Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-26, 20:12
Vågen Vågen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 32
Standard Ö för ensamluffare

Hej!

Min man har plötsligt hittat en annan kvinna, så jag tänkte hitta mig en grekisk ö. Joo, jag ska förverkliga en gammal dröm; sitta vid havskanten och skriva fria fantasier på min bärbara dator. Leka författare i tre-fyra veckor.

Mitt dilemma är, vilken ö/öar ska jag välja? Jag tar gladligen emot tips på öar, byar och boende.

Ska åka i mitten av maj-mitten av juni. Jag har varit på många öar under årens lopp, men har fått hjärnsläpp. Inte för stor ö, men inte för liten heller. Boendet är jätteviktigt, helst havsutsikt.

Funderar faktiskt lite på Kreta, har varit där en gång, bodde väster om storstan (Chania?). Upplevde dock inte det gemytliga mysiga ö-livet, mycket bilar och en stor väg längs stranden. Men jag kanske har fel, det kanske är trevligare på östra och södra sidan av ön....?

Tacksam för tips!

Vågen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-26, 20:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Amorgos, Folegandros, Sifnos eller Fourni är mina tips

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-26, 20:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Ja, Fourni förmenas passa dig likt handen i handsken!!! En levande grekö, ej särdeles turistifierad. Livet går sin gilla gång och turisterna äro så få att de närmast utgöra ett pittoreskt inslag i öns vardag.

Lite bilder ; http://www.sendpix.com/albums/07012611/wo93mwyaq2/

Tag dig boende på Toula Rooms, förslagsvis nr 6-7 eller 8. Då hava du mer än havsutsikt, dryga minutens promenad till centrum samt en klart godkänd badstrand just tio meter från studion på Toula Rooms.

Vad mera kunna man begära??

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-27, 17:05
Vågen Vågen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 32
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg


Tag dig boende på Toula Rooms, förslagsvis nr 6-7 eller 8. Då hava du mer än havsutsikt, dryga minutens promenad till centrum samt en klart godkänd badstrand just tio meter från studion på Toula Rooms.

Vad mera kunna man begära??

Arne och Hustru Birgitta
Har du någon aning om deras priser i maj-juni?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-26, 20:29
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Hej Vågen!

Du har ju hur mycket som helst att välja mellan!
Jag skrev nästan en hel roman under min semester på Skopelos i somras. Reser ensam och är inte intresserad av "partyöar" eller "familjeresorter". Utan hellre en genuin grekisk miljö med mysiga byar, vacker natur och hav och möjligheten att välja mellan att bara ta det lugnt eller att träffa nya människor, både greker och skandinaver. Och kunna hitta en alldeles egen strand. Skopelos var perfekt för mig. Även om ön är liten så kan man med fördel göra utflykter till öarna runt omkring.

Hoppas att du hittar rätt ställe för dig att vara på!
Och att du hittar en bra väg vidare efter vad som hände med din man.

Stor uppmuntrande kram från Charlotte!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-26, 20:50
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Jag röstar oxå för Fourni.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-26, 21:55
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Har skickat ett privatmeddelande till din inbox!

Ivi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-26, 22:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
Har skickat ett privatmeddelande till din inbox!

Ivi
Vad avses n[got som vi inte alla vill ta del av. inboxen l'ser v'l alla s[ varf;r annonsera meddelandet h'r. l[ter kanske snorkigt men om inl'gget inte har n[got att f;rmdela beh;ver det v'l inte annonseras i forumet. f;rl[t den konstiga texten men jag vet inte vad den beror p[ och f;rekommer ibland bara n'r jag skriver p[ kalimera.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-26, 23:15
mattias mattias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Jag tycker Amorgos är en ö som skulle passa sig bra. Den är lagom stor och inte för mycket turister. Finns en del att se oxå om du känner för utflykter.

Var där i somras med tjejen och bodde på Elini Rooms i Katapola och utsikten var väldigt fin från rummen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-26, 23:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vad avses n[got som vi inte alla vill ta del av. inboxen l'ser v'l alla s[ varf;r annonsera meddelandet h'r. l[ter kanske snorkigt men om inl'gget inte har n[got att f;rmdela beh;ver det v'l inte annonseras i forumet. f;rl[t den konstiga texten men jag vet inte vad den beror p[ och f;rekommer ibland bara n'r jag skriver p[ kalimera.

