![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har många gånger tänkt att det skulle vara häftigt att boka nåt "varsomhelst" i Grekland. Hitta ett datum som passar, ett bra pris och låta allt det andra kvitta: vilken ö eller kust man åker till, läget, boendet, avgånsgstid etc. Ungefär som: -Titta vad billigt med Airtours till Korfu.. och bara trycka på knappen!
Att inte veta, bara göra det bästa av allt på destinationen! Jag är helt övertygad om att det skulle bli hur bra som helst. Är lite inne på detta inför septemberresan. Nu är ju inte detta några vidunderliga överlevnadsresor det handlar om men helst vill man ju ha det bra när det bara gäller en vecka. Sen får vi se om vi törs chansa..😉 / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fantastisk idé, skulle nog lagt minst 3-4 veckor på resan. Själv är jag förbokande, kör med gps, och allt som säkrar framkomst i tid. Studerar kartor o läser recensioner, men din tanke känns oerhört spännande. Tyvärr kommer jag nog aldrig att uppleva en så spännande resa.
Min hustru undrar varför jag köper en bil i mellandagarna när vi ska åka i augusti. När jag förklarar min planering att i juni/ juli kostar cabbar som mest och dessutom kommer jag inte ha tid i sommar att leta. Så bättre att köpa i god tid, o parkera i garaget. Jag brukar också beställa biljetter till Grekland innan jag åker hem, samtidigt som jag beställer andra flygbiljetter. Men förra året hade jag inte beställt o visste inte när vi skulle komma tillbaka. Våra grekiska vänner blev oroliga, o undrade om vi hade besvär med hälsan, eller problem på något sätt... De sa att vi alltid vet vilket datum vi kommer o tom klockslag och har skrattat åt det i många år. Men nu är 2019 planerat i detalj, innefattar Grekland, Ryssland, Mosel, Alsace, Toscana och Grekland igen. |
|
||||
|
||||
![]()
Ha ha..härligt Zpiseman!
Börjar fundera på om du åxå är en kontrollerande Skorpion🦂! En sån som jag som alltid måste ha förutspått allt som kan gå fel, om något händer..då måste man va beredd 😃 Samtidigt..när man väl bestämt sig för att vara lite "wild and crazy" så undrar de närmaste vad man håller på med. Känner inte igen en. Måste jag veta hur många meter det är till stranden, måste jag läsa på Tripadviser om hotellägaren är trevlig eller om det är långt till centrum? Näe!! Nu får det bli ändring på torpet!! Var inne på "Min pension" på nätet idag och insåg att jag har några år till att jobba ihop till min/vår drömtillvaro 😅 Det blir charter ett tag till..😊 / Kajja ![]() Senast redigerad av Kajja den 2019-02-09 klockan 01:05. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är inte Skorpion men lite kontrollerande, eller rättare sagt planerare.
Första gången vi åkte till Korfu blev det inte som planerat. Hittat billigt flyg t.o.r. Bra tider och så tar vi EN natt på ön. Sen åker vi till ett par av "våra öar",,,, Så blev det inte. Vi blev sittande, gående och bussande på våra två veckor på ön. Hittade fina tavernor, vacker natur, behjälpliga greker och trevliga turister. Så det kan bli! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Det där med "wild & crazy" hoppar jag, eftersom jag har en liten "Ove" i mig.
Åker inte charter heller, reguljärt gäller så jag kan bestämma allt själv. Bor nästa aldrig på hotell heller, även om jag ibland måste. Vi tar oss runt lite bakåtlutade på vår mc, eller så seglar vi till våra favoritvikar. Dessutom är jag fisk, om det kan förklara något. Anser även att arbete är överskattat, eftersom det tar för mycket tid i anspråk, så det la jag ner för många år sedan. |
|
||||
|
||||
![]()
Skulle gärna bara åka iväg med totalt oplanerat mål och öppen resa hem. Det hade varit fantastiskt. Tyvärr är det osannolikt att det nånsin kommer bli så. Det är så mycket annat i livet som pockar på dörren. Ta det här med jobbet. Visst jag tjänar bra, generösa arbetstider där jag kan flexa och annat. Men det här med att ta ledigt kräver planering. Man kan inte sticka iväg hur som helst och det är ingen annan som gör jobbet åt en under tiden. Man skulle säkert kunna ta ett jobb, där man inte hade allt detta "ok" på sig, men då hade man fått gå ner i lön och då skulle man ändå inte ha råd att åka lika ofta i alla fall.
Så hur man än vänder sig har man ars... bak! Sen är det ju allt annat som äldre släktingar som behöver tillsyn, husdjur, hus som ska skötas om. Men, vem är väl jag att klaga. Så bra som man har det är det få förunnat. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
För några år sen satt vi här en lördagsmorgon,,,vårt plan ner till Kreta skulle gå vid 15....det var ett litet problem..vi hade inte bokat hemresa.Vi hade väntat och väntat på att det skulle bli billigare....Vi tänkte vi kollar där nere och tar nåt då..Vi bokade biljetterna den lördagsmorgonen..och billigare blev det inte
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu när vi inte längre behöver arbeta, och kan resa när vi vill, och vara borta hur länge vi vill, fixar vi resorna själva. På tal om lite wild & crazy. Förra året i mars åkte jag och min man för första gången till Aten där vi hade en härlig vecka med strålande sol. När det sen var dags för hemresa, började vi fundera: varför hem till ett kyligt Sverige? Det tog inte många minuter innan bestämde oss för att slänga hemresebiljetterna. För att göra en lång historia kort; Vi hoppade på en buss, och någon timme senare klev vi av i Nafplio där vi hade några fina dagar. Därefter buss tillbaka till Aten och vidare till Pireus där vi stannade. Det slutade med att vi tog båten till Tilos där vi firade grekisk påsk. Och när vi några veckor senare satt vi på Rhodos flygplats för att flyga hem, hade vi varit borta i fyra veckor.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Detta blir ju en rolig tråd att läsa, jag får väl bidra lite.
