|
|
||||
|
||||
Gigantes från bebis till fullvuxen
Ni kanske redan har bestämt vad ni ska äta till helgen, om inte kommer här ett tips på en gudomligt god gigantes.
Vi länken nedan kan ni följa tillagningen av gigantes. Vi lyxade till det och använde bogfläsk för att få till en riktigt mustig gryta. Recept på just denna variant av gigantes finns längre ned på sidan nedan. Följ vår gigantes här. |
|
||||
|
||||
Sv: Gigantes från bebis till fullvuxen
Det såg fantastiskt gott ut! Vi åt en liknande rätt häromdan, men vi måste nog prova ert recept med. Pakettebrödet såg otroligt gott ut. Det liknar ett bröd, som jag köpte på Tjörn härförledes. Det kallades Portugiser. Vansinnigt gott!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Vi har fått receptet av några som bor på Malö. Så det kanske är ett lokalt bröd för Orust och Tjörn.
|
|
|||
|
|||
Ser jättesmaskens ut! Måste prova framöver!
En fråga bara, vad gäller brödet. Är det torr- eller färskjäst? Lite ovanligt att tillsätta jäst efter bearbetning. Catlady, som gillar att baka...... PS: rimmat eller färskt bogfläsk? Krydd-, vit- eller svartpepparkorn eller möjligen blandning? Senast redigerad av Catlady den 2020-12-04 klockan 18:25. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack för svar! Nu har jag jobb att göra vid spisen
Catlady, som blir hungrig av bara bilden på grytan....... |
|
||||
|
||||
Berätta gärna hur det gick.
|
|
|||
|
|||
Det gick mycket bra!
Har dock tagit mig några friheter med ert recept ändringarna jag gjorde var som följer: Tyvärr inga grekiska gigantes men det gick bra ändå med italienska Renskuren lammstek i 2 cm kuber 2 dl, drygt, enkelt rosevin 2 rödlökar 8 vitpepperkorn och 5 kryddpepparkorn samt 1/4 kanelstång(grekisk!) Lite extra tomatpuré, ca 1/2 msk till Slätbladig persilja samt, och detta är ju svårt att få tag i, i Sverige, lite grekisk lammkrydda. Det blev MUMSIGT!!!! Tack, Camilla, nu har vi en mycket god lammrätt till! Brödet har jag inte hunnit med än men eftersom jag inte har någon "assistent" utan använder elvispens degkrokar, funderar jag på att prova torrjäst (mindre bearbetning). Återkommer med resultat....... Catlady, som riskerar att gå upp i vikt med för mycket tid vid spisen |
|
||||
|
||||
Det låter ännu godare än vårt recept! Det ska vi prova nästa gång. Tack för det!
När det gäller brödet så brukar vi baka nedanstående bröd. Det är ännu godare och jag tror inte att det behövs någon assistent. Det bakas i en gjutjärnsgryta. Fantastiskt gott bröd som får en att tänka på Grekland. |
|
||||
|
||||
Va skönt med ett bröd som man kan baka helt själv
|
|
|||
|
|||