Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-26, 20:05
Ella Ella är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Ensamvecka - var?

Hej!

Jag har ett antal semesterveckor som jag kan utnyttja i sommar, men ingen att utnyttja dem tillsammans med. Sambon ska jobba och vännerna är otillgängliga. Därför funderar jag på att resa till Grekland ensam en vecka - något jag aldrig gjort, trots mina sisådär 20 resor till Grekland. Det närmaste jag har kommit är en sommar på Ios, som förvisso inleddes ensamt, men det varade bara i ett par timmar.

Nu funderar jag på att resa till ett mycket stillsamt ställe, någon gång i juli, med en bra strand, några schyssta tavernor och ett rum med en liten balkong där jag kan sitta och läsa mina böcker. Ett helt annat ställe än de annars ganska livliga orter jag och sambon besöker, med folkliv och barer. Nu tänker jag snarare på något litet och lugnt, i stil med Lefkos på Karpathos - eller något annat. Direktflyg är ett krav, tror jag. Har ni några förslag?
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 20:40
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad

Standard Sv: Ensamvecka - var?

Mitt tips är Agistri, lätt att ta sig till från Aten, småskaligt och jättemysigt. Hotell Andreas är jättetrevligt, vi var där förra sommaren. 2 minuter till bageriet, 5 min till stranden, vänliga människor och vackra platser att besöka. Längtar man efter mer folk nån dag, kan man ta ett par timmar på Egina, för att sen återvända till lugnet. Lycka till, Ingegerd.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:00
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Nej du skall åka till Kini på Syros, fråga i hamnen efter Hotell Argos i Kini är han inte där ta en taxi 5 - 6 Euro Lungt skönt fina badstränder både i byn och på promenadavstånd. vill du utforska med moped eller bil kan du vara länge där. ett problem är att du måste ta färjan dit, men det bär sig. Förslag två lunget själv Iraklia dit åker du enklast från Naxos den färja till Iraklia
Hälsningar Glenn och Berit
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:15

Toppen, tack! Syros har jag aldrig varit i närheten av, men mina föräldrar har varit på Agistri utan att bli särskilt imponerande. Deras behov är ju dock andra än mina. Jag ska genast undersöka!
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Syros stupar ju på direktflyget, förstås.

"Nästan direktflyg" har Tilos. Lugnet självt med täta båtförbindelser med flygplatsön Rodos.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:21

Ja, det mesta stupar ju på direktflyget. Men, van ö-luffare som man är är ju en båtresa inte hela världen...

Senast redigerad av Ella den 2007-04-26 klockan 21:24.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:23
inkfishs avatar

Nej, det är klart. Men hade jag bara haft en vecka hade jag velat ha så lite "spilltid" som möjligt så att jag verkligen hann varva ner på min balkong med böckerna
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:24
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Varför inte Agia Apostoli på Kreta. Det är lugnet själv om man jämför med Stalos och liknande.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:27

Wow, buden haglar. Utmärkt! Kreta har jag faktiskt aldrig varit på, tro det eller ej. Det kanske är så dags? Tilos har jag varit lite sugen på länge, och där verkar finnas allt jag söker, inklusive bra promenadvägar.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:30
inkfishs avatar

Jag är själv ingen vandrare men Tilos är känd som vandrarö.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:47
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Men nu måste du berätta var du åker
trevilg resa Glenn
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 22:04

Jadå - om jag kommer iväg ska jag såklart berätta vart! Jag är nyfiken på att resa ensam, men det är en ekonomisk fråga också - det blir helt klart dyrare. Dessutom skulle jag behöva resa i juli/augusti, och det bidrar ju också till prisnivån.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 22:11
inkfishs avatar

Vet inte om du tänkt paketresa? Såna blir ju jättedyra pga enkelrumstillägget.

Fixar man boende själv brukar man kunna pruta ca 5 euro per natt för att man är ensam. Men även det blir ju dyrare än att dela rumspriset.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 22:10
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Om du känner dig sugen på Kreta är mitt tips att du tar dig till sydkusten. Där har du alla möjligheter att få det du har på listan. Och då varför inte (givetvis) Paleochora. Bussen går smidigt från Chania, en hissnande resa tvärs över Kretas höjder. Efter att tidigare varit i Pal. åkte jag ensam dit en vecka, ett jättebra ställe att resa själv till. Det finns allt, är lugnt men fullt av liv om du förstår vad jag menar. Man känner sig fullständigt trygg där som ensamresenär.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:46
Lopez Lopez är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Ett idealiskt förslag måste vara att åka till Kokkari på Samos.
En jättemysig och lugn liten by med underbara stränder på behagligt promenadavstånd. Härlig strandpromenad med restauranger och kafeer direkt längs vattnet. Här kan man sitta hur länge som helst och bara njuta av lugnet och den sköna stämningen.
Dessutom direktflyg.
Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 22:16
Lino Lino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hej, Ella. Om du bara har en vecka på dig, så tycker jag att Paleros som ligger på fastlandet mitt emot Lefkas skulle passa bra. Jag vet att Ving har paketresor dit. Bästa hotellet att bo på tror jag är Cliff Bay. Paleros är en mycket lugn ort, och transporten med buss från flygplatsen tar endast 45 minuter. Kolla in Vings hemsida.
Hälsningar Lino
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Jag håller med inkfish, Tilos skulle passa dig perfekt. Visserligen inget direktflyg, men båtresan från Rhodos tar inte lång stund. Boka på Annas Studios, sätt dig på altanen, slå upp boken och känn magin komma. Ungefär som jag har det på bilden nedan.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-04-27 klockan 09:26. Anledning: La till bild
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 09:43
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Hej Ella!
Har just kommit hem från Aten och Thassos efter en härlig vårresa ENSAM!
Jag vill inte rekommendera dig något ställe (det finns ju så hemskt många att väljas!) men bara berätta att det inte är så svårt att resa ensam och "självständigt". Jag som sedan två år är pensionär och måste resa med låg budget, har inte kunnat ta några paketresor, utan har flugit billigt med Blue1, Germanwings, Aegean Airlines, med lite besvärliga tidtabeller några gånger men allt har gått prima! Man måste visst ha lite äventyrarnatur och stå ut med små obekvämligheter, men man sparar KANSKE lite pengar. Har egentligen aldrig vågat att räkna ut alla utgifter under två veckors tid!! Utan VISA kunde man inte klara sig med detta.

Kul semester vart än du ska resa!
mvh/Eija
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 10:29

Tack för alla tips! Väldigt mycket låter väldigt intressant - det blir svårt att välja, tror jag. Till saken hör att jag ska gifta mig till hösten, och det känns tråkigt att lägga ut för mycket pengar på annat inför det. Dock är det så, att den blivande makens nya jobb innebär att vi har fått ställa in vår resa i direkt anslutning till bröllopet, något som jag har suckat och stönat över, och då vore nog en ensamresa en perfekt lösning. Flera tips mottages tacksamt - om inte annat kan jag samla dem på hög!
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 11:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Instämmer i Tiloskören!! Lugnt, vackert, härliga vandringar ! UNDERBARA "egna" stränder kan man hitta också..Men som sagt då måste man landa i Rhodos stad först...Vi hade tur och behövde inte sova över utan båten gick nästan direkt! Likaså hem utan övernattning om jag minns rätt...

Lissi - som också gillade Agistri JÄTTEMYCKET!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.