Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-10, 00:57
Marcus Marcus är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Hyra bil på Naxos

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att hyra bil på Naxos och kan tipsa en förstagångsfamilj lite? Är det bättre att hyra nere på plats eller ska man förboka via t.ex. Holiday Autos eller någon anna nätfirma. Barnbilstol går det att få tag på?

Vi bor vid Agia Anna men tänkte hyra bil en 3 - 4 dagar och köra runt lite. Finns det några platser man borde besöka, kanske en strand utanför de vanliga stråken eller någon fin by?
Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 01:19
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Hyra bil på Naxos

Tips på utflykter med bil:

*Apollonias - högst upp på ön. Titta på kourus, ät på taverna och ta ett dopp! Kör kustvägen dit och inlandsvägen tillbaka alt. tvärtom.

*Chalki - jättemysig liten by fd Naxos chora. Ät på tavernan mitt i byn. Kika in på destilleriet där de gör Kitron. Provsmaka (eh, ja inte chauffören då såklart, alkohol är det). Sen finns det en liten olivbutik nära tavernan, som tyvärr var jättestängd när vi var där, men jag tröck näsan i fönstret och det såg ut som om jag hade kunnat shoppat en del där.

*Apiranthos - också mysig by, marmor överallt. Vitt och fint! Vandra i gränderna.

*Pottery Workshop Damalas - fin keramik till bra pris.

*Kourus vid Melanes samt fiket intill. Mysigt och lugnt!

*Strand nästan längst ner på ön, heter Agiliki el liknande. Härlig!! Ta med picknickmat, tror inte det finns taverna precis där.

*Liten pluttkyrka (kapell) högt ovanför Naxos Chora, åk med bilen upp och gå den sista lilla biten. Gå in i kyrkan, insup atmosfären, ta några kort, meditera en stund på trappan...och du har ny energi!

F ö kan jag inte tänka mig att du behöver förboka bil, det har vi aldrig gjort. Biluthyrningsfirmor finns det gott om, men hur pålitliga dom är vågar jag inte svara på. Vi hyrde nu genom Maragas Camping, allt flöt på bra, inget att klaga på. Men det är väl först när det händer ngt som man får veta om bilhyrningen ifråga var lyckad el ej.

Hoppas ni får en härlig Naxos-vistelse!

Hej från Lena*.
Svara med citat
Gammal 2006-07-10, 12:35
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vi hyr nästan alltid bil då vi är i Grekland och har aldrig förbokat. Det är billigare på plats och utbudet är oftast stort.
Bor ni i Agia Anna så finns uthyrningsfirman "Moto Naxos" där. Vi har hyrt bil där två somrar och varit nöjda, de är seriösa, har bra försäkring och är väldigt tillmötesgående.
Lycka till och hoppas ni får härliga dagar på Naxos, där finns mycket att upptäcka!

Ann-Kristin.
Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 13:27
Marcus Marcus är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Tack för tipsen!

Med de här i bagaget ska det nog gå att få ett skönt avbrott från det vanliga strandlivet :-)

/Marcus
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:48.