Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-13, 17:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Småkryp i resväskan

Småkryp i bagaget.

Jag har vid ett flertal tillfällen läst om hemvändande turister som ofrivilligt medbringat objudna småkryp i sina resväskor. Det handlar om Kackerlackor, vägglöss, samt övriga oönskade varelser som klättrat in i bagaget vid boende i främmande land.

En del turister hivar bagaget in i frysen vid hemkomst för att försäkra sig om att odjuren icke skola komma in i hemmet. Andra,med hårt vinterklimat lämnar väskorna på balkongen ett dygn eller två för att avliva de objudna gästerna.

Hur gör ni Kalimeravänner?

Vi hava hitintills icke drabbats av småkryp efter hemkomst.

Arne
Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 17:52
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Småkryp i resväskan

Oavsett årstid så kommer inga väskor in i huset förrän vi kollat igenom noga. En del hamnar i frysen eller kvar ute i vinterkylan.

När vi kom hem från dottern i Australien så var det 15 grader kallt ute så var det bara att lämna väskorna på balkongen. Vi tog in kläder och annat vartefter och tvättade allt också.

Eva
Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 20:32
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jeg har heller aldrig haft blinde passagerer med hjem, uanset hvilket land, jeg har besøgt. Altså ingen specielle forholdsregler for mit vedkommende.
Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 20:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

När ni kommer till Greklandshotellen, ställ väskorna I badkaret, kolla sänggavlar, madrass plus ev madrassunderlägg.. sängbordens lådor och även den ställning som finns för resväskor. Det är där lössen finns. Väskorna ska ligga högt på någon hylla eller skåp. Hemma så kollar vi packningen noga. Väskorna packas upp I badrummet. Vi har klarat oss hittills....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 20:53
Max W Max W är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Visst har det blivit vanligare med ohyra i semesterbagaget dom senaste åren. Framförallt vägglöss har blivit en plåga dom senaste 4-5 åren. Ökat resande, stora migrationsströmmar samt resistens hos skadedjuren ses som dom stora orsakerna till detta problem. Dom lever av människoblod och är vanligast i och runt dom platser där vi sover, alltså i sängar och sovrum. Tyvärr blir dom allt vanligare på andra platser såsom allmänna kommunikationer som tåg, bussar, flyg, färjor, biografer och andra platser där vi människor uppehåller oss under längre stunder.

För att undvika att ta med sig dessa odjur hem från semestern finns det några enkla råd att tänka på:

När du kommer in i ditt hotellrum, placera aldrig resväskan på,under eller bredvid sängen. Säkraste stället är i badkaret eller bagagehyllan om sådan finns. Undvik att placera kläder i byrålådor eller skåp. Hänga på galge är OK.

Kontrollera sängen; titta runt bäddmadrassen efter löss(dom är ungefär stora som äppelkärnor) eller deras avföring som ser ut som små svarta prickar ( fukta fingret och dra över pricken, smetas den ut är det avföring).
Skulle ni hitta sådana spår, KRÄV att få byta rum.

Om ni misstänker att ni drabbats av vägglöss när ni kommer hem, tänk på detta; vägglöss dör vid 48 grader. Kläder behandlas enklast med 60-graderstvätt eller torktumling på hög temperatur, långt program.

Kyla fungerar också, dock hjälper det inte att ställa ut väskan på balkongen några dagar. För att lössen ska dö krävs 18 minusgrader under flera dygn, vilket i Sverige är sällsynt numera. I så fall använd frysbox!

Sist men inte minst! Skulle ni misstänka att ni drabbats av vägglöss, vilket ni märker om ni till exempel drabbas av kliande utslag eller hittar blodfläckar på lakanen, kontakta ett skadedjursföretag. Bor ni i eget hem har ni oftast skydd via hemförsäkringen. Bor ni i hyresrätt är fastighetsägaren enligt lag skyldig hjälpa er.

Sist men inte minst: Låt inte dessa fakta hindra er från att företa den där resan ni har längtat efter

Max W
Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 21:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Susie, vi har heller ikke noen " prosedyrer"/forholdsregler ang bagasjen vår...

