|
|
||||
|
||||
Arnaldur Indridason
Är det någon som läst hans böcker. Funderar på att inhandla Mannen i sjön. Låter som en intressant författare.
|
|
||||
|
||||
Sv: Arnaldur Indridason
Hej!
Jag har två av A I:s böcker på finska och tycker, att han är en mycket intressant författare. Han är ju den populäraste författaren i Island för tillfället och har fått många uppskattade litteraturpriser. Han är historiker och har tjänstgjort som journalist och filmkritiker och säkert också därför är hans böcker passande för att filmas såsom har planerats. Jag tycker att hans böcker är mycket annat än bara kriminalromaner, dom är mycket djupgående berättelser om människors och samhällets hemligheter, alltså dom är ganska samhällskritiska, tycker jag. Det har varit ganska svårt för mig att läsa alla sidor i böckerna, i synnerhet i hans bok Grafarbögn (vet inte hur den har översatts på svenska). Men jag rekommenderar nog hans böcker och hoppas att du ska ha intressanta läsestunder! Hälsningar Eija |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack för ditt svar Eija! |
|
||||
|
||||
Grafarbögn är Kvinna i grönt - den enda Indridason som jag har läst. Den var ruggig och mycket bra. Genren kan man väl kalla kriminalroman med tonvikt på realism.
Att jag inte läst fler av honom beror inte på jag inte gillade honom, snarare att jag blev mätt på deckargenren (och är fortfarande...) Förresten: jag beställde böcker i går och tog med två deckare för att försöka komma in i krimläsandet igen. De var av Arne Dahl som jag aldrig läst förut. Nån som kan beskriva honom? Senast redigerad av inkfish den 2007-04-28 klockan 18:48. |
|
||||
|
||||
Arne Dahl är Jan Arnalds pseudonym; Arnald är litteraturkritiker och författare. Jag har aldrig läst Arne Dahl-deckarna (det har säkert någon annan!), däremot tycker jag att Arnald är en mkt. bra kritiker!
|
|
||||
|
||||
Så tokigt - först nu såg jag "kopplingen" Arnald och Arnaldur! Komiskt! Kanske Arnaldur är Arnalds isländska författarego...
|
|
||||
|
||||
Jag vet det - och håller med
|
|
||||
|
||||
Har läst tre av hans böcker. Gillade två av dem väldigt mycket, den tredje tyckte jag inte var så bra. Minns inte vad den hette. Jag tror att det är en fördel om man läser böckerna i ordning. Det är inte måste, men det hänvisas ibland till tidigare händelser.
|
|
||||
|
||||
Jag valde två ur hans senare produktion men de ska tydligen hänga ihop i en serie om några poliser som heter A-gruppen. De jag beställde var de två första om just den enheten. Så vi får väl se vad det blir.
Paulina - förresten: Har du läst Idéernas grotta av Jose Carlos Somoza? Vi pratade om den häromdan i en av de andra boktrådarna. En deckare för filosofer! Jag rekommenderade den till en kompis som är filosof men hon var i slutstadiet av sin avhandling just då så hon fick utslag bara jag nämnde "läsa böcker om filosofi" |
|
||||
|
||||
Det är just dem jag läst.
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Och förresten, om du har en kvinnlig kompis som skrivit avhandling i filosofi så lär det nog inte vara någon helt obekant! Vi är inte så många i Sverige... tyvärr! |
|
||||
|
||||
Citat:
Dessutom är den begåvat skriven, spännande med en del av historien som bara berättas i fotnötter. Janne - hoppas du gillar den bättre den här gången! Citat:
|
|
||||
|
||||
Ja, men då ska jag ta itu med den! När jag hinner...! Fasen, jag gillar ju fotnötter!
Ja, då vet jag verkligen!!! Hihihi, så komiskt! Lilla Götet... |
|
|||
|
|||
Citat:
Den första boken heter Glasbruket. Jag gillar den lite kusliga och karga stilen i böckerna... |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Kunde inte låta bli att börja med den första. Kanonbra! Håller redan på med den andra: Kvinna i grönt. De andra två tar jag med mig till Grekland.
|
|
|||
|
|||
Vad kul att höra att du tyckte om dem, det är inte alldeles lätt att ge boktips, smaken är så olika.
Han skriver lite annorlunda, om man jämför med engelska deckarförfattare. Jag väntar på att hans femte bok i serien skall översättas till svenska... hopp - nu ser jag att den redan har kommit, i april. Den heter Vinterstaden, vad trevligt att ha det läsandet framför sig... |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Har nu läst ut den också. Mycket bra! Vill läsa de andra två direkt, men sparar dem nog till resan.
|
|
||||
|
||||
Jag fick hem ett par böcker häromdan som jag inte börjat på än men som jag tror kan passa som förströelse på din resa. Båda är deckare/spänning men sägs ha mer djup än genren oftast har:
Philippe Claudel/Grå själar är den ena. Har fått fina recensioner och sägs vara en sån bok som man saknar när den är utläst. Olav Hergel/Flyktingen är den andra. Handlar om en dansk journalist som tillfångatas i Irak och därefter fritas under mystiska omständigheter. Utvecklas tydligen till att handla om dansk flyktingpolitik vilket ju är ett brännande ämne. Båda finns i pocket. |
|
|