|
|
|||
|
|||
Semesterkassa
Hej!
På måndag(27/7) är det äntligen dags för två veckors semester i Kykladerna. Det ska naturligtvis bli fantastiskt skönt men, hur ska man göra med pengarna? Funkar det med bankomaterna på alla öar(i vårt fall Naxos, Paros o Antiparos), alltså finns det pengar att ta ut? Eller ska man ta med kontanter för hela resan? Det sistnämnda är jag inte jättesugen på, med tanke på rånrisk, slarv eller bara lagen om alltings jävlighet. Å andra sidan vill man heller stå med skägget i brevlådan när kontanterna tar slut. Har ni som nyligen varit nere några råd att ge? Och ni, som snart ska åka, hur funderar ni? Max W |
|
|||
|
|||
Sv: Semesterkassa
Har förstått det så att det inga begränsningar är för uttag för turister. När det var som värst var väl några bankomater tomma, men nu tror jag det är pengar i de flesta. Vi åker ner om 11 dagar, till bla Naxos och Paros. En härlig 3-veckors turTar ut lite kontanter hemma och lite mera där nere. Hotellen skall ta kort och hoppas båtbiljetter och dyra middagar också kan betalas med kort.
|
|
|||
|
|||
Funderar också på hur vi ska göra. Är inte Heller sugen på att ta med kontanter för hela resan, men vet inte Heller om jag vågar lita på att vi kan ta ut.
|
|
|||
|
|||
Hoppas någon som är i Grekland nu kan rapportera om läget, men det är lite dåligt med det..
Jag reser i slutet på september och kommer i vilket fall som helst inte ta med en massa kontanter, helt galet! Kort kan man alltid spärra om blir av med det , men pengar får man aldrig igen . |
|
|||
|
|||
Vi var på Kos fram till den 13 juli och det var Inga problem alls med att ta ut pengar
|
|
|||
|
|||
Hemkommen inatt från Zakynthos. Vi hade med cash men det gick bra att ta ut med kort också.
Märkte ingen skillnad alls jämfört med förr (dock ej samma ö vi varit på, har tidigare varit alltid på Kreta). |
|
|||
|
|||
Hej
Jag bor och jobbar på Santorini och här finns pengar i alla automater. Jag träffar turister dagligen som luffat runt på andra öar och det är inga problem på någon av öarna i kykladerna. Ingela |
|
|||
|
|||
Tack, alla för värdefull info!..
|
|
|||
|
|||
Tack för svar!
Verkar som om det finns kontanter ibankomaterna. Då litar vi på det och tar med oss euro för första dagarna och hoppas att vi kan försörja oss via ATM:s resten av resan...och skiter det sig så ordnar sig nog ändå. Max W |
|
|