|
|
|||
|
|||
Hur kul är Grekland?
Har precis varit en vecka på Kreta, i Chania området. Det är blott min fjärde tripp till Grekland så jag förstår att jag är en nybörjare jämfört med många här på forumet.
Med resminnena färskt i minnet konstaterar jag återigen att det inte kan finnas många duktiga kockar på Kreta (i Grekland i övrigt) eftersom maten ibland är rent usel. Oftast är den bara smaklös...varför kan de inte krydda? Alla huvudrätter man får på en restaurang kan man göra bättre själv hemma. Oftast är förrätterna höjdarna. Grekerna sedan är buttra och många rent otrevliga; - att höra killen på bussen som river biljetter kalla alla bögar utan att han tror att det finns någon som förstår. - att stå på gatan som ett fån där taxichauffören utan ett ord åkt vidare för att han inte gillade vårt resmål. - att stå och vänta utanför luckan på turistinformationen och se på två tjänstemän som sitter och pratar med varandra. När man sedan lite försynt knackar på glaset blir vederbörande bara irriterade och slänger upp luckan för att svara att de inte kan engelska, stänger och fortsätter sin konverstaion. - att få leta efter någon i en affär som har lust att expediera mig. Hur kul är Grekland? Jo, det är helt underbart! Vill man ha rosen får man stå ut med taggarna. Just maten och bemötandet brukar vara bland de viktigaste kriterierna när man bestämmer sig för en resa, men ändå dras man till Grekland. Varför? Kan inte förklara det helt, men miljöerna är oslagbara, kulturen helt fantastisk, och visst längtar man efter maten så fort man är hemma, och visst föredrar man egentligen att inte bli påhoppad i affärer. På avstånd blir allt det jobbiga oemotståndligt och bidrar till upplevelsen. Jag älskar Grekland. /Henrik |
|
|||
|
|||
Sv: Hur kul är Grekland?
HÄRLIGT inlägg ....och sant...Allt detta finns, men allt annat uppväger
Lissi |
|
|||
|
|||
Men maten... Det finnes da utrolig mye god mat i Hellas!!! Jeg vet ikke hva slags mat du liker, eller hvor du spiser din greske mat, men jeg håper inderlig du ikke er typen som går på turisttaverna og spiser entrecote eller bare bestiller en enkelt moussaka Jeg kan bare snakke for meg selv, såklart, men det er slett ikke vanskelig å finne fantastisk mat her i Hellas. Jeg er det som (i mangel av norsk ord) kalles en "foodie", dvs at jeg ser på mat og matlaging med pasjon og som en hobby. Litt som en jobb også, faktisk, jeg lager oppskrifter for en norsk avis. Jeg er glad i italiensk mat, tex-mex, sushi, thailandsk mat, fransk bondekjøkken, tapas osv osv osv - og altså gresk mat. Men man må gå på de rette stedene, spise mange småretter, høre hva som er "spesialiteten" i dag, gjerne be om tips til å sette sammen et måltid. Kanskje gjør du alt dette, og er likevel misfornøyd, og det skyldes vel bare at dine smaksløker er litt annerledes enn mine. Men jeg lurer, hvis du liker forrettene best, hvorfor spiser du ikke bare det, da, og lager en skikkelig mezefest ut av det? Og jeg vet at man kan treffe på sure grekere (som man kan treffe på sure nordmenn og svensker), men de fleste er jo veldig imøtekommende. Å handle her i Nafplio, for eksempel, som jeg gjør hver dag, er bare gøy. Man blir raskt kjent med folk i butikkene, og slår av en liten prat. Det hjelper kanskje at jeg kan bittelitt gresk, men selv da den var på et absolutt lavmål, møtte jeg ingen sure miner. Da jeg var i Chania i juni opplevde jeg området som svært turistifisert. Kanskje er det årsaken til noen av dine negative opplevelser? Kanskje hadde du trivdes enda bedre om du dro til et mer "ekte" sted? Senast redigerad av Admirala den 2006-09-06 klockan 15:38. Anledning: skrivefeil |
|
|||
|
|||
Jag måste förtydliga mitt tidigare inlägg.... Det finns dåligt lagad mat i Grekland, precis som överallt annars i världen, men som Admirala påpekar, det finns så mycket god och vällalgad mat också på de flesta ställena... I somras konstaterade vi just på vår resa att det var superbra mat på de allra flesta ställena. Men nu är vi ju såna att vi ofta ber att få titta i köket och att vi oftast ber kyparen rekommendera vad som finns om vi inte vet vad VI vill ha..... Det har funnits någon tråd tidigare i ämnet mat där det pratades om att det kanske blir en omvänd vänlighet från greker att på tavernor servera det de TROR att vi turister vill ha och det blir det mycket "greksallad", moussaka och souvlaki.....men grekiskt kök är så mycket mer!!!
