|
|
||||
|
||||
Den goda Fetaosten!!!
Vi ha vid flera tillfällen å grekiska flygplatsers taxfree inhandlat dessa läckra enkilosklossar med fetaost. Mevgal är namnet. Klossarna kosta i runda slängar cirka 6€.
Den Mevgalfeta vilken saluföres här hemma förmenas icke hava särdeles mycket med originalet att göra. Avse de smala 200-grams bitarna. Klossosten är utomordentligt smakrik, dess konsistens är krämig och aromen icke av denna världen.... Flera erfarenheter?? Arne och Hustru Birgitta |
|
|||
|
|||
Sv: Den goda Fetaosten!!!
Hur gör du med osten när du har öppnat paketet? (Man kan ju inte äta 1kg ost på en kväll...?) Den brukar väl inte hålla sig fräch så värst många dagar när vacumet väl är öppnat?
|
|
||||
|
||||
Personligen tycker jag Fage är bäst här hemma krämig och god.
Eva |
|
||||
|
||||
Mina grekiska vänner gav mig rådet att lägga den i olja, dock inte olivolja, samt förvara i kylen, håller sig jättebra på det viset.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Feta i saltlag lägger du endast om du köper ost på lösvikt eller vakumförpackad och har då inget eget lag. Men en ost bit på 1/2kg äter man ganska fort upp så den klarar sig i kyl utan lag. En ost bit på 1 kg brukar jag göra en lag med 1 L vatten och 1/2 dl salt. Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Helt rätt enligt min mening som Frappe och Eva L skriver. 1 liter vatten och en halv dl salt ger rätt sälta! Exakt samma saltlake som jag har till lagen när jag ska röka Ål och andra fiskar. Vid denna sälta brukar en potatis eller ett ägg börja flyta!
Jag köper ofta Fontanas färdigförpackade ost på Coop här i stan. Smakar hur gott som helst. Finns i get eller fårmodell! Kan rekommenderas om man inte får tag på hel bit av gott märke! MVH OstYeasou |
|
||||
|
||||
Yepp!!! Nu börjar det så snart komma till vår lag!!! Vi äro emellertid förtjusta i salt och därav bringa vi lagen en styrka på en liter vatten samt en deciliter grovt salt!!! Kunna förvisso för endel synas väl salt!!!
Men, salta efter behag!!! Arne (Som enligt Hustrun ävenså salta osmakat på stekt salt sill) |
|
||||
|
||||
Får man ta med sig osten i handbagaget eller måste man checka in det? Tänkte på innehållet med vätskan samt att plåtburken ev kan klassas som mordredskap om man slår det i huvudet på någon... :0)
Eller förresten, du skrev inget om förpackningen ser jag nu, hur är det med den saken? |
|
||||
|
||||
By the way...
Nån som kan tipsa om vart man köper den bästa fetaosten (på löstvikt) i Stockholm med omnejd? Har funderat på den i Hötorgets saluhall eller Östermalmshallen men tar tacksamt emot tips. Börjar tröttna på de små fnuttiga bitarna man köper på coop och även det dyra priset på dessa. Måste bli billgare att köpa på lösvikt och smarrigare kan jag tänka...? |
|
||||
|
||||
Citat:
Camilla |
|
||||
|
||||
perfekt, Dodoni är en av mina favoriter!
|
|
||||
|
||||
[QUOTE=litentuva;121878]Får man ta med sig osten i handbagaget eller måste man checka in det? Tänkte på innehållet med vätskan samt att plåtburken ev kan klassas som mordredskap om man slår det i huvudet på någon... :0)
Bäst att checka in får ju bara vara 1 dl vätska! Camilla |
|
||||
|
||||
Fast jag tycker att Mevgal här hemma hör till en av de bättre man kan få här! Den, El Greco eller Fontana.
|
|
|||
|
|||
Själv tycker jag att Dodonis feta är bäst.
|
|
||||
|
||||
Nja!! Vi öppna genast efter hemkomst förpckningen samt nedsänka densamma i saltlag. (10/00) Där hålla sig osten fräsch samt vid god vigör allt emedan vi densamma i skivor skära att mumsa på!!!
Osten är mer än förträfflig!!! Så utsökt god att man nästan kunna Kungen på densamma bjuda.... Till denna excellenta fetaost passa de turkiska svarta smakrika oliverna som allra bäst!!! Arne |
|
|||
|
|||
Prövade själv att koka saltlag denna sommar då jag tog med mig en färsk bit ost (i världens minsta kylbag), men hade inget recept, det blev till att höfta lite. Tidigare har osten surnat, blivit dålig väldigt fort om man inte ätit upp den direkt, men saltlaget gjorde att det höll sig tills osten var slut.
Osten jag köpte var den bästa jag ätit, lösvikt, taget ur en väldigt stor bit. Köpte också Fage, men det har vi inte öppnat än. Någon som har recept på saltlag, de rätta proportionerna? Undrar hur länge man kan få en ost att hålla sig fräch genom detta? |
|
||||
|
||||
Jag har recept på saltlag hemma men kan det inte utantill. Om ingen svarat kan du får det ikväll. Proportionerna är viktiga för bevarandet och för att det inte skall bli för salt.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Ja jag har nyligen köpt en två kilosförpackning på Citygross i saltlag ,så den håller ett tag
|
|
|