|
|
|||
|
|||
Frågor om Platanias
Jag och min syster åker till Platanias den 7:e Har lite funderingar som kanske någon här kan tipsa om?=)
- Vi undrar vad för bra restauranter som finns att besöka? Det ska finnas mycket vegetariskt och fisk/skaldjur. Helst en del icke-friterad mat. Fräscht och mysigt och till bra pris. Vart ska vi då söka oss för middag? - Vi vill gärna ta längre morgonpromenader. Har funderat på gamla stan, är den promenadvänlig? Undrar även om det går att promenera till Agia Marina? Ska tydligen finnas fina stränder där. - Vad finns det för affärer? Är det mest turistshopar eller finns det trevliga klädaffärer eller kanske mysiga hantverksaffärer? - Man kan åka en båtresa till soudabukten, är denna resa att rekommendera, tror ni? - Vart hittar man färsk frukt och färska grönsaker billigt? Vilka mataffärer är bra och billiga? Hur är priserna i mataffärer? Vore jätteschysst om nån kan ge lite förklaringar till de olika maträtter man sett namnen på, men inte förstår vad de innebär Tacksam för svar! |
|
|||
|
|||
Sv: Frågor om Platanias
Ingen som vet något?
|
|
||||
|
||||
Jo då! jag vet något . Platanias är en en jättetrevlig turistort , massor med affärer allt från turist-shoppar till hantverk och kläder skor väskor(Rätt ställe om ni gillar att shoppa). Vill ni ha mer utbud så åk in till Chania. Matställe finns det också gott om, äta friterat behöver ni definitivt INTE göra, gjorde inte jag på hela veckan IAF. Det bästa stället att handla mat på är en stor mataffär mitt i byn som heter INCA, men det finns många små supermarket och bagerier också. Den enda utflykten vi gjorde var till Chania stad, men Kreta är ju full av utflyktsmål allt efter tycke och smak. Vilket hotell ska ni bo på? Själv ska jag dit igen i september för vi trivdes verkligen superbra i Platanias. Hoppas ni får en skön kul semster.
Lottie |
|
||||
|
||||
Hej igen!
Vilka maträtter är det du vill ha förklaring till? Lottie |
|
||||
|
||||
Kolla länkar under maträtter här i forumet. Det gjorde jag, för jag visste inte heller något om grekisk mat.
/Drakulla |
|
|||
|
|||
Hej. kom hem från Platinias för några timmar sedan. Symposium är en rest jag kan rek. ligger på samma sida som inka matbutik fast mot merleme. ca 5 min därifrån.. I övrigt så är hela kusten allmänt tråkig. Hyrde moppe, men upptäckte inga direka pärlor. Blir bara så trött på alla däessa tingeltangel, och vad det gäller maten så smakar den i stort sett likadant på alla rest. Men som sagt symposium var i en klass för sig.
Hoppas ni får en bra resa även om jag låter neg. Senast redigerad av Zanét den 2007-06-10 klockan 21:29. Anledning: För långt citat |
|
|||
|
|||
Håller med den sistnämnde till fulla. Vi åkte igenom Stalos och o Platanias på hemväg från Paleochora. Vi fick en inre rysning av obehag, och bara undrade hur kan
man frivilligt utsätta sig en vecka (eller 2) att bo på detta vis när det finns genuina fina orter typ Paleochora. Mitt tips åk till sydkusten istället. |
|
|||
|
|||
Som Kretafrälst kan jag inget annat än hålla med, Platanias och resten är fullt av tingeltangel. Ett Mallorca på Kreta. Tur att det finns alternativ.
Ypsilon |
|
|||
|
|||
Citat:
Det finns mycket mer än bara tingeltangel att se i Platanias om man vill!! ..Kul att fler än jag gillar Symposio! Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Blir så trött på detta sätt att döma andras sätt att semestra. Om jag undrar hur nån frivilligt åker till ett resmål kan jag hålla det för mig själv Jag åker "frivilligt" och med glädje till denna sidan av Kreta 3 gånger under sommaren...helt utan obehag faktiskt Och Lissi, nej jag tycker inte det har skett någon större förändring senaste åren Malin - också ett stort fan av Symposio |
|
||||
|
||||
Det finns faktisk ställen att krypa undan på som där jag bor till exempel. Jag vill ha lugn och ro när jag skriver och det har jag. Tingel tangel blir man aldrig kvitt för grekerna måste leva de också. Det är bara att titta på 4+1 som min vän Takis äger. Det finns inget sådant på vintern hos honom. Han har bara livsmedel då och inget vatten på flaska.
Uffe |
|
||||
|
||||
Jeg har også vanskelig for å ta helt seriøst negative oppfatninger av et sted basert på det man ser fra bilen når man kjører hovedveien gjennom stedet. Det blir rett og slett for dumt.
Jeg har hatt en ferie på grensen mellom Platanias og Agia marina, og var en stor del av tiden i Platanias. Og vi hadde en fantastisk ferie, med barn og barnebarn medbrakt, så vi var 10 personer fra 1 - 56 år. Alle hadde to gode uker. Vår favorittrestaurant ble etter hvert Dionysos, sentralt på torget i platanias, hvor det var meget hyggelig betjening, som hadde vanskelig for å slippe oss hjem. Etter at regningen var betalt, fortsatte de å bære inn søtsaker, desserter, tsikoudia og frukt til oss.. og maten var virkelig god der! Man kunne nok risikere at kelneren etter et blikk opp ovg ned min betydelige korpus utbrøt: Too much cholesterol for you. sir, når man spurte om en ukjent rett. Men sagt med det riktige glimtet i øyet, er det bare sånn det skal være. Oppe på toppen av gamle Platanias, som man absolutt ikke ser fra hovedveien, ligger det flere gode tavernaer med fantastisk utsikt. Jeg husker ikke navnet på den beste, men eieren het Andreas. Panorama, midt i bakken opp dit, har (hadde) også meget en god sjøtunge. Hvis man ikke har altfor snobbete fordommer mot å virke som det man er: en turist, kan turene med det lille blå og røde toget anbefales, både til Meskla og Therisso! En god måte å bruke et par timer på en fredelig tur i vakkert terreng. Ta også en tur til restaurant Mitsos ved sjøen i Agia Marina. Hyggelig sted, som også har et godt webcam som kan søkes på google. Nymphe er en restaurant på oversiden av veien, med en svensk flicka inngiftet i familien. God mat, mest gresk, men inkluderer også köttbullar, hvertfall på barnemenyen. kalo taxidi!... dere får noen fine dager i Platanias, vær ikke redde for det! Senast redigerad av JohnS den 2007-06-11 klockan 23:59. |
|
|||
|
|||
Citat:
Man kan tycka mycket, men man behöver inte säga allt... Och vem bestämmer vad som är finast och bäst? |
|
||||
|
||||
Man ska alltid berätta sanningen men alla sanningar behöver inte berättas. Citat drottning Kristina.
Uffe |
|
|||
|
|||
Nu är ju Twixie i Platanias om jag förstod hennes inlägg rätt..Det ska bli kul att höra hur hon trivdes!
Sen är det ju en himla tur att vi inte alla vill vara på samma plats..Gud så trångt och tråkigt det skulle bli ..som sagt jag åker GÄRNA till Platanias igen! SÅ TREVLIGT BOENDE vi hade och SÅ TREVLIGA GREKER vi mötte! Där fanns alltid massor att göra och se på kvällarna...och jättebra förbindelser med Chania..billigt att hyra bil! Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, tur att smaken är som baken! Att "frivilligt utsätta sig" är väl upp till var och en. Man kanske trivs jättebra på det stället, kanske man har släkt och vänner där? Eller så är man helt enkelt en person som bara ser positivt på tillvaron och finner njutning var än man är?! Jag är nämligen en sådan person, har varit på cirka 10 olika öar och gillat alla mer eller mindre, men ej ogillat någon eller undrat hur någon "frivilligt utsätter sig" för att vara där. Jag älskar Analipsi och många verkar ha svårt att förstå det. Jag har ej varit i Platanias men ska nog ta en tur dit någon gång, Kretafrälst som jag är. Jag är övertygad om att jag skulle ha en bra semester även där. Självklart tycker alla olika och det måste man respektera tycker jag. /Ulrika |
|
|