|
|
|||
|
|||
Er man i Ierapetra oktober 2024
Vinter för er – höst för oss väntar. Trodde ni att jubileumsfirandet tog slut i somras, har ni fel. Denna månad var det 200 års-grattis! På samma dag var det födelsedag, bröllopsdag och FNs ålder. FN-organet är ju numera helt tandlöst, men både Ylva och jag har tänderna kvar och är ibland också på bettet. Firandet slet inte heller på tänderna, då det var utan tårta och sötsaker. Vi blev båda bjudna på middag, utan gratulationer till/från FN-organet, som nog behöver dra ut några t(l)änder samt att rotfylla!
Månadens sjukrapport är följande. Kristallsjuka känner ni väl till? En natt vaknade jag av att det smällde i väggarna och då jag på morgonen såg Ylva, berättade hon att hon inte hade någon balans utan kände sig helt yr. På det följde 10 dagar, då hon måste ha stöd av mig vid mycket korta promenader. Huvudvridningar och stående kroppslägen förbättrade henne, så i slutet av månaden kunde vi återuppta den km-långa morgonvandringen. Hon är dock fortfarande yr emellanåt. Själv fortsätter jag mitt kortisonintag, vilket gör att nattsömnen är usel. Nedtrappningen måste ske långsamt, varför jag måste vänta många månader till, innan jag blir utsövd och muskelreumatismen är utläkt. Ansikts- och skalpbehandlingar fick vi båda hos hudläkaren i mitten av månaden mot befarad hudcancer. Det var den vanliga nedfrysningen med flytande kväve (- 196 grader). Ylva hade ett område under ett öga, medan jag hade öron, panna, kinder och skult. Efter 2 veckor hade såren läkt och nu är det bara att vänta på nästa skönhetsuppdatering (40 + 40 €). Urologen fick också ett besök för av mig önskad utskrivning av medicinen Duodart. Han gjorde en ultraljudskontroll av prostatan och gjorde efteråt två tummar upp för 50 €. Det som är fantastiskt, är att det bara är att kliva in på respektive mottagning, vänta max 5 minuter och få behandlingen utförd. I Grekland är 23 % av befolkningen över 65 år. Landet är på väg mot ökat åldrande och ”superålderdom”, då man före 2050 kommer att ha områden där 1/3 är över 65 år, samtidigt som ¼ kommer att vara ”superåldrade”. Greker lämnar hemmet i snitt 30,6 år gamla enligt Eurostats mätning från 2023. Medelvärdet inom EU var då 26,3 år. Yngst var det i Finland 21,4, därefter följde Sverige och Danmark med 21,8 år. En 55-årig kvinna i Heráklion födde nyligen sitt barnbarn, då det för dottern med ett syndrom var omöjligt att få barn, eftersom livmodern saknades. Äggproduktionen fungerade och vid det andra försöket fäste det av svärsonen befruktade ägget. Det var några år av planering. Det sker enorma investeringar på mångmiljardbelopp av lyxhotell på Kreta, vilket kan förklaras av den nya flygplatsen i Kastélli och byggandet av BOAK, Kretas nya norra vägsatsning. Eloúnda och Triópetra är platserna där satsningarna sker. Ni har väl sett alla gamla skruttiga bilar på Kreta? Nu ska de cirka 500 000 fordon, som åker runt utan att vara försäkrade eller besiktigade på KTEO, fångas in. Böter på 500 € för personbilar, 250 € för MC, 1 000 € för bussar och lastbilar riskerar att utdömas. Om man inte har gjort periodisk besiktning är boten 400 €. Kontrollen startar vid oktober månads slut. Det kommer ständigt nyanlända flyktingar till Gávdos, den lilla ön söder om Kreta. Den 1 oktober fick jag två mail från Transportstyrelsen angående mitt körkort. Jag fick förfrågan, om jag ville fortsätta ärendet. I så fall skulle det tas omhand av annan avdelning för utlandsärenden. I ett annat mail fick jag förfrågan om jag dessutom ville göra körkortsprov. Mina svar blev ja resp. nej. Den 16:e skrev jag till konsulatet (på svenska) och frågade om körkortet hade kommit. Jag fick svar (på engelska) samma dag, att det ännu inte anlänt, men de lovade att kontakta oss, för att komma överens om dag och plats. Ännu inget kort och jag måste ha det nya innan nästa år. Man vänjer sig vid allt (åtminstone det mesta)! Inga bad, ingen bilkörning för Ylva, inget regn, inget OXI-dagsfirande med parader, men många långa grekiska pratstunder. Vår f.d. granne Geógios träffade vi på Xalkiadákis (matbutiken), som ligger 500 m bort från hans bostad. Han var pigg, glad och handlade frukostmat. Dottern kommer med mat och sonen med raki och själv är han nöjd med tillvaron i stan. Det finns brottslingar överallt, även där man minst kunde ana. Två katolska präster utreds för förskingringar och penningtvätt på 3 miljoner €, då pengar under 8 år har överförts från kyrkans kassa till nattklubbsentreprenörer på Pelepónnesos. De kallar det investeringar. En annan äldre ortodox präst är åtalad för mord på en 75-årig kvinna för 2 år sedan. Under åren 2021-halva 2024 har över 35 000 brott begåtts av minderåriga i Grekland. Chockerande många! Granatäppelträdet har varit och är fortfarande fullt med frukt. Vi ger bort av överflödet, för frysen är full och täcker vår tid här. Månadens väderrapportering är följande: Dygnsmedelmedeltemperaturen var 22,6 Högsta temperatur 30,1 Lägsta temperatur 16,4 11 tropiska nätter, ingen nederbörd. Starka nordliga vindar vid tre korta perioder. Bara två dagar med sydliga vindar. Kretensare på södra sidan tycker det är bättre med nordlig vind, eftersom luften är renare, till skillnad från Saharavindarna med sand och fukt. En utmärkt oktobermånad både för boende och turister, men inte för dem som har oliv- och kastanjeträd, vilka är bland de träd som närmast ska skördas. Flertalet tavernor i vår by stänger vid månadsskiftet, men det är fortfarande många turister kvar. En god vän i Jämtland berättade om sin farföräldrar följande, från den tid då han var barn. De två äldre var lite oense och trätte på varandra. ”Tänk karlar” sa hans farmor. ”Vad man än säger, går det in genom ena örat och ut genom det andra.” ”Och för kvinnor går orden in genom båda öronen och ut kommer massor från munnen”, svarade farfar. Då blev det tyst. Ni män som läser det här, måste nu tacka mig och min vän för detta inlägg och jag måste försöka fråga några greker, hur det fungerar här! / Jannis, som gläds över ljusa morgnar, för kvällarna är ändå alltid mörka här. |
|
||||
|
||||
Sv: Er man i Ierapetra oktober 2024
Kalo mina! Brukar man ju säga så här i början av en ny månad. Tack för rapport, alltid lika intressant.
Krya på er ytterligare och ha det bra! / Anne |
|
|||
|
|||
Tack, Jannis, för ännu ett "matigt" och informativt månadsbrev!
Är mycket förtjust i din härligt underfundiga humor Vad gäller kvinnors "ordmassa" genom munnen kan man ju åtminstone hoppas att orden "processats" något i hjärnan pga den längre vägen........ Catlady 🐈 |
|
|||
|
|||
Måste göra en rättelse. De 500 000 fordon jag nämnde gäller hela Grekland inte bara Kreta.
Catlady. Enl. min vän kommer orden ut genast utan processande. |
|
|