![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
När jag köpte min första DVD-spelare för många år sedan så gjorde jag det för att min gamle CD-spelare ändå var slut och behövde bytas. Och i DVD:n fick jag en extremt bra CD-spelare där jag dessutom kunde spela upp filmer…
Jag hade då inte en tanke på att titta på ”musik-videos”, inte ens av de artister eller grupper jag tyckte om. Tvärtom. Sedan jag såg Genesis live på Malmö Stadion –78 har jag haft svårt för live. Det finns (fanns) liksom inget som går upp mot den konserten riktigt… Fast Kid Kreol och hans Cocconuts i Lund några år senare var väl OK vad jag kommer ihåg… Vi ska inte gå in för djupt i det, för minnet är lite diffust… Av olika anledningar… Fast vi hade roligt. Jag vill (ville) ha musiken på vinyl eller CD. Man tar fram just det man vill lyssna på just då. Men jag har de senaste åren på olika sätt fått ett antal DVD:er med musik och insett att live med bild är större än bara ljud. Numera. Vad jag tänkte komma till är att det har kommit mängder med sanslöst bra DVD:er med musik! För oss som är födda på 50- eller början av 60- talet finns det massor. För oss som somnade till Camel, Pink Floyd, Genesis, Eagels, Fleetwood Mac, Supertramp, 10 cc, Crosby S N &Y m fl. ![]() Men den ni absolut måste fixa, kopiera från en kompis, ladda ner eller i värsta fall köpa är Peter Gabriels´ Growing up. Inspelad i Italien, Milano, för några år sedan. Det är en sådan sanslös konsert, musikaliskt och visuellt, så den får man bara inte missa. Jag undrar bara vad scenen kostade… Fast jag såg Bruce Springsteen live i Gbg för några år sedan. Jag och ca 40.000 andra… Han är bra men når inte riktigt upp på favoritlistan… Det var utomhus. Peter Gabriel spelar inomhus i en arena som jag tror tar 50 – 60-tusen pers. Minst… Hans musiker är sanslösa! Den unga killen som spelar trummor måste ha fötts med trumstockar i händerna! Så är det ju Tony Levin. 1,90 lång och skallig, men med en präktig mustasch. Alltid iförd svart långrock. Han ser ut som han just har haft ihjäl någon och nu letar efter nästa offer. Men han anses vara en av världens skickligaste basister… Han har spelat med P G i många år. Den unga tjejen som syns rätt mycket i bild, inte hon som spelar klaviatur, utan den andra med den snedskurna grejen hon har på sig, är hans dotter Melanie. Och hon kan sjunga. Hon är inte med bara för att pappa heter Peter… (Vackert namn förresten… ![]() Jag säger bara: Se den konserten!!! För de yngre så var Peter Gabriel sångare och frontfigur i Genesis från början. Han ”hoppade av” –75 tror jag och Phil Collins tog över hans roll. Och jag ser framför mig frågor som: Vilka var Genesis, vilka är Peter Gabriel och Phil Collins… ![]() Men det är lite kul. De flesta av mina vänners barn börjar nu överstiga de 20. I vissa fall med råge… Och de har blivit uppfödda på denna musik. Och de gillar den oftast!!! Under fester ska det vara ”party-musik” Men på sen-natten när det börjar lugna ner sig kan de komma och fråga om vi inte kan spela något av de ”gamla” skivorna… Jo, det är lite märkligt, men mina vänners ungar brukar ofta vara med när ”di gamle” festar till!!! Och vi har riktigt kul ihop! Själv matades jag med Jazz från barnsben och fick ett stort intresse för musik redan från tidig ålder… Det händer även idag att jag lyssnar på någon LP av Ellington, Fitzgerald., Baisie, Gillespie, Hampton, Goodman osv…. Jag har fortfarande kvar alla skivorna jag ärvde… Slutkläm. Ni som är i ”rätt ålder”… Ska ni bara se en live-konsert på DVD de närmaste 10 åren låt det bli Peter Gabriels Growing up…. Just nu går Live-konserten av Eagels återförening i bakgrunden. Jag har den bara på CD, men den finns på DVD också. Live-versionen av Hotell California ger ståpäls… ![]() Tekniktjafs… Jag har märkt att det låter bättre om bara kör vanlig Stereo, möjligtvis 3 Stereo, men inte 5.1 när man tittar på live-konserter. 5.1 är kul när man tittar på film, men fungerar inte riktigt lika bra med musik. Tycker jag! Jag har just nu en 900 Watt H++ förstärkare och Canton högtalare att leka med… Jag är ändå inte riktigt nöjd med ljudet, men har inte råd att byta förstärkare just nu… Men jag kan skrämma grannarna. Och grannarnas grannar… Senast jag var riktigt elak, på ett tidigare ställe, ringde det på dörren. Det var ett under att jag hörde det… ![]() ![]() Jag kan spela högt dagtid, em, eller tidig kväll. Men inte sent på kvällen. På det sättet är jag hänsynsfull. Men viss musik ska levereras på hög ljudnivå… För bästa njutning…. För övrigt så sammanstrålar gamla Genesis och gör en turné i sommar. Den riktigt gamla konstellationen, t o m Peter Gabriel är med! Jag tror inte Anthony Philips är med för han hoppade ju av väldigt tidigt. Ingen konsert i Sverige tyvärr, men i Helsingfors och i Herning i Danmark. (Jag håller på att undersöka möjligheterna att lura med några vänner på en nostalgitripp… Det verkar kanske kunna lyckas efter ett samtal för 5 min sedan…) Det finns få biljetter kvar och de kostar 1500. VIP-ståplats, men vem vill sitta, och så ingår mat. Får se hur det går… Jag kollade men tyvärr så spelar de inte i Grekland. Annars hade det varit svårt att låta bli att åka ner för en live-konsert där… Turnéplanen finns förstås på nätet för de som är intresserade. Peace and free love to all... ![]() ![]() Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Kul inlägg!
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Roxy har jag egentligen aldrig gillat så det känns inte så hårt... Allison känner jag inte till alls. Citat:
![]() Citat:
![]() ![]() Men visst, skulle jag vinna stort på Triss så skulle jag köpa ett separat försteg och fyra slutsteg. Eftersom jag skulle ha bi-kopplade högtare skulle jag behöva alla fyra... Högtalarna räcker faktiskt rätt långt, men jag skulle vilja byta stärkare. Men pengarna räcker bara så långt... Tyvärr. En av mina galna kompisar, en gammal kollega, med alldeles för mycket pengar har mycket ljud. Han har två försteg. Ett digitalt. Tre (!) olika slutsteg, varav ett med rör. ![]() ![]() (Fast jag brukar vid våra middagar hota med att rycka ur ett rör... ![]() ![]() ![]() Det tar mig bara 22 min med bussen från Svedala in till Södervärn. Vi skulle ju kunna prata musik och teknik över en Pizza? Har hört gott om dig... ![]() Jag har ingen DVD-kopierare tyvärr. Har tänk installera en i flera år men inte haft riktigt behov. Men det kanske uppstår nu? Får i helgen lite nytt material, vet ej vad, så det är kanske dags... "Stygga Pojken" vid Värnhem är ju tyvärr borta men det finns ju andra som är billiga. Har du tips? Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Du missförstod mig! Jag menade att du hade bra grejor, inte att du inte hade det!
![]() Dock om man hade obegränsat med pengar... Fast jag hade nog rest mer och odlat andra intressen innan jag gett mig på att uppgradera musikanläggningen. Det tar en massa tid och tålamod, för att inte prata om pengar, om man ska köpa nytt och bättre. När det gäller priser på DVD letar jag gärna på www.dvdpricesearch.com och när det gäller datorprylar brukar jag leta på www.buggy.nu. För allt annat finns ju alltid www.prisjakt.se ![]() Har vi gemensamma kompisar kanske? En pizza och god musik sitter aldrig fel. ![]() Ha det! /Robban |
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Citat:
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Citat:
![]() Citat:
Citat:
Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Puss på er
![]() ![]() Senast redigerad av Peter den 2007-05-30 klockan 23:01. Anledning: Inlägg kom dubbelt igen.... |
![]() |
|
|