Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-08, 08:47
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Resa FRÅN Grekland

Hej!

Undrar bara om någon vet någon bra sajt eller liknande om man ska boka från Grekland till Sverige exempelvis. Finns det någon grekisk sida där man kan boka biljetter för boende i grekland?Liknande dem som ligger på Kalimeras förstasida. Biljetten ska inte bokas härifrån av någon svensktalande utan från grekland. Har kollat Aegean airlines och Olympic, men de har ju mest inrikes och direktflyg, dock inte hit till Gbg.

Tack på förhand!

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 09:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Resa FRÅN Grekland

Jodå,, Exv Sterling. Du kan boka på nätet. Jag gjorde nyss en spökbokning avseende resa Athen - Göteborg den 10-18 Maj 2008.

Resan tor betingade ett pris på 211 € för en person. Huruvida Sterling trafikerar rutten under vintern undandrager sig dock min bedömning.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 09:25
MIASs avatar

Tack Arne, fast Sterling verkar ej flyga till Göteborg nu på vinterhalvåret tyvärr. Är intresserad av någon grekiskspråkig sida i första hand...Om det finns.

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 09:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Nog måste man väl kunna boka åt båda hållen och från vilken dator i vilket land som helst på alla flygbolagsajter. SAS har en engelsk version av sin bokningssajt och de flyger på vintern.
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Nog måste man väl kunna boka åt båda hållen och från vilken dator i vilket land som helst på alla flygbolagsajter.
Så har vi gjort, bokade en enkel Aten - Bromma med Bryssel Aviation (eller vad de heter). Funkade hur bra som helst. Att boka, hur det går att flyga vet vi ännu inte.

Edit: Vi bokade vi Travellink.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-11-08 klockan 09:51. Anledning: Glömde
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 09:50
MIASs avatar

Jag kollade nu på SAS, tycker det blir ganska dyrt bara. Ibland kan man ju få en hyfsat billig resa om man kan blanda flygbolag lite när man är tvungen att byta flyg. //Mia
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS Visa inlägg
Jag kollade nu på SAS, tycker det blir ganska dyrt bara.
Vi betalade 1800 kr för en enkel.
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 09:59
MIASs avatar

Det jag hittade kostade närmare 600 € tur och retur med SAS. Tror det är mycket lättare för er som kan flyga till Stockholm att hitta billiga resor. Vet dock ej vad personen ifråga är villig att betala, ska kanske höra efter först...
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 10:08
Arnes avatar

Med Brussels Airlines hittade jag resa Athen- Göteborg för 332€ avseende en person tor.

Brussels trafikerar sträckan hela året. Dock gäller det att snoka fram de billiga avgångarna för att komma i prisparitet med beloppet ovan.

Alltid byte i Bryssel.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 10:16
MIASs avatar

Ska genast kika där!!
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 10:37
MIASs avatar

Ja, Bryssels Airlines verkar billigare än SAS. Tackar!!

Mia
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 12:25
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad

Hej Mia!!!

Såg att du sökte flyg från grekland.
Som du vet hade jag besök förra året från Grekland o han flög från Athen med Swiss air om jag inte minns fel. Fastän det var från Sthlm men det fanns i alla fall då även från Göteborg.
Hans biljett var runt 2500-2700 då tur o retur med mellanlandning i Zurich på ett par timmar.

Annars kan du ju kolla på mr Jet som söker de billigaste biljetterna.
Kolla annars med Aegean Airlines direkt från personen bor o flyg typ till nåt land där Ryan Air går till o få en billig biljett därifrån. Lite tips!!

Ska fundera mera om jag känner till nåt, ok?

Ha en jättebra dag!!

Vi hörs via mailen sen..

Kram kram från Sanna
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 12:27
Arnes avatar

Lufthansa är också ett alternativ. Fann en tor biljett för facila 2725 SEK.

Arne

[LIST][*]Route[*]Date[*]Flight Options[*]Price[*]Passenger Details[*]Payment[*]Booking Summary[/list]

Athens (ATH) to Gothenburg (GOT): Departing: Sun 25 Nov - Returning: Sat 15 Dec

DateDepartureArrivalFlightDurationCabinSun 25 Nov06:50Athens 08:25 Munich LH3375 5h10Economy Basic (W) Sun 25 Nov09:05Munich 11:00 Gothenburg LH3050 Economy Basic (W) Sat 15 Dec07:35Gothenburg 09:30 Munich LH3057 6h25Economy Basic (W) Sat 15 Dec11:25Munich 15:00 Athens LH5916 Economy Basic (W) Total Price

Price
(per person) Taxes, fees and charges
(per person) Passengers

Total

1200.00 +1425.00 x1 Adult =SEK2625.00Ticket Service Charge (Total) =SEK100.00Total Price for all passengers=SEK2725.00Fare rules for Economy Basic
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 14:51
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Det är bara att göra sökning på t ex Luftgrop eller Reseguiden, som söker hos flera researrangörer samtidigt. Båda dessa siter finns även på engelska. Inga problem att boka Aten - Göteborg istället för tvärtom och man kan söka på exakt de datum som önskas. Betalning sker med t ex Visa och i de flesta fall utfärdas en e-ticket, som man kan lägga in på valfritt betal- eller kreditkort.

Lufthansa ser ut att vara det mest prisvärda alternativet, precis som Arne har angivit.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 19:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så har vi gjort, bokade en enkel Aten - Bromma med Bryssel Aviation (eller vad de heter). Funkade hur bra som helst. Att boka, hur det går att flyga vet vi ännu inte.
Jag ser fram emot en recension av Bryssel Airlines. Har bokat utresa m,ed dem i maj. Det ingår tydligen "Snack" enligt biljett, vad nu det innebär.

Planerar att luncha på flygplatsen Bryssel. Någon som har varit där och kan tipsa om nåt bra ställe. Flygplatskäk brukar ju dock inte vara någon större hit.
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 20:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Planerar att luncha på flygplatsen Bryssel. Någon som har varit där och kan tipsa om nåt bra ställe. Flygplatskäk brukar ju dock inte vara någon större hit.
Nu är det länge sedan jag var där men då var Bryssels flygplats liten, trång och tråkig... Tänkte köpa lite goa delikatesser i en av de fina shoparna men det visade sig att det var dyrare där än i Sverige! Kan bara för din skull hoppas att det har blivit bättre.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 20:25
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS Visa inlägg
Finns det någon grekisk sida där man kan boka biljetter för boende i grekland?
Vem som helst kan boka biljett från vilken dator som helst i vilket land som helst. Du kan hjälpa till och boka härifrån men ange den resandes kontonummer, namn och adress. Var bara väldigt noga med att stava resenärens namn rätt annars kan det bli problem vid incheckningen.

SAS är de enda som flyger direkt Athen - Kph under vintern, men det finns andra möjligheter med mellanlandning som du sett ovan. Ett annat alternativ är att flyga Athen - Kph och sedan ta buss eller tåg upp till Göteborg. Under vintern är sträckan ATH - GOT inte speciellt vanlig att flyga. Därför är det dyrt! Så det kan vara billigare att ta "omvägen" om Kph. Det tar lite längre tid men kan bli betydligt billigare. Och det är enkelt att ta sig från Kastrup till Gbg.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 20:36
Arnes avatar

När det gäller den internationella flygplatsen i Bryssel, då kan följande konstateras efter vårt besök därstädes i höstas, på vår väg från Athen till Stockholm/Bromma; Flygplatsen är nybyggd, och därtill enormt stor. Matserveringar och barer går det tretton på dussinet av liksom diverse butiker.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 21:36
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Flygplatsen är nybyggd, och därtill enormt stor. Matserveringar och barer går det tretton på dussinet av liksom diverse butiker.

Arne
AHA! Ja, det behövdes verkligen en ny för den gamle var för bedrövlig...! Liten och sliten. Påminde nästan lite om gamla flygplatsen i Athen!

Men det är gott att veta om jag skulle få för mig att utnyttja någon av Brussels Airlines 100 Kr-biljetter dit från Kph för att hälsa på mina goda vänner i Bryssel och Gent. Jo, de har sådana erbjudanden ibland!

Det är bra gött att bo nära Kastrup...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 08:03
MIASs avatar

Tack för era tips! Har vidarebefodrat lite länkar till Grekland, men personen i fråga verkade redan ha koll på läget, så jag var bekymrad i onödan, men jag har lärt mig själv att söka lite bättre...

Mia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:36.