|
|||
|
|||
Kissamos / Kastelli
Mina trevare, frågor och sonderingar resulterade i nu bokat 1 vecka nere i Paleochora och 1 i Kastelli/Kissamos. Har nu letat igenom hela Kreta-forumet men finner inte att mer än någon enstaka person som har varit/bott i Kastelli. (Paleochora vet jag mer om + har bekanta som vistats där)
Det verkar bo c:a 20.000 invånare i området och visst finns det bilder mm. att tillgå. Men har någon erfarenhet av boende i Kastelli, rent allmänt vad för slags ort det är ? Informationen jag vet hittills är i stort sett "utanför turiststråken trots en dryg timme till Chania". Hasse |
|
||||
|
||||
Sv: Kissamos / Kastelli
Jeg har bare bodd en natt i Kasteli Kissamo, men byen gav et positivt førsteinntrykk. Så vidt jeg vet, har selve byen ca 3000 innbyggere. Selv om byen ligger ved havet, er sentrum trukket litt inn på land, slik at den ikke er direkte vendt mot havet slik mange andre byer på Kreta er. Det finnes en bra strand, og byen har også en viktig havn. Da vi var der, var det kraftig vind fra nord, slik at det meste av bilder jeg har tatt der, er varianter av bølger og sjøsprøyt som slo mot havnen.
Byen er (var?, jeg var der for 7-8 år siden) lite preget av turisme, og levde mest av foredling av landbruksprodukter, slik jeg oppfattet det. Den var utpreget "gresk", selv om det var lite av turistbrosjyrenes hvite hus med blå dører. Byen står høyt på lista mi over steder på Kreta som skal utforskes nærmere. Som sagt, dette er basert på kun en ettermiddag/kveld, så ikke legg altfor mye i det. |
|
|||
|
|||
Hej,
kissamos / Kastelli är fortfarande ganska lugna orter, lite turister. Det finns mysigare byar på Kreta. Det är ganska långt in till Chania. /Nico |
|
|||
|
|||
Åkte sista minuten till Kreta för 10 år sedan och hamnade på ett hotell någon kilometer utanför Kissamos (Eleftheria hette hotellet).
Staden/byn var då väldigt oexploaterad och utbudet av restauranger mm var ganska så begränsat. Å andra sidan så var det mera äkta än turistorterna, vilket undertecknad för 10 år sedan inte uppskattade lika mycket som idag. Det blev ganska många och dyra taxiresor mot Chaniahållet och med facit i hand hade det varit vettigare att betala mera för resan och bo på ett centralare ställe. En annan nackdel var att transfern från Chania var rätt lång, framför allt mitt i natten som vi anlände. Kissamos är säkert ett utmärkt ställe att bo på om man vill slippa de värsta turiststråkena och ifall man hyr bil så är det ju inga problem med att få tiden att gå (om man vill ha lite mera action). |
|
|||
|
|||
Citat:
Behov av action - noll Vi kommer att komma ned mitt på dagen men då ska vi till Paleochora för första veckan och när vi byter ort till Kastelli blir det också mitt på dagen så vi kommer att kunna fördriva restiden med att glo ut genom bussfönstret. Och vi har inga problem att finna nöje i att vistas på en ort utan turistisk stämpel och kanske mindre utbud av matställen. Det blir helt enkelt en liten utmaning. Chania har vi varit i, ingen stad som vi kanske längtar efter men kanske tittar till vad det lider. Hasse |
|
||||
|
||||
I den delen av Kreta som jag besökt mycket kort finns det många olivodlingar och även en del vinodlingar. Låter som ett fint ställe så det ska bli intressant att läsa om era erfarenheter. Oexploaterat får åtminstone mig att säga yes.
Eva |
|
|||
|
|||
Det är också rätt mycket av vår filosofi, ja ! Hasse |
|
||||
|
||||
Jag har varit där några gånger, men ej bott där. Det är en ganska stor "by" som är relativt orörd, i alla fall vid en jämförelse med turistorterna nära Chania. Det finns två stränder, en till vänster och en till höger om byn. Inga paradadisstränder, men helt ok. Längs vattnet ligger en mängd tavernor och kaféer. Buss till Fallasarna och Elafonissi går från bussttorget (där finns flera trevliga tavernor). Miss inte en tur till Balos:
Dit går det båt från Kissamos. |
|
|||
|
|||
Instämmer med föregående talare... missa inte Balos.
Och njut av ett kreta med lite turister... /Nico |
|
|||
|
|||
Har bodd utenfor Kastelli i to uker, men det er noen år siden. Senere har jeg vært på dagsbesøk der et par ganger.
Mitt inntrykk er at i forhold til de andre stedene på Kreta vi har vært, er det relativt lite merkbart turisme, selv om det de siste årene har dukket opp mange flere hoteller også her. Det er også mindre engelskkunnskaper her enn de andre stedene jeg har vært, og nordisk slipper man å høre fra såvel grekere som andre turister. At det er så lite så få spisesteder å velge i er jeg ikke helt enig i, for det er en del tavernaer langs strandpromenaden, og flere av dem har spesialisert seg på sjømat, ferskt fra dagens fangst. (Og i kjent gresk stil er det ikke alt som står på menyen som er å oppdrive ) Og taverna Petra mer i midten av byen har gode gyros, og er også en trivelig plass å spise frokost. Og det er ikke langt derfra og til Falassarna, som definitivt er verdt et besøk! God tur! |
|
|||
|
|||
Hej! Vi är påväg i juni till Kastelli för sjunde året i följd! Så det betyder ju bara att vi är väldigt förtjusta i stället. Men det beror på vad man söker... Vi vill ha lugn och ro, inte bli betjänade på svenska , inte umgås med en massa andra nordbor eller ha en mängd inkastare som vill locka in oss överallt. I Kastelli finns det tillräckligt med restauranger, små butiker, INCA-supermarket och några otroliga bagerier med de mest fantastiska bakverk! Ett stort plus är det ju dessutom att prisnivån är lägre än i t ex Platanias och Hania. En sandstrand och en stenstrand med duschar finns på gångavstånd. Det är också väldigt lätt att ta sig med buss eller bil till städerna/byarna/stränderna runtomkring. Absolut värt att pröva på om man vill ha en lugn, skön semester.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|