![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
...Spinner vidare på Joppans tråd! Och undrar:
Är det något speciellt som ni känner att ni bara måste äta eller dricka under Greklandssemestern? Är jag på Kreta så är det ett måste med den utsökta Getungen! Annars är Bläckfisk och kanin ett måste för mig! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag måste tre saker:
* prova något jag aldrig har ätit förut * äta en vanlig "turistisk" souvlaki - på nåt sätt kommer det alltid att symbolisera Grekland för mig, det var ju det man började med och det känns inte riktigt som man har varit där om man inte ätit det minst en gång. Detsamma gäller de två sista måstena: * grillade lammkotletter * moussaka Grekisk sallad och tzatziki är väl självklart? |
|
||||
|
||||
![]()
Två Souvlaki och Mythos på Kantinan
![]() Godare Souvlaki, får man leta efter. Billigt är det också. 2 spett med bröd och 1 Mythos för ca 25 kr ![]() Barbro ![]() Senast redigerad av babsan den 2006-05-12 klockan 09:40. |
|
|||
|
|||
![]()
Då spinner väl Joppan med här......
1. Gyros 2. Tzastiki 3. Stifado 4. Kalla Mythos el. Amstel 5. Gott vitt vin 6. Shrimp saganaki (i G-poli) mmmmm + mkt mer //Joppan |
|
||||
|
||||
![]()
Saganaki, Stifado och Retzina!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grekisk sallad och tzatziki, naturligtvis.
Stifado måste intagas, minst ett par gånger. Bekri meze, om jag hittar det på någon meny. Och så ouzo, givet! |
|
||||
|
||||
![]()
Fava, gigantes, friterad zucchini, ostsaganaki, ungsbakad feta, friterade zucchiniblommor, kaninstifado, ungsbakad kyckling, ostbollar, lever, get och loukomades.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Äta: Dolmades ett antal gånger. Grillad lever om den verkar välgjord. Mixed grill hur fånigt det än låter. Frosseri !!
Dricka: Fix Fix Fix Fix Fix Fix Fix.............och några halvdyra rödviner av riktigt bra kvalitet. Skulle det på ort och plats finnas 50 cl. Warsteiner är det inte helt fel. Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
BEKRI MEZE!!!!!!!!!!!
Men bara på restaurang Glaros i Kamari! Missa inte denna höjdare, ser inte något ut för världen men oj va gott det är! Detta är alltså min högst personliga åsikt, men jag vet att den delas av många andra. Jag skickar i regel ett mail veckan innan jag kommer ner så att mamma i familjen har lagat denna rätt tills jag kommer ner! MVH Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Yoghurt med honung!
![]() Ruby |
|
||||
|
||||
![]()
Oj, det är mycket det.. ibland undrar jag om vi åker till Grekland bara för att äta!
![]() Måste äta lamm - i olika former. grillade kotletter, kleftiko, gryta... Måste bara ha soutzokakia! *älskar* Är fånigt förtjust i Pastizio! ![]() Och så många gyros förståss... En och annan Amstel slinker nedk, och MASSOR med vin. Bådet "husets" och lite "finare" sorter! ![]() Och så OLIVER! Köper på lösvikt och slukar massor under våra veckor i grekland... två och ½åringen är lika förtjust i dessa små gröna saker som vi! |
|
||||
|
||||
![]()
* Tzatziki. I mängder!
* Grekisk bondsallad med massor av olivolja och bröd. * Retsina. Till allt! * Shrimp saganaki på Vinzentos i Katapola. * Moussaka. * Souvlaki. * Svärdfisk. * Yoghurt med honung och frukt. * Ouzo! * plus allt annat gott som finns på menyn! Ibland önskar man att man är borta längre, för dagarna räcker inte till åt allt gott man ska hinna äta... /ENIAC - hungrig! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grillad färsk bläckfisk! Helst på Meze2 på Naxos.
bosse |
|
||||
|
||||
![]()
* xorta
* egenhändigt stavad och friterad potatis * friterad zucchini * kolokythokeftedes (squashplättar) * spanakopita * saganaki * kyckling med citron från ugnen * gyros med pita * sallad * bröd från bagaren * bra pizza! * mythos * retsina * frappe |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Vad är soutzokakia, Xorta ? Och den här fisken Tsipoura, kan man få lite mer beskrivning om den. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ha, sån fisk har jag ätit på AVLI i Rethymno...
Måste bara berätta... Avli är en helt fantastisk restaurant, lite dyr men superb! Jag o sambon var där och skulle äta färsk fisk. Sambon tyckte att vi gott kunde välja nåt annat för jag tror den färska fisken kostade runt 50€. Äh, sade jag! Det blir inte så dyrt för fisken på tallriken väger bara några hundra gram sade jag på mitt vanliga världsvana och lätt myndiga sätt! Sagt och gjort vi valde ut varsin rejäl firre som dom kom in med färdigstekta och trancherade vid bordet! Saken är ju bara den att man betalar för hela fisken och inte vad som ligger på tallriken ![]() ![]() Fy fan! Gott var det, men hela middan gick lös på över 100€ ![]() Åter igen, Tack "Bettan" Just det, Seabream, så heter fisken! ![]() Senast redigerad av ricky den 2006-05-12 klockan 22:11. |
|
||||
|
||||
![]()
13€ låter allt billigt, är den fryst eller i storlek med en sill då
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tzatziki!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Glömde Briam den hinner jag med många ggr och hoppas alltid att den är god.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
DAKKOS.......
ett krispigt hårt bröd med tjockt lager av mizithra,på det ett lager hackad tomat med olivolja och lite salt på. serveras på gregorys poolbar med små torkade/inlagda små oliver som dom albanska ägarna gör själv. gissa om det är gott, ![]() tyvärr så har jag inte ätit någon godare än denna, provat på många ställen bara i koutsouras nära makrigialos serverades en lika god. myssa........25 dagar kvar.......... |
![]() |
|
|