Senast redigerad av kari den 2016-02-13 klockan 22:32.
Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 21:53

Kari, det är på allvar. Detta börjar bli ett allt större problem..

Lissi- som alltid kollar
Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 21:54
Max W Max W är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Kari, det finns ingen anledning att använda smilies i ett inlägg om vägglöss. Det är ett problem som ökar explosionsartat över hela världen just nu. Utan att komma med några pekpinnar så vill jag ändå rekommendera dig och alla andra resenärer att följa dom enkla råd jag gav i mitt tidigare inlägg.

Att drabbas av dessa blodsugare i sitt hem är både trist och tidsödande för boende och oss som ska avlägsna dem.

Än en gång, låt inte inte det hindra er från att resa

Max W
Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 23:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Vi har tack och lov hittills aldrig drabbats av att få vägglöss eller annan ohyra med oss hem. Och efter att ha läst om råden som ges här i tråden så inser jag att det beror helt och hållet på en vansinnig tur eftersom det är ganska lite av det som föreslås som vi tillämpat.

Missförstå mig inte. Jag uppskattar råden mycket och är tacksam för dem. Men de föranleder lite frågetecken som kanske går att räta ut?????

"Placera resväskorna i badkaret när ni kommer till hotellet". Något badkar har jag aldrig påträffat på hotellen ute på de mindre öarna. Endast i Aten och på stora hotell på Rhodos och Korfu. Men det är kanske de små duschkaren som avses. Lite trångt att förvara två stora resväskor i det. Tanken är väl då att de ska stå där tills man kontrollerat rummet. Sen får de allt stå på golvet. Några skåp som är stora nog att placera dem på är sällsynt.

"Placera inte kläder i skåp och lådor". Enda alternativet är väl då att ha allt kvar i resväskorna. Inte särskilt praktiskt. Särskilt inte om man trots allt lyckats placera dem uppe på skåpet.

Vid hemkomsten:

"Tvätta i 60 grader eller torktumla i hög värme och länge". En del kläder tål det, men långt ifrån allt.

En del av inläggen talar om att lägga packningen i frysen vid hemkomsten. Vet inte om vi har väldigt konstiga vanor i vår familj. Men vår frys är smockfull med matvaror av olika slag. Att få in någon packning från resan där är utopi. Men om frysen vore tom skulle det givetvis gå att göra det i omgångar.

Att placera packningen utomhus för att på så sätt "frysa bort" krypen låter sig inte heller göras. Vi bor i södra Sveriga och har MYCKET sällan minus 18 grader ens på vintern. Dessutom gör vi våra resor till Grekland mestadels i maj - september, och då är det definitivt inga minusgrader när vi kommer hem. Det bara känns så!

Som sagt, inget av det här känns särskilt realistiskt för oss att följa. Därför får jag tacksamt konstatera att vi haft en rasande tur, och hoppas att den håller i sig. För vägglöss och annat elände vill man verkligen inte drabbas av. Har hört av bekanta som råkat ut för det, och det låter verkligen inte roligt. Och självklart behöver man då hjälp av försäkringsbolag och saneringsföretag.

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 07:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Håller med, Masse, i praktiken så är det där med frys eller balkong inte något som alltid funkar.

Här i Finland har vi ju bastun dit vi kan sätta oss med resväskan vid behov. Själv har jag aldrig gjort det och lyckligtvis inte heller drabbats av detta elände.

Är det någon som har fått dessa otäcka kryp med sig just från Grekland? Man borde ju alltid kolla rummet, sängarna men jag har nog aldrig gjort det helller. Ska skärpa mig i fortsättningen. De brukar ju säga att man alltid borde göra det oavsett hur lyxigt hotell man kan tänkas bo på.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 08:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Ikke har jeg fryseboks (bare fryseskuffer i kjøleskapet), i Stavanger er det aldri -18 grader, og det er ikke mange av mine plagg som kan vaskes på 60 grader. Får jeg kryp med meg hjem blir det bare å ringe et skadedyrfirma, men det har aldri vært nødvending.

