Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-03, 22:34
Adolfsson88 Adolfsson88 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Ny här.. båtluffa i juni!

Hejsan!
Är ny här och tycker att den här sidan verkligen verkar toppen
Jag och min kompis ska båtluffa i två veckor den 7/6-21/6 2008!!
Vi ska utgå från Santorini och flyga hem från Aten!!
Vi vill veta lite samma sak som alla andra antar jag men främst så vill vi veta alla tips till hur vi på ett relativt billigt sätt kan få två underbara veckor bland de grekiska öarna.. Jag är socionomstudent och min resekompis är blivande lärarstudent så vi behöver alltså våra pengar till studierna men vill verkligen inte snåla heller för detta är ju en resa som gör att vi orkar med att jobba hela sommaren och fortsätta/börja studierna igen
Hoppas på att få bra tips på vilka öar som är att rekommendera och hur man kan göra för att spara lite kontanter.. Om ni skulle rekommendera EN sak/plats att besöka vad/vilken är det? Och vad ska vi ha med i ryggan?

Hoppas på massa tips som får fantasin att flöda!!
Mvh/ en förväntansfull båtluffare//Nilla
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 08:42
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Ny här.. båtluffa i juni!

Lite tips:

* Ät enkel lunch ofta t.ex. Gyros, pajer, mackor... etc. som ni tar med.
* Köp Bast-/plastmattor. Kostar 1-3 €/st. I stället för solstolar.. Orkar ni släpa på ett parasoll också så kan ni ju köpa det! Kostar ca. 4-6€/st.
* Förboka INTE boende, men det antar jag att ni inte tänkt! Det finns gott om rum när ni åker!
* Stanna inte för länge på Santorini. Där är ganska dyrt.
* Ta med frukt/nötter/vatten så slipper ni köpa det under dagen, undantag vatten som man måste fylla på... Köp första dagen en 50 cl. flaska var. När den tar slut köper ni en stor flaska vatten (typ 1/1½ l.) och fördelar det på era flaskor... Man dricker minst en liter vatten om dagen.
* Ät middag ute, det är ni värda. Kostar ca. 7-15€/pers.
* Åk mycket buss, se er omkring och kanske hyr ni moppe/bil nån dag.
* Glöm bara inte att det finns mycket att se bara i byn/staden där ni bor. Lägg en dag på varje ö till fotosarari, promenad och ta-det-lungt dag. Ibland tänker man - 'här finns ju bara massa hotell, inget att se'... MEN bland alla hotell döljer sig mysiga gränder, trevliga människor och vardagsliv. På eftermiddagen lägger ni er på stranden och myser. Se, en dag har gått... Varför har jag så mycket pengar kvar??

Lycka till!!!'

Förresten: Ni måste åka till Naxos. Två timmars båtresa från Santorini! Underbara stränder, bra mat, billigt, mysigt och ganska stort. Det finns alltid nåt mer att se...

(Min packlista delar jag med mig av lite senare!)

Senast redigerad av Siri A den 2008-03-04 klockan 08:45.
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

De finns många goda smårätter i Grekland som är ett prisvärt alternativ till mackor. Prova ex bönsoppa(fasolada), feta fourni som är ungsgratinerad fetaost serverad med tomater, lök och paprika, gigantes (bönor i ugn) briam ungsbakade grönsaker, rödbetssallader, chorta (traditionell grönsaksrätt av späda gröna blad) gröna bönor serverade med citron, citronmarinerade kikärter samt naturligtvis röror som fava (tillagas av gula ärter och är mycket gott. Det finns många andra smårätter också som är värda att prova och som inte är allt för dyra. Omeletter kan ibland också vara ganska prisvärda.

Håll er till mindre tavernor där lokabefolkningen äter det är ställen som jag brukar kalla för tantställen där mor och mormor kanske lagar maten. Ibland serverar små ställen ett väldigt begränsat fåtal rätter men det är nästan alltid väldigt gott och den enkla, lokala husmanskosten står sig väldigt bra. Ungsbakade rätter och långkok har en lång tradition i Grekland och förr gick kvinnorna på många ställen till ortens bagare och lagade sina rätter som briam på eftervärmen av morgonens bak.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 10:25
Malina Malina är inte uppkopplad

Om ni dricker alkohol,beställ då de lokala dryckerna som ouzo,retzina,metaxa osv.Utlänsk sprit som whisky osv. är alltid dyrare.Drinkar är också dyrt.
"Husets" vin i kanna är oftast helt ok.
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 11:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Åh, nu blev jag sugen på Stellas eget byvin...!
Jag skulle hålla mig borta från omeletterna men kan också varmt rekomendera "tanstställen" precis som Eva skrev! Det är på sådana tavernor och matkrypin som man får smaka på den riktiga husmanskosten och ofta mycket gott och prisvärt. Roligare att äta där grekerna äter än att slåss med turisterna. Meze-tavernor brukar vara prisvärda eftersom man delar på maten. Be servitören rekomendera en spännande blandning. 3-4 rätter + sallad brukar räcka. Byvin eller en kall Mythos-öl blir smaskens till. Glöm inte att varva med vatten! Har som sertvitris varit med om både en och annan gäst som tuppat av pga solsting. Man tror lätt att man dricker bra med vatten men solen tar mer energi än man tror!
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 13:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Varför ska dom hålla sig borta från emeletterna? Bättre än en grekisk "tantomelett" finns inte. Av nyvärpta ägg blir den krämig och god gärna fylld med fetaost och lök samt med fina tomater som tillbehör mums . Vill ni sedan lyxa till det smakar färskpressad apelsinjuice jättebra till men den brukar vara dyr.

