![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Har någon åkt med båten Romilda?, är den okej?
Mikael |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Faktiskt en av de gamla trotjänarna som finns kvar i de grekiska vattnen, byggd 1974 och har varit i GA-Ferries ägo sedan 1993. Läs mera om båten på http://www.faktaomfartyg.com/free_en..._VIII_1974.htm . Om vi ska ta det lite tråkiga med båten så är den i ganska dåligt skick, toaletterna fungerar sporadiskt och troligen har den nog även maskinellt sett sina bästa dagar. Den har länge gått på de hårda långa linjerna mellan Pireus och Dodekaneserna, uppehållen för service har troligen varit få och korta ![]() Att den dessutom seglar under GA-Ferries flagg gör att tidtabellerna mera kan betraktas som nånting om hur det kunde ha varit om det hade gått lite bättre än vad det kan gå med den stackars båten ![]() ![]() Bild från Fakta om fartyg Mvh Janérik (som hellre åker Romilda än Blue Star om det inte är alldeles bråttom att komma fram en viss tid) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Du får det att låta så negativt Janérik... Det brukar ju alltid finnas nån toalett som fungerar
![]() Jag håller med dig om att det är mycket mysigare att åka Romilda, Dimitroula och de gamla vännerna än att åka Blue Star. Mer charm och mer känsla av båtluff. Men även om det tar bort en viss del av charmen, så är det väl ändå rätt bekvämt med de nya, stora, fina... att veta att de brukar hålla tiden, och att de kan gå även om det blåser. /Anna |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sannerligen inte jag heller. Det enda som får mig att acceptera en tur på GA:s hemska skorvar är att jag litar på att säkerhetskraven numera är uppfyllda på ALLA färjor. Fast det kan man inte tro när man ser flytetyg som Romilda och Marina.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() "Nostalgi"= obekvämt = dj-ligare värk = förstörd semester ![]() ![]() Jag har ledsnat på alla skriverier om "båtluffar-känsla" och "äkta båtluff". Är en tågresa mera "äkta" om man väljer godståg, som "luffarna" i staterna gjorde i tågets barndom? Är en resa mindre värd, och oäkta, om den utföres på ett bekvämt, och, någorlunda smärtfritt sätt? Är det resandet i sej som värderas? För min egen del är det de platser jag besöker som är det primära. Och till dessa platser föredrar jag, eftersom jag har vissa fysiska begränsningar, att ta mej på minst krångliga vis. Vissa platser kommer jag aldrig att kunna besöka, tyvärr, därför måste jag ta reda på väldigt mycket INNAN jag åker till "nya" platser. Yes! Jag blir småilsken och "taggar i" varje gång detta ämne blir aktuellt. Är det någon som i överhuvudtaget TÄNKER sej att en person som är beroende av rullstol skulle ägna så mycket som en minut åt det vi skriver?? Eller en person som behöver två kryckor för att ta sej fram?? Givetvis står det var och en fritt att tycka gällande förflyttning, val av flytetyg o.s.v. Men VEM avgör vad som är "äkta båt-luffar-känsla" ![]() ![]() //Birgitta, som mer än gärna skulle åka limousine ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Men jösses vad du tar i. Om "äkta känsla" för nån är att åka Romilda kan h*n väl få säga det? Det innebär ju inte att du behöver dela den känslan - och det innebär inte att DIN känsla är mindre värd.
Själv undviker jag GA:s Marina eftersom hon ger mig äkta migrän ![]() ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Visst, jag tar i och det kommer jag att göra VARJE GÅNG eftersom jag, i mitt dagliga arbete försöker att ge personer med skilda funktionshinder en högre kvalitet i sitt liv. Jag ser helt enkelt HELT ANDRA saker och hinder i det alla skriver. För egen del är hindret, delvis, överkomligt men jag blir LEDSEN då vissa utflyktsmål måste strykas. Hur ska det då inte vara för de människor som har PÅTAGLIGT STORA funktionshinder i sin rörelseapparat. JUST DET!! Det är för dessa människor jag tar i. För att de, liksom andra, är värda respekt och ett ödmjukt bemötande. Jag anser mej ha rätten att ta i. Tänk på alla dom som inte ens har den förmågan utan bara sväljer och tar emot. Jag vill bli bemött med respekt då jag förklarar varför jag MÅSTE veta om ett visst boende är som "örnens bo", för är det så, då kan JAG inte ha det som boende. Gnällig blir jag först om jag blir bemött på ett nonchalant och avfärdande sätt. Den som obehindrat kan skutta runt som en kri-kri , gå på vandringar i bergen, gå uppför alla dessa trappor i smala gränder i något spännande chorio, och klättra nedför branter för att nå någon ljuvlig strand. Den personen skulle kanske kunna tänka sej in i att ha ständig värk i benen som hindrar rörelsefriheten, eller att behöva kryckor, hela tiden, för att kunna ta sej fram. Tänk in situationen och du inser att det krävs planering, och uteslutanden, för att kunna åka i överhuvudtaget. Det gäller att fokusera på de MÖJLIGA alternativen ![]() ![]() ![]() ![]() Jag är lycklig över BlueStar Ferries som har hiss vilket innebär att värken kan hållas på normalnivå eftersom jag slipper gå i hemska, långa, vasskantade trappor där människor trängs och jag har svårt att hålla balansen. I år överväger jag, på fullt allvar, att göra hål i mitt P-tillstånd för handikappade, dra ett band genom hålen o hänga kortet som en skylt fram på bröstet. DÅ syns det att man BÖR HÅLLA AVSTÅND o inte knuffas ![]() ![]() //Birgitta som tar sej friheten att ta i ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Min poäng var att det står Lasse eller Olle eller Stina fullständigt fritt att åka lyxjakt, Blue Star, Romilda, flotte eller vattenskidor mellan öarna. Och också att skriva att exakt just det är äkta båtluffarkänsla för dem. Det innebär inte att det behöver vara äkta båtluffarkänsla för nån annan. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Är det ingen som kommer ihåg DANE:s gamla Ialisoss, Kamiross och Omiross..? De gick på 70- (?), 80- och 90-talen mellan Pireaus, Patmos, Kos och Rhodos (med någora öar till på ruttten). Det var gamla finlandsfärgor som blivit omoderna och sålts till grekland.
De här båtarna blev till slut så risiga att de inte ens var värdiga att trafikera de grekiska vattnen och såldes sedan vidare. Söderut har jag för mig. Kamiross har jag sett som kryssningsfartyg flera år efter att den försvann från linjetrafik. Ommålad och (förmodligen) renoverad invändigt. Ialissos har jag för mig att jag också sett till någon gång, men är inte säker. Omiross försvann tidigt och jag var ganska liten är jag åkte med den. Har aldrig sett den sen dess. Har också för mig att någon av de här båtarna förliste för ett tag sedan, men jag kan ha fel. /Jens |
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kamiros gick samma öde till mötes 2002 http://www.faktaomfartyg.com/prins_hamlet_1966.htm Omiros verkar inte vara något som är bekant för andra, kanske minns du fel. På http://www.faktaomfartyg.com/dane_sea_line.htm hittar du alla båtar som Dane har använt i sin trafik. För övrigt gäller numera att flertalet av de gamla färjorna komer från Japan eftersom grekerna har hårdare regler än vi har i Sverige. Båtar som säljs från skandinaviska vatten är oftast så gamla så de går inte att få klassade för grekiska farvatten. Mvh Janérik (med hjälp av http://www.faktaomfartyg.com/index.html ) |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Hej allihopa ny här på Kalimera, men fastnade direkt för denna trevliga sida!
![]() Ser att det här i forumet diskuteras en del om båtarna i Grekland, och det är just båtarna som är i fokus under mina båtluffar! Har nu varit nere varje år sedan 94 och jagat olika färjor under mina resor. Kul att så många utav er som båtluffar ändå verkar ha koll och framför allt gillar dom äldre färjorna med sin charm! ![]() Tyärr får vi nog leva med att dom försvinner allt mer, GA Ferries har flyttat över sina två gamlingar Daliana och Milena till Patras-Brindisi rutten och Hellenic Seaways två fd färjor Express Olympia(ex Viking 4) och Express Poseidon har nyligen lämnat Pireus för skrotstranden. Sen har vi DANE Sealines färjor som är upplagda efter konkursen. Hellenic Seaways får snart ett nybygge som ursprungligen beställdes för BlueStar Ferries. Hon är väldigt lik Blue Star Naxos/Paros- http://www.faktaomfartyg.com/nissos_mykonos_2005.htm När det gäller Romilda har jag bara åkt med henne en gång från Kreta upp till Santorini och då var det vild sjögång och alla mådde dåligt ombord... Tyckte då 1996 att hon gav ett fräscht intryck, dock är hon inte speciellt snabb och blir som ni skriver bra sen på slutet av sina långa rundor hon trafikerar. BlueStar:s nybyggen har ju på tok för lite uteutrymme, dom är väldigt anpassade för Greker som ju gillar att sitta inne och röka samt dricka en Frappe på 5 timmar. Själv ska jag flyga till Dubrovnik 7/8 för att jaga runt och hinna med en hel del färjor på vägen mot Santorini där jag ska möta flickvännen. Blir en galen vecka med mycket båtar via Kroatien-Italien-Kefalonia-Aten och ett högt tempo som jag bara klarar själv... //Robert |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Har tidigare tillhört kategorin som alltid pratat illa om GA och föredragit Blue Star. Även om jag fortfarande gärna åker Blue Star har min syn på GA nu ändrats.
Under min just avslutade resa åkte jag med Romilda som höll tiden, nästan, och med Rodanthi som var cirka 1 timme sen. Är det fint väder och jag inte har bråttom kommer jag utan problem välja GA, inte lika mycket folk heller. En kul händelse inträffade när jag var på Amorgos. På min väg från Maltezibadet kom jag i samspråk med en svensk familj som skulle åka med Romilda, avgång 16:00. När vi var på motsatta sidan mot kajen dyker helt plötsligt denna färja upp när klockan visar på 15:20. Då man aldrig vet med de grekiska färjorna så började familjen springa för att hämta sin packning för att sedan rusa ombord. Nu var det inga problem för Romilda låg kvar till 16:00 innan hon la ut och lugnt fortsatte sin resa helt enligt tidtabell. Frågan jag ställer mej är vilken ö hon hoppat över ![]() bosse |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Jag har också percis kommit hem från Grekland och jag noterade till min förvåning när jag var på Amorgos att Romilda avgick i tid de gånger jag såg till den. Jag hade tänkt att ta den till Naxos men det var mer ankomsttiden till Naxos än själva båten (som jag tycker har sin charm) som gjorde att jag tog Panagia Tinou dagen därpå istället. Jag undrar om inte GA har ändrat sina optimistiska ankomsttider till den här säsongen. Jag har tidigare fått väntat både en och två timmar på Dimitroula och Romilda.
/Gunnar |
#15
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag tycker faktiskt att det är betydligt trevligare att åka med Romilda än med de moderna båtarna som finns. Blue Stars båtar är totalt opersonliga, de har nånting McDonalds liknande som serverar maten och har stolar ute på däck som är i princip omöjliga att sova i. Fördelarna med dessa båtar är att de är i det närmaste felfria då det gäller att hålla tidtabellen, de är modernt utrustade vad det gäller handikappvänlighet och de är relativt felfria i sin funktion eftersom de är ganska nya. Visst, jag har full förståelse för att de som inte har full rörlighet eller av någon annan orsak värdesätter de saker som är bra på dessa båtar. Jag värdesätter andra saker på andra båtar och de sakerna kan aldrig Blue Star konkurrera med. Jag har ju då fördelen att jag kan välja vad som för tillfället är viktigt vilket tyvärr inte alla kan göra, därför väljer jag gärna ett annat rederi om det finns möjlighet men det ska dock sägas att just GA:s färjor står jag gärna över då de tyvärr har en förmåga att vara väldigt dåliga på att följa tidtabellerna. Hellas Ferries eller Hellenic Seaways som de numera heter är alltså en ganska bra medelväg, de är ganska bra på att hålla tidtabellerna och har fortfarande kvar färjor med en viss personlighet. Om man ska hårddra ditt tänkande om båtluffarkänsla och allt vad du säger så borde man väl också frångå alla boenden med en viss personlighet och skyffla in alla turister i Vingcenter-liknande hotellkomplex där alla sedan ska få bästa möjliga service oberoende av om de vill ha det eller inte. Ett helt annat problem som jag ser med de nya snabbåtarna är ett rent ekonomiskt problem. tidigare var det enkelt, det fanns bilfärjor och Flying Dolphin. FD gick ungefär dubbelt snabbare och var dubbelt så dyra. Sedan kom Blue Star och ställde sej nånstans mitt emellan. Tyvärr är det så att många väljer BS då de är snabba och moderna men inte har FD-känslan av instängdhet. De traditionella bilfärjorna som kör alla udda linjer till halvt okända fantastiska öar får en sämre beläggning på de konkurrensutsatta linjerna och får säkert svårare att klara sej, jag har sett rabatter på upp till 50% förekomma på vissa linjer med traditionell bilfärja för att på så sätt lyckas få lite bättre beläggning. Vad händer sedan då de traditionella färjorna är utkonkurrerade? Min teori är att BS höjer priset lite mera och även de moderna snabbåtarna (som ersatt FD) kan höja priset ytterligare. Helt plötsligt så finns inte trafiken kvar till t.ex. Donoussa, Folegandros och Anafi eftersom rederierna som körde de rutterna har gått i konkurs. Dessa små öar kanske på så sätt börjar tappa turister för att det blir alldeles för svårt att ta sej dit och därifrån till ett vettigt pris. Den som lever får se vad som händer. Mvh Janérik |
