|
|
||||
|
||||
Sand, grus eller klipp-klapp
Jag gillar inte sandstränder. Inte alls. Helst ska det vara klappersten, eller ännu hellre ett klippbad.
Om det är en strand med sand ser jag gärna att det är denna storlek på "sanden". (Bilden är från Perivolos beach på Santorini.) Vem är du? En sandare, en smågrusare, en klappare, en klippare, en poolare eller något annat? |
|
||||
|
||||
Sv: Sand, grus eller klipp-klapp
Jag håller med. Som västkustbo föredrar jag klippbad och i Grekland är det klaraste vattnet på klapperstenstränderna. Som gjort för snorkling.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Hej,
Definitivt vit sand, - alla dagar i veckan! //Conny |
|
||||
|
||||
Sand. Definitivt sand. Jag har en nervsjukdom i mina fötter. Den gör att varje ojämnhet jag kliver på gör enormt ont, så att gå barfota på grus eller sten är en pina. Jo, vid såna tillfällen har jag badskor på, men dels blir de fyllda med småsten som kan skada mina fötter - och sådana skador känner jag inte, konstigt nog, många är de gånger jag har tagit av mig en sko och upptäckt att den är fylld med blod från någon liten sten som har skavt hål på foten - dels är de besvärliga att ta på och av. För att inte tala om att jag har svårt att komma i och ur vattnet om bottnen består av småstenar som rullar undan när jag trampar på dem. Nej, sandstränder är det som gäller om jag får välja själv. Mjukt och skönt att gå på.
Karin som försöker läka en inflammerad stortå - minne från Menetés ... |
|
||||
|
||||
Vi tycker bäst om klapperstenstränder med sten som är ganska små och runda och därmed ganska ok att gå på. Man slipper att få en massa sand överallt och vattnet är oftast väldigt klart och fint. Exempel på sådana stränder är Agnontas och Panormos på Skopelos.
Masse |
|
|||
|
|||
Klappersten för oss också.
Brukar roa mig med att ligga och titta på stenar rätt som det är dyker det upp en fossil.Han jag bor med tycker jag plockat hem nog med sten men se det bryr jag mig inte om,dom slinker ner i ryggan fortare än..... |
|
|||
|
|||
Klippor eller klapper!
|
|
||||
|
||||
Jag är en klappare!
Men en fin sandstrand klarar jag av om jag måste. 😁 Gillar dock inte när man går därifrån, Försöker skölja av sig sanden på fötterna i strandkanten, trippar på tå (gärna till närmsta dusch om så finnes och skölja av fötterna igen) sedan komma upp på "fast mark" och stoppa ner fötterna i skorna/sandalerna/foppatofflorna och ändå ha en grusig känsla... Det är den största nackdelen med sand! /Mange |
|
||||
|
||||
Ja precis så är det - Lucky med foppadojor |
|
|||
|
|||
Sand!!! Så vit o fin som möjligt. Och stör mig inte ett dugg på ev. sandhögar i hallen när man kommer hem efter en härlig dag på stranden
|
|
||||
|
||||
Så här ser det perfekta klippbadet ut för mig.
Agia Anna på Amorgos. |
|
|||
|
|||
Klappersten, som vi har mest av i Koutsounari, Ierapetra, Kreta!
/ Jannis |
|
|