|
|
||||
|
||||
Tar du med dig egen dryck?
Jag har vid några tillfällen sett gäster ta med sig egen dryck till poolbarer i Grekland. För mig verkar det som ett mycket underligt beteende. Eftersom jag har hört att det är vanligt förekommande, det finns visst de som tar med sig dryck till restaurangerna också så blir jag lite nyfiken på hur man resonerar när man gör så?
|
|
||||
|
||||
Sv: Tar du med dig egen dryck?
Citat:
Ja hur resonerar man då..? Man lägger sig inte vid en pool en hel dag utan att handla i poolbaren anser jag.... Och eftersom jag råkar veta bakgrunden till din fråga så vill jag säga med bestämdhet att man inte utnyttjar poolbarens möbler, askfat, glas osv för en privat fest heller (med medhavd dryck)....även om den är stängd Hoppas vi slipper detta i sommar Eller... // Malin |
|
|||
|
|||
Men himmel så grisigt en del beter sig! Det är ju självklart att man nyttjar den bar som tillhandahåller solstolar på stranden även om de är avgiftsbelagda.. Vi ligger så sällan på strand och solar men de gånger vi gör detta är det självklart att ta en fika eller mat från serveringen...
Jag blir även förbannad på hotellgäster som tar största tallrikarna med frukt och kaffebröd med sig upp på rummen från frukostbuffen för att ha senare på dagen för balkongmys! Lissi |
|
||||
|
||||
I höstas hade vi för ovanlighetens skull inkl. frukost i vårt boende. Varje morgon satt jag och kastade ilskna blickar på folk som lassade på säkert 10-talet mackor, flera ägg, buntar med servetter mm. och lämnade hälften när de ätit klart.
Det var samma människor varje morgon och jag skämdes över deras hyenamentalitet. Hade dom varit från Sverige skulle jag lätt ha spontanskällt men språket hindrade... Vid pool och strand är det självklart för oss att beställa lunch, kaffe, öl och annat av baren/tavernan. På så sätt får man ju småprata lite åxå |
|
||||
|
||||
Citat:
Vem vet, vi kanske blir slängda i poolen både du och jag nästa gång vi frågar hur de tänker, det var nära sist |
|
||||
|
||||
Jag nyttjar ju naturligtvis poolbarens faciliteter om det finns. Men visst har jag haft medhavd ölburk några gånger. Det handlar inte om snålhet utan mer praktiskt beteende. Många poolbarer har T ex bara glas, vilket av naturliga skäl inte tillåts bland solstolarna.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
På tal om snålhet och egen dricka hade jag en kollega Posten som på 1990-talet åkte till Gran Canaria varje vinter. Han brände egen sprit hemma, och tog med sig minst en dunk ner till Gran Canaria, för att spara pengar. |
|
||||
|
||||
Begreppet Bring your own förekommer även i USA på en del restauranger, här hemma har jag aldrig hört talas om det.
Jag kanske var otydlig i min fråga, jag har säkert också haft med mig något till stranden någon gång, i alla fall en vattenflaska men jag menar att man går och sätter sig på stolarna bland borden vid baren och plockar upp sin medhavda dryck. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Detta händer nog överallt...
Lite då och då får vi informera våra gäster på cafe´t där jag jobbar att: "Här äter man, det man köper här". Så snålhet ihop med okunskap, tror jag är orsak. Har till och med hittat en urdrucken vin-pava på golvet efter några mkt glada kvinnor Men det är ju klart, vi hade ju inget vin att servera så vad göra om man är lite sugen att komplettera elva kaffet Lena |
|
||||
|
||||
Citat:
Så dåligt...vill man ha vin så går man väl på ett ställe som har rättigheter // Malin |
|
|||
|
|||
Ja du Malin, såna dagar kan man lätt bli LITE trött.
