såg vi aldrig en enda kund därinne, bara ett par ganska allvarliga bouzoukispelare som satt och klinkade utan publik. På andra sidan plastväggen var det fullsatt inne på Agnadi... Nu är det istället ytterligare en turistbutik med olivtvålar, ouzo och diverse produkter med mastic. Vi har lägenhet 46 på Regina. Högst upp med en fantastisk utsikt ner över staden och bukten. Igår kom David, min son, hit för att stanna i ett par veckor. Nästa vecka ska jag hyra bil så vi kan börja ta oss runt till favoritstränderna och -tavernorna. Ikväll blir det Pelagos igen. Karin som har det bra |
|
|||
|
|||
Sv: Pigadia direkt
Helt underbart låter det! Att "komma hem" är ju den stora tjusningen med favoritöar! Nästa år är det jag , som förhoppningsvis får vara 4-5 veckor på min "hemmaö"
Ha det fortsatt gott! Lissi |
|
||||
|
||||
Bara tre kvar.
Tack för rapport Karin, hoppas det blir fler. |
|
||||
|
||||
Jag säger Ahhhhhhhhh .......!!!!
Längtade som attan "hem" till Karpathos redan innan. När jag nu läste din hälsning Karin så blev det etter värre. Får se om vi kan få till det i höst. Birgit jobbar hela sommaren, och kanske september också. Karin om du besöker Achata, Apella och Amopi skulle jag vara mycket tacksam om du skulle vilja kolla hur länge de håller igång tavernorna där i höst. Sen gör det fortfarande, och kommer att göra det länge, mycket ont när vi tänker på Minas tragiska bortgång. Blir säkert jobbigt när vi kommer dit. Men självklart kommer vi att åka när tillfälle ges. Vet du om han är begravd på Karpathos? Hoppas att du bjuder på några rader då och då framöver också, även om du har "bara" tre veckor kvar. Masse, som längtar mycket till Karpathos just nu |
|
||||
|
||||
Trevligt att få rapport från Karpathos. Ha det fortsatt bra!
Undrar vad de tycker om folkomröstningen? / Anne |
|
|||
|
|||
Längtar så tillbaka till Pigadia /Karpathos!
Lär bli det nästa år Är det nån här som har koll på/bott på lägenhetshotellet Vergina läget och vad ni tycker om det? Mvh Frank |
|
||||
|
||||
Jeg ønsker deg fortsatt herlige uker " hjemme" , blant venner, i Pigadia, Karin
Vi liker oss også veldig godt på Karpathos, og hos Dina på "Kalimera " i Pigadia, Men når neste besøk på øya kan bli, vet vi ikke |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Tack Karin både till dig och Orsa Kompani !
Masse |
|
|||
|
|||
Låter som du har det kanonbra! Inte ett dugg avis 😉
Ha det ! |
|
||||
|
||||
Läget i Pigadia är lugnt. Det var litet kris med bensin under helgen. Anledningen var - enligt vanligtvis välunderrättad källa - att en av bensinstationsägarna inte hade sålt tillräckligt under veckan, och för att råda bot på detta spred han ut ett rykte att bensinbåten inte skulle komma förrän nu på lördag. Så öborna såg framför sig en hel vecka utan bensin och började naturligtvis hamstra. Även Evelina på vårt hotell kom och sa att vi borde fylla tanken på vår bil. ("You have car? FULL it!" ) Fast den var redan full; vi hade inte hunnit med att köra så långt. Så snart var köerna långa, bensinen sålde slut och folk körde omkring med stora dunkar bakpå fyrhjulingar och mopeder... men igår kväll kom bensinbåten, precis enligt det normala schemat och alla mackägare hade gjort bra affärer under helgen.