Jeg drikker kranvann, klapper snille villhunder og spiser uvaskede jordbær rett fra boksen også.
Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 09:12
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

När jag kommit hem från Grekland har jag aldrig tagit till några särskilda "knep" för att bli av med ev. vägglöss. Jag har aldrig under en enda av mina resor dit märkt av något problem med saken.
Och jag har inte kollat madrass och liknande på pensionaten.
Men när sonen kom hem från sin Kenyaresa (fältstudier inför examensarbetet tillsammans med klassen) så tilltog jag vissa åtgärder. Detta eftersom ungdomarna märkt av vägglöss på ett av vandrarhemmen de bodde samt även pga att de bodde hos familjer som bor i slummen ett fåtal dagar (för att se hur livet kan vara på riktigt riktigt). Jag fick tips från en kvinna som själv är från Afrika att man skulle tvätta allt i minst 60 grader samt ställa in väska, prylar, skor och annat i torkskåp på minst 60 grader, så det gjorde jag.
Jag märkte aldrig av några små kryp, varken före eller efter, denna åtgärd iofs.

Ärligt talat tror jag att det finns mkt lite man kan göra åt saken. Trista fakta är nog att det får bli att ta till AntiCimex om man drabbats.
Det finns mängder av motsägelsefulla tips på Internet och enligt kvinna jag talade med så hjälper det inte att ställa ut några väskor, kläder etc i kylan.
Märker man av löss någonstans så tror jag i sådana fall mest på Lissis tips ovan. Att ställa väskorna i ett badkar för dit kan de små liven inte kravla.
Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 10:25
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Jag har länge undrat om det där med kylan som motmedel mot småkryp verkligen fungerar. Resväskor åker i lastutrymmet där uppvärmning är mycket begränsad, ofta ingen uppvärmning alls, och det känner man av när man hämtat ut resväskorna från bandet... de är ju kalla, innehållet fortfarande kallt när man packar upp sina tillhörigheter. Ofta säger flygkaptener i högtalarna att utetemperaturen ligger på 30-50 grader (kallt!) och så är det när man är uppe på 10 tusen meters höjd. Att någon varelse kan överleva i en sådan extrem temperatur i 10-15 timmar....Som andra här, jag bedriver ingen bekämpningsteknik mot småkryp, det får bli Anticimex i så fall, om det blir aktuellt. Och någon har redan påpekat att de flesta av de goda råden som ofta åberopas är helt orealistiska (se Masses inlägg).
Vi har rest ute i världen i många många år...vi har hittills aldrig drabbats av vägglöss eller annan ohyra. Har träffat massor med folk som också varit ute i den stora världen, inte heller de har drabbats. Det är uppenbart att folk har drabbats av det, men är det verkligen så många (om man skall tro allt som skrivs i ämnet)?
Vilket svar från en Anticimex representant/försäljare förväntar man sig om ämnet "småkryp" kommer på tal?

Senast redigerad av RobEri den 2016-02-14 klockan 10:33.
Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 10:34
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Oavsett om det hjälper eller inte så kommer jag fortsätta ställa ut mina väskor när jag kommer hem från en resa. Jag vill packa upp utomhus, skaka igenom allt, lägga en del plagg i frysen samt tvätta allt.

Vi har haft vägglöss en gång och vi vill inte ha det igen. Det hände i början av 80-talet innan iallafall vi var medvetna om att man kunde få vägglös med sig hem. Vi hade en vän till familjen som reste mycket runt om i världen. Ryggsäck och budget. När hon tillfälligt kom till Sverige fick hon bo i vår lilla sommarstuga ett tag.
Under sommaren började vi få problem med konstiga bett och till sist så hittade vi några små kryp under kudden i översängen. Vi visste inte vad det var så vi skickade in till Anticimex. Svaret var vägglöss. Vi slutade sova där och när hösten kom så köpte vi på inrådan av Anticimex några dosor som vi hängde upp i alla rum under vintern. Vi stängde av värmen under vintern också.

