Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-24, 23:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Boende i Pigadia

Planeringen för vårt besök på Karpathos rullar vidare. Just nu sitter jag och söker på nätet efter lämpligt boende för oss under 2 veckor i september i Pigadia.

Från karinafp har jag redan fått tips om Regina som verkar intressant. Har lagt mail med en förfrågan till dem men inte fått svar ännu. Söker vidare för att ha flera alternativ att välja bland.

Har kollat lite på Amaryllis som verkar ha ett bra läge centralt i Pigadia och hyfsade priser.

Det vi söker är följande:

- Helst 2-rumslägenhet, men prisnivån kan göra att vi får acceptera även en studio.
- 2 separata sängar (twinbeds)
- centralt läge i Pigadia = max 700 m från centrum
- ej bottenvåning = markterrass
- prisnivå max 40-45 euro/natt
- om det är trevlig utsikt från balkongen så är det ingen nackdel

Det låter väl enkelt.
Utifrån detta tar jag gärna emot lite färska tips och förslag. Är medveten om att både boende och tavernor är mycket personligt och subjektivt. Men ändå är det ibland bättre med lite personliga tips än beskrivningar på nätet som kan vara väldigt gamla och inaktuella.

Har t ex någon av er färska erfarenheter av Amaryllis? Eller andra ställen som kan stämma in på beskrivningen?

En extra fundering: Någon som har lite koll på bokningsläget i Pigadia? Numera känns det som att de flesta reser förbokat över nätet. Men hur är det i Pigadia i september? Skulle man våga ta en rövare och vänta tills man kommer dit och kolla på plats? Då ser man ju åtminstone vad man får. Men inte kul att ägna en hel dag att hitta något vad som helst om det är fullbokat. Finns någon på plats som vet?

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 00:00
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Boende i Pigadia

Försök att ringa Regina i stället. Det är högsäsong nu och det tar tid att få svar på mail även mitt i vintern. Jag var in i ett rum som hade två separata sängar, så det ska inte vara något problem.

Blue Sky har ju ett par stora lägenheter, två rum, kök, två badrum, två balkonger... alla sängar separata. Mer centralt kan det inte bli... Hur många är ni?

En vän till oss bodde på Mertonas Studios och fick ett mycket trevligt rum med härlig utsikt. Jag vet dock inte hur stora lägenheter hon har, men det går ju att kolla.

Dolphin Studios har ju ett läckert läge...

De backpackers som kommer obokade till Karpathos brukar gå i samlad tropp upp till Possi Travel, som ringer runt och letar boende åt dem. Jag tror inte att september månad kommer att vara fullbokad någonstans. Det är augusti som är den stora semestermånaden.

Lycka till!
Karin
Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 08:43
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Masse, Amaryllis har vi bott många gånger och de uppfyller din kravlista
Stora rum. Bra städning. Trevlig familj som har den. Ingen störande trafik, fast den ligger nära taxistationen. En backe upp får man ta sig, men du kar väl kondis
Några balkonger har viss havsutsikt, så du kan ju efter det om du bokar.
Fråga gärna mer om du undrar något

Riitta
Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 17:31
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Har du kollat på Pigadia bay? Vi har inte bott där, men kollat in det lite vid en tidigare resa till Karpathos. Läget är ju kanonbra, och med fin utsikt men hur boendet är vet jag inte.

Vi hamnade på Manos plaza när vi kom obokade till Pigadia i september för två år sen, men där bor vi nog inte igen. Inget fel på boendet i sig, men det är en nattklubb som granne så nattsömnen blir lite lidande. Bodde sen några nätter även på Regina som vi tyckte var bra och kan rekommenderas, precis som Karin säger.

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 23:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack alla snälla ni för era tips. Vi har själva varit ett antal gånger på Karpathos och varje gång bott på olika ställen. Inget av dem är dock sådant att vi väljer det igen. Nu har jag fått en del tips att kolla upp.

Jo Karin, visst kan jag ringa till Regina. Har mailat dem men inte fått svar ännu. Väntar ett tag till så får vi se. Har bitter erfarenhet av att det inte alltid är vad som utlovats när man väl kommer till resmålet, även om det varit skriftlig bokning. Är därför lite skeptisk till telefonbokning. Risken för fel torde vara större. Men jag fortsätter att kolla Regina.

Vi är bara två som reser, jag och Birgit. Men vi tycker att det är ganska värdefullt om det går att få till ett 2-rumsboende eftersom vi har lite olika dygnsrytm och då är det skönt om vi inte stör varann under sena kvällar.

Maria, jag ska ta en titt på Pigadia Bay. Det har jag faktiskt missat.

Riitta, Amaryllis verkar klart intressant. Ska lägga ett mail till dem. Beträffande backen dit så är väl inte konditionen den allra bästa. Men den kanske blir bättre efter 2 veckor på Amaryllis! Första gången vi var på Karpathos bodde vi på Iolkos ovanför backen bakom busstationen. Där kan man snacka om backe! Vi fick alltid stanna på halva vägen och vila. Klarar man den så klarar man allt. Men det förstås, då var vi ju yngre!

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 11:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Men hva med "KALIMERA"
- ikke ledig kanskje?

Jeg er fortsatt s å glad for at jeg "fant" "Kalimera"
- og det er, i utgangspunktet, d i n fortjeneste, Masse
For m e g blir det " Kalimera" igjen, når/om det blir Pigadia igjen

( med forbehold om at jeg skal ha med barnebarn som ønsker basseng)
Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 11:51
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
For m e g blir det " Kalimera" igjen, når/om det blir Pigadia igjen

(med forbehold om at jeg skal ha med barnebarn som ønsker basseng)
Men från Kalimera är det ju inte många steg bort till Nisiás bassäng, vilken numera heter "Island Pool Bar". Trevligt poolområde med barnpool. Kostar bara att du köper något i baren, en kaffe eller en flaska vatten eller så. Gatan upp förbi Electra Beach, till höger alldeles efter krönet.

Karin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.