Det finns mat i affärerna, det finns mat på tavernorna och det finns fortfarande pengar i automaterna. Om vi inte hade bombarderats med nyheter, skulle ingen turist här vetat av att det försiggick någon kris i landet. Pigadia är som vanligt. Nej, en skillnad märks tydligt. Fontänen, som under flera år mest har fungerat som papperskorg, har fått en ansiktslyftning och man har installerat en ny pump, så nu sprutar den vatten hela tiden! Karpathosborna röstade ett rungande OXI, och känner sig väldigt nöjda med valresultatet. På frågan om vad de tror kommer att hända, rycker man på axlarna och säger att det vet ingen, men det kan i alla fall inte bli sämre än alternativet. Nu har de i alla fall fått säga vad de tycker, och det betyder en hel del för självkänslan. Vad gör vi då? Tja... umgås med vänner, såväl öbor som nedresta, åker runt till favoritstränder, solar, badar och äter gott. Det räcker väl? David har snart varit här sina två veckor och åker på torsdag, för att bli avlöst av min dotter Erika (Skrikis här på Kalimera) och måg. Det ska givetvis bli jätteroligt, men samtidigt betyder det att vi bara har en vecka kvar! Karin som mår så bra... Senast redigerad av karinafp den 2015-07-07 klockan 10:45. |
|
||||
|
||||
Härligt ni har det! En liten fråga: På Pelagos taverna brukade det holländska paret Henk o Maria dansa på kvällarna. Underbart att se dom!! Man kunde sitta en hel kväll och bara njuta. Vi pratade lite och jag var så imponerad över hur dom förverkligat sin dröm på äldre dar och bosatt sig på ön.
Är dom fortfarande på G? |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Synd! Det finns flera filmer på Youtube när dom dansar där. Googla Pelagos dans, om du vill titta. Ha en fortsatt skön semester
|
|
||||
|
||||
Kul att höra att både Karpathos och du mår bra Karin. Tack för rapporten och ha det fortsatt gott!
Masse, som längtar tillbaka. |
|
||||
|
||||
Henk og Maria er hjemme i Holland nå i sommer, men er tilbake på Karpathos til høsten. Kanskje i slutten av august?
Lengter til Karpathos! Det blir en liten tur i midten av august! :-) |
|
||||
|
||||
Citat:
/Kerstin |
|
||||
|
||||
Citat:
Ønsker at du fortsatt skal "må" veldig bra |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Så var det roliga slut för denna gång. Fem timmar försenade kom vi hem igår kväll. Apollo hade förtjänstfullt meddelat först att förseningen skulle bli av via ett SMS mitt i natten, sedan när planet skulle gå via ett SMS klockan sju på morgonen, och precis när jag hade läst det så ringde den lokala representanten för att kontrollera att jag hade fått beskedet. Bra service! Det innebar att vi fick ytterligare en förmiddag och en lunch i Pigadia, helt okej. Och vårt hotell, Regina, erbjöd oss att disponera ett ledigt rum utan kostnad, så vi skulle kunna vila och duscha av oss under dagen. Bra service där också!
Dagen innan blev en helt fantastisk upplevelse. Dotter och måg - främst mågen som hade som ambition att maximera solbrännan under denna vecka - åkte en dagsutflykt med Amore III till de olika stränderna på ostkusten. Fred och jag gjorde en helt annan slags båtutflykt. Kassos Princess kör dagsturer till Kassos från Pigadia på onsdagar. Avresa 8.30, hemresa från Fry på Kassos 17.00 till den facila kostnaden av 18,60 per person. Via en Greklandsgrupp på FB hade jag fått kontakt med en man som driver ett Airbnb i Fry, och han hade erbjudit sig att visa oss runt. Så Pete mötte oss på kajen, vi lastade in oss i hans pickup (eller "på" i Freds fall, eftersom han satt på flaket mesta tiden ) och fick se det fantastiska och dramatiska landskapet på andra sidan ön. Jag har just upptäckt att jag tog alldeles för få fotografier, men några av de jag har tänkte jag lägga in i ett eget resebrev. Vi fick massor av information om livet och traditionerna på ön och träffade några helt underbara och egna människor. Oförglömligt! Och ett kilo lokal honung köpte vi med oss också, från bin som har avnjutit den vilda lavendeln som växer i ljuslila tussar överallt på bergssidorna. Men nu väntar uppackning och högar av tvätt... Karin som givetvis längtar tillbaka. Alltid ... |
|
|