I Grekland delar alla på maten även om det inte är ett speciellt mezeställe.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-03-04 klockan 13:16.
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 13:40
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Min erfarenhet av omeletter har inte varit den bästa men det kan ju såklart vara olika. Tur och otur med mat kan man ju ha oavsett vad man beställer.
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 16:37
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Packlista:

Kläder m.m.
2 st. badbyxor/bikini
2 st. shorts
1 st. ¾ byxor
2 st. “kvälls t-shirt” / “kvälls linnen”
2 st. “strand linnen“ / ”strand t-shirt”
Underkläder, efter dagar...
2 par strumpor
1-2 st. saronger
1 st. keps/solhatt
1 par ”skor”
1 par sandaler
2 st. ståltråds galgar (för tvätt)
1 st. tun tjocktröja
1 st. cardigan
1 st. kjol

Necessär
SOLKRÄM
fuktkräm
tandkräms
tandborste
borste / kam
schampo / balsam (små förp.)
plåster / pincett
snoddar / hårklämmor
smink
sjösjuke tab.
myggA (myggmedel från apo.)
medicin (i handbagaget)
värk tab.
Tops

Prylar
Plastmuggar (ev. till matsäck)
Osthyvel (ev.)
kamera, minneskort, laddare, batterier
kikare
väckarklocka
värmeljus
2 st. lyktor
tändstickor
8 st. klädnypor
plastpåsar med förslutning
glasögon
armékniv (OBS! i ”check in bagaget” OBS!)
tejp
adresser
kuvert (till vykort = snabbare post)
cyklop
öronproppar
resedagbok

Övrigt
Liten ryggsäck (till allt man köpt + som dagryggsäck
Platsficka med info färjor mm
Böcker
Mp3
Godis

Senast redigerad av Siri A den 2008-03-04 klockan 16:39.
Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 20:52
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Vill man se mer än dyra Santorini är Naxos, Paros, Antiparos och Ios billigare än många andra öar i kykladerna. Det skiljer inte bara i utbudet i boende utan maten är oxå billigare här ( och drinkarna oxå för den delen). Dessutom fina öar med lagom mycket turism i juni månad.
Ta en långsam = billig färja till Naxos och utgå därifrån.
Se till att inte vänta till sista dagen innan ni far till Pireus eller Rafina om båtarna blir inställda.
Det finns gott om hotell i Pireus, men inte i Rafina (rätta mig om jag har fel nån).
För övrigt en kanontid att åka på.
Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 21:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Deus Ex Visa inlägg
är Naxos, Paros, Antiparos och Ios billigare än många andra öar i kykladerna.
Billigare än vilka öar?
Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 22:37
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Nu har ju alla varit inne på den ekonomiska biten, så nu tänker jag ge förslag på öar!

IOS: Den bästa ön jag vet är självklart Ios, eftersom ön har allt! Världens mysigaste Chora(huvudby) med så många gränder att man det helt enkelt måste sluta med att man går vilse (vilket är supermysigt faktiskt :P). Det är små restauranger och affärer lite överallt i Choran.. Sedan har vi stränderna också, Mylopotas Beach och Manganari Beach är mina två måsten på Ios. superfina stränder!

MILOS: Den ön är också väldigt härlig, eftersom den är så otroligt annorlunda om man jämför med andra öar i Kykladerna. Det finns naturliga bastugrottor, en av stränderna (sarakiniko) har ingen sand, utan stranden är gjord av mjuk krita! Är man på Milos MÅSTE MÅSTE MÅSTE man åka med båt en dag runt ön.. Det är verkligen en otrolig upplevelse, fast man kanske inte tror det innan. Milos är "upptäcktens ö", det finns ALLTID något man inte har upptäckt på den ön

KOUFONISSI: Ön som har bland dom finaste stränderna jag sett i Kykladerna, och dom är massor och överallt! Ganska lugn ö i övrigt, men att åka dit för stränderna är liksom ett måste!

Dom tre öarna har jag verkligen fastnat för och hoppas ni fått lite inspiration och får en skoj resa!
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 10:54
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Billigare än vilka öar?
Jag har uppfattat ett flertal öar i kykladerna som dyrare än dom jag nämde. Öar som Mykonos, Folegandros, Milos och småkykladerna är väl dyrare än trion Ios, Naxos, Paros? Jag tänker mer på boende och i viss mån äta ute.
Men hoppas jag delvis har fel i det, för jag vill gärna själv besöka nämda öar eftersom jag aldrig varit där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.