Lissi - som blir så sugen på grekisk mat nu |
|
||||
|
||||
Jo visst träffar man på sura greker, taskig mat och en massa annat negativt. Jag stod vid en biljettlucka i Pireus en gång för att köpa en enkel till Santorini, försäljaren tog så god tid på sig att skriva ut biljetten att båten han gå innan han var klar! Sorry flinade han mig i ansiktet Fan den mannen skulle jag kunnat flå levande.
Jag fick efter mycket viftande med mina armar tag på en taxi som var villig att köra mig till flygplatsen! Den äldre taxichauffören var så trevlig och rar att jag snabbt glömde biljettpajasen i luckan. Jag spelade några låtar på min bouzouki i taxin och gubben sken som en sol. Han ville knappt ha betalt för körningen, om jag kommer ihåg rätt så begärde han 5000 Drakar men jag gav honom det dubbla. Det var första gången jag var på nya flygplatsen, strax hade jag en flygbiljett i näven som skulle ta mig "HEM" till ön igen Så det finns nog lagom av det goda och det dåliga både i Grekland och på alla andra platser vi besöker! Vi ska bara lära oss att sålla bland det som erbjuds MVH Yeasou |
|
||||
|
||||
Jag som kanske är mer matlagningsintresserad än flertalet och exprimenterar en del hemma i köket klagar också numera en del på den grekiska maten. Trots detta brukar jag ändå säga att just Kreta har det bästa grekiska köket med den största variationsrikedomen, en mångfald av örter och många uppfödare av lamm och killingar. Samtidigt har Kreta som massturism ö förfärligt många ställen som inte lagar bättre mat än, när jag är som mest elak, tycker att min son gjorde i lågstadiet.
Eva |
|
||||
|
||||
Tycker beskrivningen passar bättre på Sardinien. Var där i fjol och var mycket besviken. Har varit i Italien både privat och i tjänsten men adrigt upplev det som v gjorde där. Har bara positiva saker om Grekland. ndast en gång har vi verkligen klagat på maten Det var för många år sedan på Kalymnos. Den avernan blev bara ett år gammal. Då det gäller bemötande har de alltid varit positiva så vi känner inte igen oss.
Chras som längtar till Grekland |
|
||||
|
||||
känner inte igen mig alls! nu förstår jag ju på ditt inlägg att du verkligen gillar grekland och att du kan bortse från allt det där negativa. men för mig finns inte ens det där negativa!har aldrig blivit bemött såd'r, eller ätit s¨där taskikt kä. kanske har det hänt, men i s¨fall har jag glömt det.
Här i athen tycker jag oftast att maten är gudomlig! kanske inte runt turiststråken ,en överallt annrs! och för mig som inte gillar stark mat, s¨är kryddningen perfekt! Ikväll ska jag ha ett kär återseende, min käre vän Peter från australien, vi ska käka mat på thanassis, monastiraki. sägs vara stans bästa souvlaki..vet inte om jag håller med om att det är stans bästa, men jädrans god är den! tjo! |
|
|||
|
|||
Hei igjen! Har tenkt litt på innlegget ditt. Kanskje har du vært uheldig, og tror nok uansett slikt du har opplevd kan oppleves av utlendinger/turister mange steder. For å gi bare noen få eksempler:
Åtte grekere var på sitt første restaurantbesøk i Norge, i hjembyen min Stavanger. Istedet for vanlig middag, ville de prøve litt forskjellig av de for dem ukjente rettene, så de bestillte en haug forretter. - Hvem skal ha hva, spurte servitøren. - Vi vil dele, sa de, - kan dere ikke bare sette maten midt på bordet og gi oss en tom tallerken hver? Nei, det gikk ikke an. Ikke tale om. Det opplevdes som både uhøflig og merkelig av grekerne. Min gamle - men meget oppegående - tante fra USA skulle på besøk til oss. Hun tok taxi fra leiligheten hun bruker når hun er i Stavanger, med adressen vår pent skrevet opp på en lapp hun ga sjåføren. Sjåføren kjente imidlertid ikke til adressen, og hun kunne jo ikke forklare hvor vi bodde. Istedet for å ringe drosjesentralen, kjørte taxisjåføren rundt og lette i over en time, og tok betalt for hele turen! Den skulle normalt tatt 15-20 minutt. (Vi klaget til drosjesentralen og hun fikk refundert deler av beløpet, men det er jo ikke poenget.) - Jeg har hørt butikkpersonalet i franske butikker er så uhøflige, sa jeg til min frankofile venninne. - Det er fordi turistene ikke hilser når de kommer inn, svarte hun, - derfor oppfattes DE som uhøflige. Slik er det her i Hellas også. Når man kommer inn i en butikk (ikke supermarkeder og sånn, men mindre steder), bør man hilse - smile og nikke, si yasas, kalimera eller noe sånn. (Kanskje du gjør det, men jeg ser jevnlig turister her i Nafplio som IKKE gjør det.) Dette er bare noen få eksempler. Å kalle busspassasjerer for homser er selvsagt helt på trynet, men det finnes idioter i alle land. Så kjekt at du elsker Hellas likevel |
|
||||
|
||||
Åk en sväng till Rhodos....älskar Rhodos,min andra hemö....
