|
|
||||
|
||||
Shoppingen då?
_Har_ ju varit till Naxos tidigare, men det skulle naturligtvis vara till glädje och nytta (!) att få höra om era shoppingtips på denna ö, favvoaffärer osv!
Är intresserad av allt som går att frakta hem på nåt vis. Hej från Lena*. |
|
||||
|
||||
Sv: Shoppingen då?
Inte för att jag nånsin har druckit den, men jag ska ladda upp med kitronlikör när jag är på Naxos
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag tycker du skall vänta med tankar på att ladda med den likören tills du smakat den.... Med risk för påhopp |
|
||||
|
||||
God likör , men stark
Barbro |
|
||||
|
||||
Tänkte inte på det!
Men den är kul att ha ändå, den blir ju liksom exklusiv i Svedala! Köpte en räkrum från Brasilien på nån semester som är vidrig att dricka, men den är rätt kul att ha! |
|
||||
|
||||
Det produceras mycket god ost Naxos, finns att köpa lite varstans, bland annat i en affär på hamnpromenaden. Jag brukar släpa hem några kilo vid varje besök. Mums!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Min dotter är tokig i ost....... Går ost smaken att förklara?? Finns det någon likhet hemma i Sverige, som man kan jämföra med någorlunda?? |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Längs gatan ut ur stan - som börjar mellan hamnpromenaden och ag giorgios-stranden - ligger en fin ostaffär som också har andra roliga grejer att handla.
T ex har jag köpt en getskälla där. Den hänger numera i köket och låter väldigt mycket Grekland när man puttar till den. Janne, har för mig att du har bilder från affären jag menar...? |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Kitron, honning og krydder må være med i bagasjen hjem igjen
|
|
||||
|
||||
Osten har jag lyckats missa, tack för tipset. Är det en speciell ost, eller är det flera? Ska absolut besöka ostaffären, och getskällan lät som ett tips i min anda!
Ingen mer som har shoppingtips? Hej från Lena*. |
|
||||
|
||||
Inte så mycket shoppingtips men nöjestips som du kanske redan känner till. Varje torsdag sedan att antal år tillbaka ges konserter uppe vid museumet i den gamla delen av staden. Mest klassisk eller konstmusik och folkmusik. Mycket trevligt. När jag var där bjöds på snittar och vitt vin till den klassiska konserten.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Berätta!! Är jättesugen på den underhållningen. Kanske vi får dela upp oss, gå en kväll var. Hej från Lena*. |
|
||||
|
||||
Lena: Tsimplakis heter affären tydligen, jag har googlat lite. Kolla din inbox.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin. |
|
||||
|
||||
Tror också att det är helt ok att ta med barnen och lätt att slinka undan när lusten och orken tryter hos de små. Toleransen med barn i Grekland är stor så det kommer säkert att fungera bra.
När jag var i Brasilien i vintras besökte jag vid flera tillfällen den berömda djungeloperan i Manaus uppförd i slutet av 1800-talet och en mycket vacker byggnad både in och utvändigt. Teatro Amazonia som befolkningen säger var en mycket speciell upplevelse som ingen musikälskare som besöker området bör missa. Varje söndag gavs gratiskonserter av Manaus symfoniorkester och gästande orkestrar. Konserterna var gratis och av mycket hög klass. Brasilianarna tog med sina barn och stämningen var familjär, uppsluppen nästan som på ett coctailparty. En svensk dirigent skulle fått spader men här var det helt ok och barnen fick hoppa upp och ner, prata lite men ändå i kontrollerad form och kanske föddes framtidens artister och musikintresse just här. Lite av den stämningen finns också i Grekland. Eva |
|
||||
|
||||
Annki och Eva, det låter ju helt perfekt! Tusen tack för era svar, blir ju jättesugen på konserterna. Ska ta mig till Naxos-forumet och läsa vidare.
Hej från Lena*. |
|
||||
|
||||
Citat:
Det slår mig bara att det är några år sen jag var på Naxos så jag borde kanske reservera mig. Men jag har svårt att tro att affären inte finns kvar. |
|
||||
|
||||
Inkfish: jag var på Naxos några dagar förra året, men har inte en aning om vad stränderna heter, och skulle gärna vilja hitta till ost- ört- och getskälleaffären! Vet du vad den heter eller hur den ser ut och skulle du kunna beskriva vägen dit lite närmre?
Veronica - med mycket dåligt lokalsinne... |
|
|