Eva
Eftersom det var Vågens första inlägg här kan man inte förvänta sig att hon är helt bekant med hur allt fungerar med tex PM osv. Så jag tycker att det var helt OK att Ivi skrev att hon skickat ett meddelande i inboxen. Det kan dessutom kanske vara information som hon inte vill delge alla andra av olika orsaker. Så "chill out" och "lev och låt leva..."

Peter
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-01-26, 23:52
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vad avses n[got som vi inte alla vill ta del av. inboxen l'ser v'l alla s[ varf;r annonsera meddelandet h'r. l[ter kanske snorkigt men om inl'gget inte har n[got att f;rmdela beh;ver det v'l inte annonseras i forumet. f;rl[t den konstiga texten men jag vet inte vad den beror p[ och f;rekommer ibland bara n'r jag skriver p[ kalimera.

Eva
Har aldrig själv retat mig på att någon har hänvisat till inboxen, faktiskt. Den här gången ville jag skriva en del rätt så personliga rader till henne pga situationen hon har hamnat i, och dessutom så såg jag att hon var ny här på Forumet, så... Hade lite bekymmer själv med inbox-funktionen från början, nämligen. Så kan det gå, när man vill vara lite extra hjälpsam

Du läste mina tankar, Peter, ett par minuter innan jag skickade in mitt inlägg! Tack!

Ivi

Senast redigerad av Ivi den 2007-01-26 klockan 23:55.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-01-27, 00:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
Har aldrig själv retat mig på att någon har hänvisat till inboxen, faktiskt. Den här gången ville jag skriva en del rätt så personliga rader till henne pga situationen hon har hamnat i, och dessutom så såg jag att hon var ny här på Forumet, så... Hade lite bekymmer själv med inbox-funktionen från början, nämligen. Så kan det gå, när man vill vara lite extra hjälpsam

Du läste mina tankar, Peter, ett par minuter innan jag skickade in mitt inlägg! Tack!

Ivi
Till Eva L. Som det kan bli hördu! Ibland är det bättre att tänka efter både en och två gånger innan man skickar in sitt inlägg. Och fundera på om det verkligen bär och har relevans. JAG har börjat lära mig det nu efter många år... Jag har raderat många inlägg som jag i slutänden ansett vara lite för tuffa...

Men visst kan man irritera sig på olika saker... Men just detta ser dock inte jag som något problem.

Peter - som kan vara enveten som sju Grekiska åsnor när det gäller...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-27, 00:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Prova Ithaka....

..och jag skickar oxå brev i inboxen!!
Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2007-01-27 klockan 00:12. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-01-27, 09:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Ja har ingen koll på vilka som är nya men med den motiveringen att en mer personlig konversation om annat än frågan förstår jag inlägget bättre. Sen kvarstår min uppfattning och den har inget med elakhet att göra, som Peter verkar tro, utan ett forum är väl till för att förmedla erfarenheter eller förslag till varandra som du Peter faktiskt påpekade i ditt inlägg om bildgåtorna.
Tänker så att är ett ö-förslag intressant för en är det även kanske intressant för andra. Personligen delar jag gärna med mig av mina erfarenheter och kommer förhoppningsvis aldrig att bli så exklusiv att jag behåller goda tips för mig själv. Sen en extra kommentar till Peter som tycker att jag bör läsa mina inlägg och radera vissa innan de skickas iväg kan jag bara säga att då sitter du nog i samma båt.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-01-27, 10:18
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Vill bara påpeka att om ni vill fortsätta diskussionen om meddelanden till resp inboxar går det bra att öppna upp en ny tråd under Kafé Kalimera.

Kan kanske tyckas lätt att dela upp trådar men så är är det inte alltid och i det här fallet vore det att hacka upp inläggen alldeles för mycket och därför får de ligga kvar men var vänlig och fortsätt inte den diskussionen här.

Till Vågen vill jag tipsa om ön Hydra. Har personligen bara varit i själva Choran (jäkligt mysig) men hann ändå tala med en del folk som hade diverse butiker där. Många konstnärer/kulturella personer vistas på ön. Skopelos är ett annat alternativ.

LYCKA TILL!

//Zanét
moderator
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-01-27, 10:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Jag har också varit på en dagstur till Hydra och det var en fin hamnby men vattnet runt såg ganska smutsigt ut och har inte den fantastiska färg som många av oss som reser från Norden gillar. Vill minnas att ön då när jag var där inte hade så många bilar. Ett par taxi och en sopbil. Härligt med en bilfri ö så det blir ett extra plus.