På sommarhuset hade vi svalbon vilket vi haft under alla år men den här sommaren kunde vi konstatera att andra kullen ungar aldrig kom. Min man klättrade upp för att se efter hur det såg ut. Alla ungarna var döda i bona och bland resterna fanns det gott om vägglöss. Så på senhösten rev vi ner alla bona för att inga vägglöss skulle kunna bli kvar.

Vi hade tur för vi blev av med vägglössen och vi har inte fått tillbaka dom igen.
Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 13:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Aldrig har jag haft problem med vägglöss. Däremot fick jag en onödig chock en gång när jag packade upp bagaget efter en bilsommar i Grekland. Några fina korgar jag fått av bekanta hade små kackelackor i sig. Gissa vad det blev för storstädning i vår lägenhet...de hann nog inte föröka sig för jag såg inga nytillkomna.
Svara med citat
Gammal 2016-02-15, 06:16
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Re: Småkryp i resväskan

Ja nog förstår vi alla - inklusive Kari - att vägglöss är ett allvarligt problem. Men jag har tappat räkningen hur många gånger jag varit i Grekland utan att sett eller fått hem en enda lus. Och ingen jag känner - och det är många - som varit i Grekland - har fått det heller. Men så bor vi alltid på billiga hotell med stenväggar och klinkers. Vägglöss brukar gömma sig med glädje under tapeter, och renligheten har varit på topp. Är det någon här som faktiskt fått hem en lus från Grekland ? Googlar man är resultatet knapert
Svara med citat
Gammal 2016-02-15, 13:20
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Efter många resor till Grekland, både charter, båtluffning och på senare år åkt reguljärt och ordnat boende själva på många öar och många boenden av varierande standard så har vi aldrig haft några kryp med oss hem. Vi har inte ens tänkt tanken och aldrig vidtagit någon sanering av bagage när vi kommit hem. Finns krypen så har det nog inte någon betydelse vilken standard det är på boendet. Här i vår stad hade Stadshotellet vägglöss i en av sina finaste rum. Sen har jag en fundering. Ska man ha resväskan i badkar eller dusch, dessa utrymmen behöver man ju till hygien och inte till förvaring. Sen att inte använda skåp och lådor till sina kläder, var ska man då ha dem? Inte väl i en resväska i duschen. Nej vi fortsätter nog att packa upp vårt bagage och hoppas att småkrypen undviker oss och det boende vi har.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2016-02-15, 14:17

[QUOTE=Margaretha;382006 Sen har jag en fundering. Ska man ha resväskan i badkar eller dusch, dessa utrymmen behöver man ju till hygien och inte till förvaring. Sen att inte använda skåp och lådor till sina kläder, var ska man då ha dem? Inte väl i en resväska i duschen. Nej vi fortsätter nog att packa upp vårt bagage och hoppas att småkrypen undviker oss och det boende vi har.

Margaretha[/QUOTE]

Att ha bagaget i badkar el dusch är ju medan man undersöker sängen och skåp och lådor innan man lägger in kläderna....Men jag har ALDRIG RESVÄSKAN UNDER SÄNGEN.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-02-15, 14:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Men, det här med temperatur i planets lastutrymmen..

Det är enligt transportstyrelsen ungefär samma temperatur som i passagerarkabinen, sak samma med lufttrycket. Detta faller sig naturligt enär skulle eljest husdjur i bur i lastutrymmet frysa ihjäl samt skulle eventuella vätskor i vinflaskor etc frysa sönder vid minus 60 grader.

Arne
Svara med citat
Gammal 2016-02-21, 17:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag har (peppar-peppar) aldrig fått med mig några ovälkomna kryp hem och jag brukar inte heller kolla så noga.
Dock. När vi var i Brasilien, så kollade jag allt lite extra så att ingen fripassagerare tog sig in i nån väska. Fast där var kackisarna så stora att de banne mig hade genererat övervikt på flyget!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.