Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal idag, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Underbara Spili söder om Rethymnon

Spili, cirka 30 kilometer söder om Rethymnon, ligger mycket vackert vid foten av Mount Kedros, och är en av mina favoritbergsbyar på Kreta. Byn är omgiven av grönskande växtlighet och är inramad av träd, fontäner, källor, kapell och kyrkor med fantastiska väggmålningar.



Stora torget är byns hjärta, det är här som den berömda lejonfontänen finns. Fontänen består av tjugofem lejonhuvuden från vars munnar det sprutar kristallklart vatten. Fyll gärna på din vattenflaska, godare vatten än lejonens hittar du nog inte på Kreta. Vid fontänen finns ett flertal tavernor och kaféer.

Fler bilder från Spili på Kreta finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal idag, 19:52
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 323
Standard Sv: Underbara Spili söder om Rethymnon

Spili är en av mina älsklingsbyar på Kreta, inte minst för Lejonbrunnen Ni vet väl att vattnet i Lejonbrunnen är en föryngringskur, tvätta ansiktet och drick så blir du yngre och vackrare...! Det är gott vatten också, så fyll vattenflaskan!
Dessutom, ovanför Spili, på den lilla vägen som går över bergen till Amari-dalen finns en av de vackraste utsikter över Kretas bergslandskap som vi hittat genom åren. När du kommer upp från Spili till bergslandskapet kör du som genom en liten dal med en gård till höger (getter, får och en massa bikupor överallt). Straxt före gården går det upp två hjulspår, till vänster i stenskravlet, som leder upp till toppen på en liten ås. Det går inte att köra upp så det är apostlahästarna som får trava. Där kan du stå och se ut över Spili, dalar och berg. Det enda som hörs är vindens svaga sus och, om du är där i augusti/september, binas surr bland klockljungen. Helt ljuvligt och en lisa för själen!!! Dit vandrar mina tankar när jag behöver "koppla av vardagen"......
Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den idag klockan 20:05.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT