|
|
|||
|
|||
Kortbetalning
Hej!
Jag åker till Karpathos den 17 september och har ett problem. Jag har råkat tappa bort mitt bankkort och kan inte beställa ett nytt förrän måndag. Jag kommer beställa bankkortet med expressleverans och då brukar man ha kortet efter ca 2 arbetsdagar, däremot dröjer koden minst två dagar till vilket gör att jag inte lär hinna få koden till kortet innan jag åker. Min fråga är nu om det går att betala med ett bankkort utan kod på tex restauranger och butiker i Karpathos, förutsatt att dessa ställen har kortbetalning dvs. Någon som har koll på detta? Börjar bli lite nervös nu då jag inte heller har möjlighet att dra ut pengar utan koden. Mvh |
|
||||
|
||||
Sv: Kortbetalning
Du kan nog ta ut pengar på bank utan kod, bara du har pass att legitimera dig med. Det hände mig en gång, när jag glömde min kod.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Kan du inte be någon du känner väl att öppna din post och skicka koden via sms?
|
|
||||
|
||||
Läser mig till i veckan som gick (på Kalimeras vänner och Galen i Grekland FB forum) att få tar kort på Karpatos som ex Restauranger och affärer. Tycker därför Jannes förslag låter bättre.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
|||
|
|||
Kortanvändandet ökar i hela Grekland sedan storbankernas monopol på kortläsare brutits. Bankerna hade också en regel som sade att ett företag måste ha en viss omsättning, jag tror det var 20000 euro per år. Nu går det lättare att skaffa kortläsare för mindre företag, men sedan är det en annan sak om de vill. Kontanter rätt ner i fickan är lättare att gömma för beskattning. Sedan är det en annan sak att det kan finnas kortläsare ändå.
Det som gjorde att allt fler skaffade kortläsare var de restriktioner på hur mycket som fick tas ut per dag som infördes i somras. Det lär dock ändå dröja ett bra tag innan kortläsarna finns över allt. Grekerna har lärt sig att kontanter i fickan eller i madrassen är bra att ha. |
|
|