Många har säkert hört om att vi för många år sedan bussluffade på fastlandet. Denna lilla episod var väl ganska i början av den 5-veckors oplanerade turen. Jag hade läst om Leonidio nere på Pelloponnesos och vi tog buss dit, härlig väg ner längs med kusten och småningom var vi framme vid slutstation för bussen. Där stod vi som två fån, fanns ingen kust här. Det var alltså inte stranden som inte fanns, hela förbaskade kusten var en bra bit bort. Ett annat par hade en guidebok med sig så vi fick låna den och titta lite i den och konstaterade att vi i stället skulle åka till Plaka för det var ute vid kusten. En liten by med 12 bofasta, några tavernor och ett fullbokat hotell (kanske 15 rum) men vi ville bli kvar i byn så vi hittade oss ett boende av lite privat karaktär. Året efter var vi med bil i Parga och insåg att det var inget för oss, vi sträckkörde ner till Plaka för det var ju där vi ville vara. Det var bättre förr... Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Vi köpte en motorcykel för några år sedan, som finansierades genom att jag slutade att röka. Det är en höjdare, dels att ta oss till olika stränder, men även för veckoutflykter. Vi har bra bagageväskor och kan lätt vara på luffen i 2 veckor.
Det är inte så wild & crazy men det är ändå trevligt att tuffa runt. |
|
||||
|
||||
![]()
Vilka underbara berättelser!!
Man har ju på nåt sätt gjort en bild av er Kalimerianer men efter era berätteser så ser jag att jag hade gissat fel...på ålder!! En kul anekdot är när vi hade hyrt en stuga på västkusten..eller var det Danmark? Nåväl.. I hallen hängde en berömd tavla med en ljushårig o skäggig gubbe. Min reaktion var direkt: Waow..Netwolf..haha! Där var han!! / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om ålder o skägg är av någon betydelse. Jag är en tunnhårig småfet man, 63 år som kör motorcykel med min 50'åriga hustru, när vi inte seglar vår 42 fots Bavaria. Vi tillbringar 5-6 månader i Grekland per år, o är du någon gång i Loutraki så bjuder vi på fika.
|
|
||||
|
||||
![]()
Till Kajja i första hand: du anar inte hur fort tiden går! Rätt som det är har bäst-före-datumet kommit, och man får rätta in sig efter verkligheten.
Vi reste i många år lite så där halvplanerat, och det var kul och spännande, inte sällan alltför spännande. Jag brukar tråka ut min väninna Eva med såna historier. Vi landade för det mesta med fötterna först, lite skrubbsår framför allt i portmonnän, men med upplevelser att minnas. Om man väntar tills man blir pensionär, eller får mer pengar, eller tills tiderna blir bättre...är det troligt att det inte blir något av, för pensionärer har ont överallt och behöver sova i bra sängar och har barn som undrar om dom fått fnatt, och pengarna kommer aldrig att räcka till och tiderna blir knappast bättre. Så jag hoppas att fler vågar kliva av den tillrättalagda vägen mellan flygplats och strand och kanske får uppleva något som är värt att minnas. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Första utlandsresan var 1967 till Rimini med föräldrar å bästa kompisen.
Då var man ju lite styrd... -69 då var jag där igen med annan kompis och vår hotellägare tyckte att kamraten skulle stanna och gifta sig med hans son. -71 var jag med samma kompis till Bulgarien,vi fick matkuponger på flygplatsen och dom flesta gjorde vi av med på rosa champagne. Sen vart det flytt och kärlek och en resa till Kos och en till Kreta Å radhus och hundar å givetvis en Volvo. Men 1992 då var det dags igen med gudbarn och deras föräldrar Och sen har det rullat på vartannat år fram till 2010,då vi kände att nu har vi hittat hem.Samos i våra hjärtan,fast vi nu far två gånger om året så hittar vi nya ställen varje gång. Min mamma som snart fyller 95 år,lite glömsk ibland men hon undrar mest varje gång vi pratar om vi beställt nån resa.Åk så länge ni orkar för det gjorde vi och dom var 86 och 88 sista gången dom var på Teneriffa. Det kommer inte vi att slå ![]() Pia |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() På sätt o vis är vår resa till Rhodos i april en spontan och oplanerad tripp. Tryckte på knappen direkt när vi..hmm..jag såg priset. 2500:-/pers för flyg, hotell, transfer, bagage och frukostbuffé. Riktigt bra!! Vi har inte besökt ön och har ingen uppfattning om nåt bästa läge. Åker med öppet sinne och det blir så bra vi gör det till. Vi har ALDRIG haft en dålig semester så det känns tryggt ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bara 62 dagar och 9 1/2 timma tills planet lyfter ;-) ;-)
Irene |
|
||||
|
||||
![]()
Tack IRSA🙏😇!!
7 Veckor o 6 dagar alltså! Bra det!! Vill ha tid att längta och att minska på volymen. 1 kg/ vecka = 7 kilo. Hur svårt kan det va? Jag vet...Jättesvårt😖!! / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Detta med att "bara åka"...nu erbjuder Apollo hemliga resor. Man bokar utan att veta vart för 2000 kr. Två veckor innan avfärd får man reda på vart man hamnar. Det skulle vara så kul att få höra om nån på forumet nappar på detta och berättar!! Vem vet..man kan ju hamna i Grekland
![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Såg det igår..kan ju vara spännande
![]() |
![]() |
|
|