#16
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nää, jag taggar inte ner av den enkla anledningen att du inte tycks förstå vad jag menar. DU har valmöjligheter då det gäller båtarna. Många andra har inte det. Det finns t.o.m. människor som inte KAN båtluffa eftersom dom är beroende av sin rullstol t.ex. Det handlar alltså inte om att "VÄRDESÄTTA", utan om MÖJLIGHETEN att alls kunna båtluffa! DET är en himmelsvid skillnad det ![]() ![]() Jag har också åkt med Romilda och kan bara lé åt hennes "charm" och till viss del håller jag med och förstår dej. De valmöjligheterna hade jag också FÖRE 11 maj-00. Numera är mina valmöjligheter begränsade och det är därför jag "taggar" i på ämnet, inte på dej inte!!! Utifrån de hinder jag numera har, ingår BlueStar Ferries i mina möjligheter, dock inte Romilda med medsystrar. I VÄRSTA fall kan jag "klänga" mej upp, att "klänga" ner, och i trängsel är betydligt svårare och leder med automatik till X antal dygns dj-vligare värk innan det ger sej. Vad gäller boendeformen du beskriver så finns den ju redan att tillgå eller hur? Många väljer den formen också. Även här är det bökigt värre. Ska vi åka till, en för oss, ny ö och jag ställer frågor på t.ex. Kalimera så önskar jag svaret i AVSTÅND; t.ex. "det är c:a 75 m till närmaste butik" Inte; "det tar bara ett par minuter till bageriet" Den som skriver kan ju inte veta hur lång tid det tar för MEJ att gå den sträckan. Den tid som en människa med "normalkondis" går 200m tar betydligt längre tid för mej att gå. Vissa dagar avstår jag helt även från att gå en så kort sträcka. Boenden som ligger högt upp= hög mysfaktor. Sorry, det är helt uteslutet för mej eftersom jag inte är massochist. Angående din oro över nedläggande av båtlinjer; den oron är säkert befogad, om inte rederierna satsar på tillgänglighet för ALLA resenärer. Som det är nu så är det en utvald, oskadad skara resenärer som kan nyttja dessa båtar. Titta på Sverige o tågtrafiken ![]() //Birgitta som snart åker och, säkerligen då blit nertaggad ![]() ![]() ![]() ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Däremot vill jag med en dåres envishet påstå att allt inte kan eller ska handikappanpassas, det finns helt enkelt alldeles för många platser som blir för dyra att handikappanpassa och därför i stället skulle stängas. Då det gäller tillgängligheten på båtarna i Grekland så kommer det nog tyvärr att ta lång tid före alla båtlinjer är tillgängliga för rörelsehindrade. De rederier som finns idag har ofta ganska dålig ekonomi och köper in gamla båtar från olika länder och har inte råd att bygga om dem hur mycket som helst om de ska få en ekonomi i sina företag. Att t.ex. bygga en hiss i en båt kostar säkert en hel del och ibland kan det också vara svårt att få det att passa in i övriga delar av båten, då väljer man i stället bort att montera in hissen eftersom det inte finns krav på det från myndgheterna. Många gånger har vi och säkert många andra här förvånats över hur många handikappade greker kan klara av sin vardag med de krämpor de har, jag kan inte annat än bli imponerad över deras seghet och ledsen över myndigheternas sätt att se på detta problem. Förhoppningsvis kan vi hjälpa till lite att få landets ekonomi att bli starkare och till slut även ge dessa människor ett drägligt liv. En stor del av detta är naturligtvis att det kommer turister som kräver att det anpassas, precis som du skriver så finns det en ekonomi i att kunna ta emot alla betalande gäster men så länge det är en bättre ekonomi i att inte bygga om för alla gäster så kommer det tyvärr att bli så att några blir lidande. Mvh Janérik |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Hej JanErik
jag undrar eftersom båtresan tar ca 10timmar, behöver man eller ska man boka "hytt"? eller kan sitta och "sova" på däck?, vad är att föredra mvh Mikael |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Lånar tråden lite, är Dimitroula lika bra (illa) som Romilda?
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja, Dimitroula är i ungefär samma klass som Romilda, altså trevliga båtar att åka med om man inte har bråttom. Mvh Janérik |
![]() |
|
|