Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-19, 16:00
minda minda är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Boka båt eller ej!

Läser att grekiska pingsten i år infaller 10-12 juni. Själv har vi bokat flyg till Aten just 10 juni. Jag har tänkt att inte förboka biljett. Vad säger ni, bör jag tänka om. Vi tänkte oss att först ta båten till Naxos.
Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 17:14
Pia Pia är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Boka båt eller ej!

Jag var på Paros motsvarande helg förra året. Det var verkligen FULLT med greker överallt. Så vill du vara säker på att komma med den båt du tänkt dig så bör du nog boka.
Jag bokade faktiskt biljetter till Naxos idag (den 9 juni) för att vara helt säker på att inte bli sittande i Aten över natten. Ett tips - gå in på bolagens egna sidor och boka. Det är billigare eftersom man (åtminstone på Hellenic Seaways) slipper bokningsavgift och portoavgift på närmare 20 Euro.
Frågan har diskuterats rätt flitigt på forumet på sistone, så kolla runt lite för mer tips
Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 14:56
jesper86s avatar
jesper86 jesper86 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av minda
Läser att grekiska pingsten i år infaller 10-12 juni. Själv har vi bokat flyg till Aten just 10 juni. Jag har tänkt att inte förboka biljett. Vad säger ni, bör jag tänka om. Vi tänkte oss att först ta båten till Naxos.
Jag flyger till Aten samma dag från Kastrup. Vi landar 11,40 tror jag och jag har varit inne på Blue star ferries hemsida och kollat lite. Om jag inte minns helt fel så gick det en färja 17.30 vilket betyder att man kommer till Pireus i ganska god tid. Så jag kommer inte förboka.

Ha en trevlig resa!

Senast redigerad av jesper86 den 2006-04-20 klockan 15:02.
Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 15:36
minda minda är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Tack för tipsen. Vet inte om jag blir klokare, det verkar som en avvägning i hur trygg man vill vara. Vi kommer att åka med samma flyg som du Jesper och jag har också sett Blue Ferries avgången. Är det någon som har info om snabbåtar samma tid eller tips på bra länkar att kolla dessa.
Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 19:14
Bompexs avatar
Bompex Bompex är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej!

Det går en snabbfärja 16.45 som är framme 20.45 enligt www.gtp.gr

Den tänker vi själva ta när vi åker den 19:Juni, och kan inte tänka mig att man behöver förboka, har aldrig behövts tidigare...

/Bompex.
Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 15:03
jesper86s avatar

Infaller inte pingsten veckan före förresten??
Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 16:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Grekiska pingsten infaller en vecka efter vår pingst. Å andra sidan vet jag inte när vår pingst är
Svara med citat
Gammal 2006-04-24, 23:34
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Grekiska pingsten infaller en vecka efter vår pingst. Å andra sidan vet jag inte när vår pingst är
Pingst firas alltid femtio dagar efter påsk och i och med att grekernas påsk i år kom en vecka efter vår påsk borde deras pingst också ligga en vecka efter vår.

Ruby
Svara med citat
Gammal 2006-04-25, 10:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Ja, det vet jag väl. Men jag har inte räknat 50 dagar, alltså vet jag inte när pingsten infaller. Det enda jag vet är att grekiska pingsten är en vecka efter eftersom grekiska påsken var en vecka efter.
Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 23:19
mkh mkh är inte uppkopplad

Jag blåser liv i det här ämnet för jag har hittat lite informaton på en ateninfosida jag inte får länka till (de har hotellannonser också). Så här skriver de om båtbokning:
Plus you won't need to buy ferry tickets in advance except for certain days.
Those certain days are:
1)
The Thursday and Friday before Easter
2)
the Friday of Agios Pnevmatos (Holy Spirit) which is like our memorial day weekend, a moveable feast that happens sometime in the beginning of June, a good time to just stay in Athens
3)
The last Thursday, Friday and Saturday of July and the beginning of August which is the month when every Athenians and Thessalonikian who can afford it leaves the cities for the islands. Getting out of Athens can be a miserable experience if you don't have a ferry ticket and sometimes even if you do. The boats are packed. Again this is a good time to be in Athens.
4)
The Thursday and Friday of the weekend of August 15th when anyone who did not leave Athens by August 1st will be going to the island for the big holiday weekend.

resonemanget verkar logiskt, men om man kan lite på det vet jag inte.

/Marianne
Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 09:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Låter väldigt rimligt. Har varit ex på Paros den 15 aug och där var det greker från världens alla hörn. I övrigt stämmer det väl med vad de flesta av oss hört och sett tidigare.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 10:54
jesper86s avatar

Är det någon som vet hur mycket det skiljer i pris om man förbokar eller inte????
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.