Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-10, 15:40
rille_ rille_ är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Var på Chaniakusten?

Jag och flickvännen tänkte prova Kreta och Chaniakusten denna sommar, vi är båda 25-30års åldern. Har varit på Rhodos 2 gånger och det gillade vi skarpt.

Vi vill ha närhet till Chania stad då vi båda gillar att shoppa/strosa runt i affärer. Då vi tänkte åka in till Chania stad rätt ofta vore det bäst om man kan promenera dit, lägger hellre pengarna på god mat o promenader än på taxi. Och så vill vi ha nära till någon fin strand. Det var det vi gillade med Rhodos, nära till allt. Så vad skulle passa oss bra? Agia Marina? Daratso? Kato Stalos? Kalamaki? Förslag uppskattas varmt, tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 15:53
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

vill ni kunna promenera in så kanske ni ska tänka på alternativ ännu närmare; Agia Apostoli och in mot Chania. Annars går det tätt med bussar in till Chania från de platser du nämnde. Av dem skulle jag välja Kato Stalos. Lycka till med planeringen.
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 16:00

Citat:
ramsesvill ni kunna promenera in så kanske ni ska tänka på alternativ ännu närmare; Agia Apostoli och in mot Chania. Annars går det tätt med bussar in till Chania från de platser du nämnde. Av dem skulle jag välja Kato Stalos. Lycka till med planeringen.
Tack för ditt svar ramses! Visst kan jag tänka mig ännu närmre, har inte riktigt fått koll på vad som ligger närmast. Samtidigt så kanske det är att föredra att bo en bit utanför Chania om utbudet där är bra också så tar man buss el dyl. dom dagar man vill in till Chania stad. Om jag ställer frågan så här då, vilken ort är trevligast/mest utbud av orterna längs med Chaniakusten, och där man enkelt tar en buss in till Chania stad?
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 18:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av rille_ Visa inlägg
...Om jag ställer frågan så här då, vilken ort är trevligast/mest utbud av orterna längs med Chaniakusten, och där man enkelt tar en buss in till Chania stad?
Utan tvekan Platanias Där ett av kvällsnöjena mellan middagen och krogen är att strosa runt och titta i butikerna eller slappa på något mysigt café och bara titta på folk.
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 18:38

Tack till tigerflickan och Kikh, ska kika mer på Platanias!
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 22:12
met met är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

absolut Platanias, bussen går väldigt ofta och kostar 1,6 euro så det är ingen stor kostnad, busstorget ligger också s centralt i Chania att man snabbt är bland alla butiker och gamla hamnen.
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 13:25
Sofie77 Sofie77 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hejsan! Jag och min sambo bodde i Chrissi Akti i maj förra året. Alldeles utanför Agii Apostoli. Hur skönt som helst, nära till stränder och små tavernor. Bussen som går till Chania går alldeles utanför hotellet vi bodde på. Det tar ca 10 min och åka dit.
Vi åkte med Apollo och bodde på Stelina Village.
Kan väl rekommendera det!!
Läs gärna mitt resebrev från 2006, Kretaresa av Sofie & Thomas
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 14:34

Stort tack till er alla som kommer med tips
Finns det någon mysig och bra restaurang som ni kan rekommendera inne i Chania eller längs kusten?
Helst inte någon med 150 maträtter där alla är "fresh"...
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 15:34
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vill Ni bo riktigt nära Chania så skall Ni välja Nea Chora.
Där finns en liten hamn, bra tavernor främst när det gäller fisk samt en bra strand.
Promenad till Chania allt mellan 10-20 minuter beroende på hur fort man går eller på hur varmt det är.
I Chania finns allt Ni behagar vad gäller shopping allt ifrån tingeltangel till märkesvaror.
Där finns ett överflöd av tavernor, musikcafé, nattklubbar, saluhallen, kafeerna etc etc.
Tavernor; Moutoupaki, Ela, Tamam(alla i gränderna bakom själva hamnpromenaden. Här får Ni mer valuta för pengarna), Apostolis (mest fisk, i östra hamnen)
Ät gärna inne i saluhallen. Lammkotletter hos O Zerbos är de bästa tänkbara.
God tur!
lars
Kriti sti kardia mou

Senast redigerad av lars den 2007-05-11 klockan 15:39.
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 17:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Annars går det tätt med bussar in till Chania från de platser du nämnde. Av dem skulle jag välja Kato Stalos. Lycka till med planeringen.

...och jag skulle definitivt välja Platanias...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 17:34
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...och jag skulle definitivt välja Platanias...

Lissi
Det finns ju en orsak till att Chanioterna själva åker ut dit och festar om Att sen Remos brukar smyga runt i området gör inte saken sämre.

Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 17:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Att sen Remos brukar smyga runt i området gör inte saken sämre.
Kickie
Riitta och karinafp: HÖR NI???????

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 17:16
Tigerflickan Tigerflickan är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Hej jag och min sambo åker till Platanias den 17 maj. Det ska vara nära med buss in till Chania (15-20 minuter) och Platanias är ganska stor turistort men det gör oss inte så mycket. Praktiskt att bo på en lite större ort och sen kunna åka därifrån med buss till olika platser vi vill se resonerar vi. Om du och din flickvän kan sticka iväg redan den 7 juni så har ju just nu fritidsresor massor av bra erbjudanden på avresor det datumet med res 2 betala för 1.
Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 11:27
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Åker till Gerani med min flickvän 3 juni. Återkommer med intryck efter det. Om ni kan vänta så länge med bokningen vill säga.

Edit: Vi är i samma ålder.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-05-16 klockan 12:22. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 11:35
Kikhs avatar

Gerani är "lugna gatan" och en väldans lång promenad ifrån Chania. Gå ner till Hotell Viaros, precis vid vattnet (man tar ner vid "taxikorsningen" strax utanför Gerani) och ta en öl hos Penny och Stewart. Ett trevligt engelskt/skottskt par och goda vänner till mig sen många år tillbaka. Det är mycket troligt att ni kommer att bo helt nära deras poolbar och solnedgången sedd därifrån är underbar!

Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 13:39

Citat:
Rob RocÅker till Gerani med min flickvän 3 juni. Återkommer med intryck efter det. Om ni kan vänta så länge med bokningen vill säga.

Edit: Vi är i samma ålder.
Hoppas ni får trevligt! Återkom gärna med era synpunkter sen. Efter att ha fått massa tips så känns det som att vi får väldigt trevligt på Kreta var vi än väljer att åka. Det lutar åt att vi väljer någon av orterna nära Chania. Nea Choro, Daratso, Agi Apostoli har vi kikat på och dessa borde man kunna promenera in till Chania utan problem hoppas jag. Vi vill gärna röra på oss en del så vi har inget emot att gå nån kilometer...
Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 13:52
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Var på Chaniakusten?

Nea Chora er riktig sted hvis dere vil være innen passe spaseravstand fra Chania, eller evt Aghii Apostoli som har bedre strand, og hvor det går flere busser i timen til sentrum. Selv foretrekker vi heller å bo midt i Chania by og spasere eller ta bussen til stranden.
Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 18:19
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Re: Var på Chaniakusten?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Selv foretrekker vi heller å bo midt i Chania by og spasere eller ta bussen til stranden.
Där har vi ännu en sak gemensam JohnS
Första tio åren bodde vi i Parigoria men de senaste 8 åren har vi flyttat in till Chania och gamla stan. Vi gillar närheten till alla de "möjligheter" som finns inne i stan, det kan gälla kultur (dans musik utställningar etc), mat och dryck, saluhall, marknad och affärer, de gamla gubbarna och tanterna i kvarteret, etc.
Baden och bläckfiskarna( from oktober) hittar med buss eller med Volvon.
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 19:47
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Lars hej

Vad betyder "kriti sti kardia mou" har försökt med ordboken men det går inte. Kriti vet jag vad det betyder.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2007-05-16, 20:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Kreta i mitt hjärta.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.