![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag fick härförleden en avräkningsfaktura för elen det sista året. (Jag har bara bott här i drygt ett år.) Jag tycker att förbrukningen på fakturan verkar vara alldeles för hög i förhållande till vad jag använder, och har förbrukat tidigare.
Så jag undrar om någon här kan hitta och orkar titta efter sin förbrukning i antal kWh under ett år. Jag skulle behöva lite mer underlag för att få fram en "normalförbrukning". Det gäller en liten tvåa med normala el-prylar för en person. Kyl/frys, elspis, bänkdiskmaskin, micro, stereo, TV, dator... Inga konstiga grejer som kan dra iväg förbrukningen. Förhoppningsvis finns det även kanske någon här som är bättre på det med el än vad jag är, och som kan svara på detta: Är det verkligen rimligt att elmätaren kan fortsätta röra sig efter att jag stängt av huvudströmbrytaren i lägenheten? Det gör nämligen min. Sakta men säkert. Ett varv på kanske 45 - 60 min. Jag tycker att det verkar mycket märkligt! Och på ett år så kan det ju bli rätt mycket. Eftersom räkningen var en bra bit dyrare än en biljett t o r till Grekland förstår ni nog att jag vill kolla den. Så jag är tacksam för all hjälp och info. Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har kollat min räkning i dag, eftersom jag var inne på konsumentverkets webb (www.kov.se) för att jämföra elpriser.
Jag förbrukar 2 350 kWh på ett år. Tvåa, 64 kvm, normala maskiner (dock bara liten diskmaskin, ingen tvättmaskin) Passar på att haka på en fråga: kan man välja precis vilken elleverantör som helst? |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har en trea med många elprylar(TV, diskmaskin ,timers, ibland tvätt, fjärrkontroller , vinkyl , utebelysning m m ..ca 3400kWh/år...
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Vi ligger på en beräknad årsförbrukning om 18034 kWh inkluderande direktverkande el som värmekälla.
Friliggande hus på cirka 90 m2 med inredd vind. Tvättmaskin, kondenstumlare, vanlig spis, diskmaskin samt kyl/frys. TV och datorer finns också. //Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
största elslukaren är ju om man har kallhyra och står för uppvärmningen själv. Man kan välja elleverantör för själva elen men det är alltid ägaren av nätet som tar betalt för den delen av notan (Nätavgiften)/LN som hörde häromdagen att elpriserna är på väg ned!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I den totala kostnaden ingår dock en avgift till den som äger elnätet i området där man bor. Den kan man inte välja bort. Hur stor del av den totala kostnaden den avgiften är beror på hur mycket el man förbrukar. Generellt sparar man mindre på att byta elleverantör om man bor i lägenhet än om man bor i villa. Det förekommer att fastighetsägaren i flerfamiljshus har avtal med en viss elleverantör och då är man som hyresgäst bunden till den leverantören. Kommunens konsumentvägledare är den man ska prata med om de här frågorna. Konsumentverkets elguide på internet finns här: http://www.elpriser.konsumentverket.se/ |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, det var precis det jag ville veta.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Avregeleringen av elmarkanden måste väl vara den mest misslyckade av alla när t.o.m. storföretagen vill ha tillbaka det gamla monopolet.
Visst vet jag att den typ av fläkt jag beskrev går jämt men med olika kapacitet utifrån vilket läge den ställs in på. Vad jag avsåg var att det i en lägenhet där ventilationen går på elen förbrukas mer ström. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och visst är det så, har man en sådan fläkt går det mer ström. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle genast felanmäla mätaren, det är elleverantörens ansvar att den är i gott skick. Det får absolut inte ligga någon spänning på den och bostaden när den är avstängd. Något är felkopplat eller trasigt, kanske jordfel/krypström men fel är det.
