|
|
|||
|
|||
Vi cyklade till Grekland...
Som de flesta andra brukar vi ta flyget till Grekland men detta år valde vi en lite annorlunda väg ner. Jag och min 16 åriga dotter valde cykeln... Målet var Kythira och vi beräknade att det skulle ta ca fyra veckor. Vi hade inte bokat någonting och vi gjorde upp dagsetappen vid frukostbordet varje morgon. Sen ändrades den under dagens gång...
15 juni hoppade vi på våra cyklar och trampade från Södermalm till Nynäshamn, en sträcka på ca sex mil. Därifrån tog vi färjan till Gdansk och började vår färd genom Polen. Den polska naturen överraskade mig med sin skönhet och i Chojnice överraskade en gatuskylt mig rejält. Fortsatte ner genom Polen och så småningom över bergen och in i Tjeckien. I Polen hade vi haft mycket regn och ganska kallt men nu började det bli varmt. Även Tjeckien överraskade på många sätt. Eller vad sägs om en mycket god öl för åtta (8) kronor! Tillslut hamnade vi i den trevliga staden Brno där vi blev kvar i hela fyra dagar! Mest beroende på att vi väntade på en buss som skulle ta oss över Alperna, vi hade bestämt oss för att fuska lite... Så, med hjälp av buss, kom vi till Venedig och även där kan man få sig en överraskning. Efter några dagars turistande i Venedig hoppade vi på färjan och 32 timmar senare, den 5 juli, rullade vi av i Patras. Vi hade äntligen grekisk mark under våra fötter(eller hjul...) Vi cyklade längs kusten så långt det var möjligt. Nu hade vi värmen att kämpa mot! Vi försökte komma iväg så tidigt som möjligt, ligga still under de varmaste timmarna och sedan cykla på kvällen igen. Då vi skulle över bergspassen mot Kalamata startade vi klockan 19 och då var det fortfarande 33 grader varmt. Det var riktigt kämpigt de första två timmarna då det oavbrutet gick uppåt men sen gick solen ner och det började även luta nedåt så vi bestämde oss för att köra på. Kl 1 på natten rullade vi in i Kalamata, trötta men vansinnigt lyckliga. Vi var nästan i mål! Dagen efter cyklade vi till Mikri Mantineia där vi tillbringade två nätter i väntan på färjan från Kalamata till Kythira. Den 12 juli klev vi iland på Kythira. Vi var hemma! Stolt mor och dotter som just visat att vi kan!!! Anki |
|
|||
|
|||
Sv: Vi cyklade till Grekland...
Wow..så häftigt..vilken upplevelse.. bra kämpat!!..
Sunny, som gillar att cykla men SÅ långt vete sjutton om jag orkat med... |
|
||||
|
||||
Anki & Alva !
Så himla bra gjort ! Cykla till Kythira , vad mer kan man önska ? En dröm för mig om jag kunde skruva tillbaka klockan 20 år ! /Tom |
|
||||
|
||||
Så otroligt imponerad av er!!
Vilken grej! Katitzi |
|
||||
|
||||
Sjukt imponerad är jag! Fantastiskt bra gjort!
|
|
||||
|
||||
Grymt imponerande!
// KR |
|
||||
|
||||
Häftigt, häftigt, häftigt!!!!!!!
Masse |
|
||||
|
||||
Fantastiskt stort grattis. Har ni någon reseblogg? Läser gärna mer om er resa. Eva
|
|
||||
|
||||
Men så festligt initiativ! Hur i hela friden kom ni på en sån idé? Jag känner en kille som cyklade till Egypten, trodde han var unik. Har jag fel? Är det något jag missat, finns det nån cykelentusiasternas förening som delar kunskaper om vägar, logi och sånt? Vad sa folk som såg er? Finns det lagom stora vägar överallt? Skriv!
|
|
|||
|
|||
Vilken kul idé och så modigt gjort!
Jätteroligt att du skrev här och berättade om ert äventyr. Man kanske skulle sluta lägga ut onödiga pengar på flygbiljett till Grekland varje år och ta cykeln istället vetja! Mycket imponerad! |
|
||||
|
||||
Otroligt rolig idé! Och modigt. Tänk att ni genomförde den.
Blev det flyg hem? |
|
||||
|
||||
Så imponerad och inspirerad!
|
|
||||
|
||||
Åhhh vad häftigt!!! Vad roligt att läsa om er resa. Grattis till er båda för att ha genomfört en sådan tripp
|
|
||||
|
||||
Grattis, väldigt duktigt! Hoppas ni hade det fint på Kythira sen!
/ Anne |
|
|||
|
|||
Stämmer in i hyllningskören!!
Jag som åkte bil sträckan FRÅN Kalamata via Tripolis kan intyga att där finns berg! GRYMT jobbat!! Jag förutsätter att ni inte cyklat tillbaka! Lissi |
|
|||
|
|||
Väldigt imponerande! Och därtill mina två favoritsemesterländer (Tjeckien och Grekland) på samma resa, plus favoritön som slutmål - WOW!
|
|
||||
|
||||
Finns bara ett...
Och vilka härliga upplevelser på vägen Hasse |
|
||||
|
||||
H e l t UTROLIG
Hvilken BRAGD |
|
|||
|
|||
För mig hade sträckan Södermalm - Nynäshamn varit fullt tillräcklig. Djupt imponerad är jag.
/Lena |
|
||||
|
||||
Cool!!!
Hur många mil blev det totalt? Hur många cykeldagar? Längsta resp. kortaste dagsetapp? Detta måste ju bli ett rejält resebrev!!? |
|
|