På öar som ex Fourni får jag alltid en extra mysig vardagsgrekisk känsla och lokalbefolkningen känns så nära. Får inte samma känsla på större öar med många turister utan där blir upplevelsen en annan. Trots det besöker jag ändå gärna öar som Naxos och Paros för några dagar. Det är kanske kontrasterna som gör ö-luffen allsidig.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-02-05, 11:17
Vågen Vågen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 32
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Citat:
Ursprungligen postat av Charlotte! Visa inlägg
Hej Vågen!

.... möjligheten att välja mellan att bara ta det lugnt eller att träffa nya människor, både greker och skandinaver. Och kunna hitta en alldeles egen strand.
Jag försöker föreställa mig såsom ensamresenär, hur gör jag, tar jag kontakt med andra, pratar och umgås, eller drar jag mig undam, vill vara ensam... ? Vet inte, det visar sig, men jag skulle gärna vilja höra mer om hur du gör. Tar du kontakt, är det lätt att få kontakt med människor, få någon att prata med om du känner för det...., eller har de flesta - såväl greker som skandinaver - fullt upp med sig själva, sitt eget liv..? Och nästa fråga, är du någonsin rädd ja, exempelvis att vara ensam på en strand, köra vespa på oländliga vägar osv. Jag menar, ibland är det ju klokt att var försiktig typ att "våga" vara rädd ja, för att ta hand om sig, men oftast är det ju bara slöseri med tid och energi.. Många frågor, jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, inte minst av mig själv, under resan.


ninni
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-02-05, 11:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Läser du? I så fall, ta med dig många böcker. Du kommer att få gott om tid för sköna lässtunder.

Jag har rest mycket ensam och har aldrig haft problem att hitta umgänge när jag velat det. Inte minst med greker - de har ALDRIG fullt upp med sina egna liv, en trevlig pratstund är aldrig långt borta.

Dessutom får man lättare kontakt med ö-borna när man reser ensam, enligt min erfarenhet. Att vara ensam betraktas ofta som ett onaturligt tillstånd av en grek, därför är det många som tar kontakt just för att de ser att man är ensam.

Hitta dig gärna ett stamkafé och en stamtaverna. Kommer man tillbaka blir man oftast väldigt väl omhändertagen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-02-05, 11:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Citat:
Ursprungligen postat av Vågen Visa inlägg
jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, inte minst av mig själv, under resan.
Hade det varit jag så hade jag förväntat mig av mig själv att jag i varje stund i uppriktighet mot mig själv följer mitt innersta och därmed det som känns rätt just då.

Varken mer eller mindre
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-02-05, 14:13
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Södertälje
Inlägg: 57
Standard Sv: Ö för ensamluffare

Citat:
Ursprungligen postat av Vågen Visa inlägg
Jag försöker föreställa mig såsom ensamresenär, hur gör jag, tar jag kontakt med andra, pratar och umgås, eller drar jag mig undam, vill vara ensam... ? Vet inte, det visar sig, men jag skulle gärna vilja höra mer om hur du gör. Tar du kontakt, är det lätt att få kontakt med människor, få någon att prata med om du känner för det...., eller har de flesta - såväl greker som skandinaver - fullt upp med sig själva, sitt eget liv..?
Hej igen,

"Främlingar är vänner som du ännu inte känner" sa väl Tage D om jag minns rätt. Och det stämde verkligen för mig när jag var bl a på Skopelos. Dels för att jag är ganska utåtriktad och dels för att det är ett litet samhälle där man lätt får kontakt med folk (om man vill). Jag träffade massor med trevliga greker (och några svenskar). Det var till och med tungt att åka hem till Sverige!
Citat:
Ursprungligen postat av Vågen Visa inlägg
Och nästa fråga, är du någonsin rädd ja, exempelvis att vara ensam på en strand, köra vespa på oländliga vägar osv. Jag menar, ibland är det ju klokt att var försiktig typ att "våga" vara rädd ja, för att ta hand om sig, men oftast är det ju bara slöseri med tid och energi..
En viss rädsla, kalla det självbevarelsedrift, är nog bara sund. Men det är väldigt utvecklande att våga balansera på gränsen till sin komfortzon. Själv hyrde jag bil och utforskade ön på egen hand några dagar. Det var härligt att hitta egna vägar (hade självriskeliminering på bilen!) och stränder, kloster, tavernor i små byar... Många av de upplevelser jag fick under resan hade jag nog inte fått om jag hade haft sällskap. Jag kom liksom närmare samhället och människorna just på grund av att jag var ensam.

Har du valt ut en ö ännu?

/Charlotte!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT