Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-11, 18:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Olympic Airlines på fallrepet??

Publicerat: 2007-12-10
Olympic Airlines på fallrepet

Det skuldtyngda grekiska flygbolaget Olympic Airlines går en mörk framtid till mötes och kommer knappast att kunna överleva i sin nuvarande form. Det sade Greklands transportminister Costas Hadzidakis i fredags.

Hazidakis uttalande ledde bland annat till handgemäng utanför Hadzidakis kansli där fackföreningsanslutna krävde att regeringen ska rädda Olympic.

Olympics piloter har också gjort klart att de inte kommer att ratta ett plan där Hadzidakis är passagerare.

Transportministern sade i fredags att den grekiska regeringen ska försöka förmå EU att Olympic ska få fortsätta i sin nuvarande form.

- Men jag tror inte det är möjligt, sade han.

Han menade också att en privatisering av företaget är enda utvägen och androg israeliska El Al som exempel.

Enligt den grekiska regeringen har Olympic nu skulder på 2,4 miljarder euro och kostar skattebetalarna runt 300.000 euro - per dag.

I en intervju med det privata grekiska TV-bolaget Alter förklarade Hadzidakis att ett slutgiltigt beslut om Olympics framtid var att vänta nästa år efter överläggningar mellan regeringen och EU, då bland annat frågan om olagliga statliga subsidier till flygbolaget på hundratals miljoner euro ska avhandlas.

EU har dragit Grekland inför domstol vid två tillfällen och krävt att bolaget återbetalar runt 700 miljoner euro till staten.

Om det inte går att rädda Olympic kommer den grekiska staten att försöka överföra verksamheten, inbegripet bolagets logotyp och namn, till ett nytt bolag, sade Hadzidakis.

Han nämnde dock inget om tidigare obekräftade uppgifter om att bolaget skulle byta namn till Pantheon Airways.

Källa: Flygrevyn.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 19:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Standard Sv: Olympic Airlines på fallrepet??

Olympic har varit på fallrepet under många år bl a för just dessa enligt EU olagliga subventioner från staten. Det är bara en tidsfråga innan de "går i putten..." Typ Al Italia...

Men Grekland behöver/måste ha ett flygbolag för interna nationella behov. Så frågan är egentligen bara vem som kommer att köpa upp dem och när...? Min gissning är KLM! Under nästa år...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 22:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Skämt åsido men visst är alla gamla statliga Europeiska flygbolag på fallrepet?
Efter att ha ha åkt med Spanair som Ving anlitar för charter från Umeå till Gran Canaria utgår jag defintivt från att det bolaget är på fallrepet och hoppas att de i så fall aldrig klättrar uppför repet igen. Något liknande har jag aldrig tidigare upplevt varken vid tjänsteresor, privatresor eller charterresor.

Kommer troligen med lite mer personliga reflektioner senare när jag läst på och sorterat intrycken.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 19:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Ur Athens News denna vecka:

Olympic rings to be squashed

The government is ready to shut down the national carrier after efforts to resolve the crisis over illegal state aid fail

ELAINE GREEN

WITH even modest estimates of Olympic Airlines' (OA) debts at 1.1 billion euros and a possible lawsuit against the European Commission to act against the carrier's illegal state aid, the government may have little choice but to finally remove the famous rings from the skies. A subdued and drastically scaled down domestic flyer to the islands may be all that the state can salvage........

Hela artikeln kan läsas här:

http://www.athensnews.gr/athweb/nath...=03&m=A21&aa=1

Jag kan tänka mig att tillvaron är lite tuff när man som företag har 1,1 Miljarder EURO (!) i skulder...

Jag vill INTE bli VD där...

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.