|
|
||||
|
||||
Hej fördom.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Lopez: Men varför framhärdar du med att beställa "en fin köttbit" och souvlaki? Det finns ju ungefär 2000 grekiska maträtter som är bättre än så Jag håller inte ens med om det där med köttbiten men jag gissar att vi pratar om olika kött. Du kanske menar filé och liknande, stekt på det sätt vi är vana vid? När jag äter kött i Grekland är det oftast roast varianten - roast lamb, goat eller pork. På senaste resan fick vi ett gudomligt kokkött (av fläsk) med selleri. Otroligt god husmanskost. Heax: Underbart inlägg |
|
||||
|
||||
Gav honom ett förslag bara.....ursäkta....
Senast redigerad av Kalimera den 2006-10-04 klockan 06:54. Anledning: Lång citering |
|
||||
|
||||
Hur kul är forumet?
Pekpinnar, raderade inlägg utan förklaring, för långa citat....små påhopp ja jisses...... |
|
||||
|
||||
Modereringen av forumet är enligt Kalimeras regler, Ingela. Där framgår t ex att privata konversationer - som den jag förstår att du menar här - bör tas via PM och hur citatfunktionen bör användas.
Jag är osäker på vad du menar med påhopp men jag ser att du misstycker när jag skriver vad jag tycker om maten på Rhodos. Vi kanske har olika åsikter om den men ingen av oss är förhindrad att framföra våra åsikter. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Variationsrikedomen i den grekiska matlagningen är oändlig tycker jag samtidigt som det tar ett tag innan man lär sig hitta de riktiga pärlorna. Ett bra tips är att gå på tavernor dit grekerna själva går, d v s undvik typiska turistställen. Turistställen anpassar sin meny efter vad som är sälj- och gångbart, medans de traditionella tavernorna serverar den mat som grekerna föredrar.
Visst har även jag fått dålig och tråkig mat i Grekland men då har det oftast handlat om att man inte gett sig tid att välja ställe i lugn och ro utan tagit första bästa p g a hunger. Absoluta favoriten är att beställa in mezé, d v s flera smårätter, som man sedan i timmar kan sitta och småtugga på - supergott, garanterat mättande och avkopplande //Zanét |
|
||||
|
||||
oj , jag menade såklart " Hejsan alla fördommar" hehe
|
|
|||
|
|||
Hej!
Jag bor i Grekland och jag maste gora ett inlagg i debatten 'Hur kul ar Grekland?' Det verkar som att Greklands-resenarer tror att vissa oar har battre eller samre mat. Det later mycket konstigt!! Greker ar mycket noga med kvaliten pa maten och det vill ha det basta serverat nar de gar ut och ater. Varfor ni har fatt dalig eller trakig mat beror helt enkelt pa att ni inte har gett er tid att leta efter en bra taverna. Oftast ar det samre kvalitet pa mat pa sk 'turistplatser'. Genuina Grekiska tavernor eller resturanger har bra mat och oftast ar det de enklaste tavernorna som kan laga riktig Grekisk mat. Var ni an aker i Grekland, oar, berg eller fastlandet, kan ni fa bra mat om ni hoppar over turiststraken! Eirini |
|
|