Men råkar jag se nån som häller starkvaror i kaffemuggen(vilket faktiskt har hänt), då ber jag dom gå och önskar dom välkomna åter när dom är fikasugna. Annars när det gäller Grekland och restauranger har vi ofta gått och köpt mjölk (som sonen önskat till maten) efter försökt beställa. Då på uppmaning av personalen. Men det är ju lite skillnad mot starkare drycker. /Lena |
|
||||
|
||||
Fast tänk egentligen hur det skiljer sig mot var man är. Dricker man medhavd alkohol eller äter egen mat på ett flygplan. Då minsann, betraktas man nästan som smart.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Citat:
Särskilt beträffande medhavd mat så är väl det verkligen som att svära i kyrkan, nu när du tar upp det här? /Hasse |
|
||||
|
||||
Jag funderade faktiskt starkt på att ta med egen whisky nu till Grekland, men jag ytterligare ett steg länge i tanken och tänkte lämna flaskan till bartendern med uppmaningen att varje gång jag ville ha en whisky så serverades jag från min egen flaska och bartendern debiterar mig för kostnaden motsvarande husets whisky
Men i efterhand så har jag tänkt att jag åker fan inte till Grekland för att dricka god whisky! Det får bli local beer och ouzo precis som vanligt! |
|
|||
|
|||
Citat:
Men är du bara en aning mer uppmärksam än vanligt och synar barutbudet så finns det ju en hel del trevlig single malt att tillgå samt en och annan inte helt oäven blended. Jag tycker att ALL alkohol i Grekland smakar bättre på plats än hemma. Och väljer du 40%-ig dryck så är den långt mycket billigare. /Hasse |
|
||||
|
||||
Vid flera tillfällen i Grekland har jag fått uppleva att greker kommit med medhavda diverse alkoholhaltiga drycker bland solstolar framåt eftermiddagen... ...möjligtvis köps något ytterligare gott i baren...härliga skratt, mysig stämning...
Maggy |
|
|||
|
|||
Men alltså, är detta beteende ens något att diskutera. Finns det ens något att försvara i det?
Självfallet tar man väl inte med sig egen dryck till en bar. Må det vara poolbar eller annan bar. Det är möjligt att någon sett greker göra det men för det första så okejar väl inte det att vi andra gör det, för det andra så vet man inte historien bakom. Var de kanske vänner eller släkt till barägaren, vad hade man kommit överens om innan osv? För det tredje, som frekventa turister till ett land i ekonomisk kris och med en, förhoppningsvis relativt upplyst kunskap om hur svårt det är att försörja sig i Grekland just nu på många ställen, så vill man väl inte ens komma i närheten av att bidra till att det skulle kunna bli ännu svårare? För det fjärde, gör man så här i Sverige också dådå. Tar man med sig en bira och hivar upp på bordet när man kommer till den lokala puben? Senast redigerad av Thira den 2016-05-01 klockan 22:05. |
|
||||
|
||||
Ja, kanske. Vad är det som säger att vedertagna begrepp är det rätta? Visst lagkrav som i Sverige, men så är det inte överallt.
I Brasilien noterade jag något ytterst märkligt (med svenska ögon). På uteserveringar omgärdade med staket (som i Sverige). Där köpte folk ohämmat öl mm från ambulerande försäljare med "låda på magen", utanför serveringen! Krogägare/servitörer tog ingen som helst notis om detta, utan skötte sina sysslor som vanligt. Så vad är normen? /Netwolf |
|
|||
|
|||
En norm i detta sammanhang (kraftigt förkortat) är vad som är ett brukligt socialt accepterat och mer allmängiltigt beteende som baserar sig på underförstådda regler. Om ingen lagstiftning redan finns då vill säga.
Vi har en bar och därmed en barägare. Barägaren vill tjäna pengar på sin bar eftersom hen har sin försörjning, eller åtminstone delar av sin försörjning från den. Baren (och ev pool) kostar pengar att underhålla och att driva. Alltså är det plättlätt att förstå att barägaren vill (inte bara vill utan måste) tjäna pengar på sin bar för att kunna fortsätta driva den. En underförstådd regel borde då följdaktligen vara att man inte tar med sig egen dryck. Inte så vidare komplicerat. Dessutom, det är ägaren som bestämmer reglerna. Är det inte snarare så att man fattar de underförstådda reglerna (även om de inte står skrivna på ett rött plakat) men skiter i dem? Senast redigerad av Thira den 2016-05-01 klockan 23:12. |
|
|