//PO |
|
||||
|
||||
![]()
Jag förbrukar 1475 kWh på ett år men då har jag ingen disk eller tvättmaskin och är borta ganska mycket. Ingen micro utan bara vanlig spis och ugn. Bor i en normalstor tvåa. Har inga apparater på standby men en del vanliga glödlampor.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
I vanlig ordning glömde jag hälften så här kommer en liten elförbrukningskomplettering
![]() Här finns även varmvattenberedare, golvvärme i badrummet samt en handdukstork. I övrigt är många glödlampor utbytta mot lågenergilampor. //Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för all info, nu har jag lite mera kött på benen. EON ska få ytterligare ett samtal i morgon. Det tredje i ordningen
![]() ![]() Inte nog med att jag är envis som en blå gris, jag kan bli extremt irriterad också... ![]() ![]() Tack alla. Peter |
|
||||
|
||||
![]()
"Tvärtom, en person påstod att den gör det i upp till en timme efter man stängt strömmen."
Jajamensan det är nog elvätten som vevar! Be att få den förklaringen skriftligt, det var det fulaste jag hört på länge. Även om den är vällagrad så lär den inte snurra många varv av sig själv. Känner Du ingen elektriker? Det är enkelt att mäta om det ligger ström på eller inte. //PO |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[quote=PO;66843Jajamensan det är nog elvätten som vevar![/quote]
Elvätten!? Är det en sådan där liten rund, grön sak med korta ben och armar och taggar som sitter där och suger i sig och gottar sig på min ström. Det ska han låta bli! För annars blir det pisk!!! Jag hann inte ringa idag för jag var tvungen att besöka storstan´. Tannaplågarn hade hört att jag hade pengar i plånboken och han ville ha sin beskärda del... ![]() Men i morgon blir det åka av... ![]() ![]() Citat:
![]() ![]() Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Har nu hittat en elektriker att fråga, och det finns faktiskt enstaka elmätare som sitter innan strömbrytaren och som själv drar lite lite ström, den snurrar alltså av den ström den drar när den snurrar/mäter..hm.. Medan lägenheten är strömlös. Kolla om möjligt om Du har en så´n innan Du hänger Eon, det vore ju ganska typiskt.
-Hare watt nå´t? -Ja, jag fick en ampere genom kroppen, slog en volt och låg och ohmade mig ![]() //PO ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är inte så att du flyttat till en modern lägenhet där ventilationen går på elen. I vissa lägenhter regleras en del av bostadens ventilation med köksfläkten och normalläget som används för att få bra luft i lägenheten innebär att det alltid drar ström. Fläkten kan ha - normal +.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Hade inte sett denna fråga tidigare...
Att elmätaren rör sig lite även när huvudströmbrytaren är avstängd är inte alls ovanligt. Tvärtom sitter mätaren ofta före huvudströmbrytaren där strömmen kommer in i bostaden. Så är det här i min villa och i lägenheten jag bodde i förut. När man stänger huvudströmbrytaren fortsätter mätaren med andra ord att visa hur mycket ström den drar, precis som PO skriver. Om den däremot stannar efter en timme DÅ är det något elfel i huset!! Att jämföra elförbrukning mellan olika bostäder är svårt. Det är så många faktorer som spelar in. Om du fortfarande inte har fått ett svar som du är nöjd med Peter, föreslår jag att du jämför med någon granne som har likadan lägenhet, helst lika stort hushåll och inte alltför avvikande vanor. För att jämföra med hur mycket ström du förbrukat i tidigare bostäder måste du tänka efter om samma saker ingår i hyran nu som då. Hur är det till exempel mer varmvattnet? Du måste också fundera på om du har något nu som drar mycket ström, som du inte hade då, till exempel tvätt- eller diskmaskin, frysbox, flera datorer. Är du hemma mer nu än då? Det är också en sådan sak som påverkar elförbrukningen. Eva, den typen av fläkt du beskriver går alltid även när den är "avstängd". När man slår av huvudströmbrytaren stannar den dock, den får ju precis som allt annat ström från bostadens elnät, och kan alltså inte orsaka att mätaren fortsätter att ticka då. |
![]() |
|
|