![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller på att skriva om Nationalmuseum i Aten. Det är otroligt hur mycket där finns att se, och vilka ofattbara fynd som visas. Hur tusan lyckades de skapa sådan konstverk, för så galet många år sedan.
![]() Ett exempel är denna bronsstaty av Zeus eller Poseidon som hittades i havet i Cape Artemision på norra Evia, mittemot Mount Pilion. Guden sträcker ut sin vänstra arm framför sin kropp medan han håller en åskvigg eller treudd i sin högra hand, beroende på vilken gud det är. Det är en av de få bevarade originalstatyerna från den tidiga klassiska perioden cirka ca. 460 f Kr. ![]() Hur många av er har besökt detta fantastiska museum? |
|
||||
|
||||
![]()
Var där 2001. Så häftigt att se alla kända skulpturer som det finns otaliga kopior av. Och se originalen!
Släpade t o m hem en mindre, men ändå stor (40 cm hög) kopia av Poseidon 🔱 som jag kallar honom på bilden. Ja, jag vet det kan vara ninjaZeus också, men jag tror på Poseidon. Vad tror du? ![]() Kom på att jag måste damma min Poseidon, han samlar rejält med damm.... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Intressant att du skriver om Nationalmuseet i Aten, Janne. Var ska det publiceras? 🏛️
|
|
|||
|
|||
![]()
Har besökt det 2 ggr, kommer återvända då det var länge sen.
Statyn prydde 1000 Drachmer sedeln, på andra sidan Apollo. Den statyn står i Olympia |
![]() |
|
|