|
||||
|
||||
Båt från Lavrio till Kea eller från Evia till Skyros m fl öar
Hur lång tid tar det att åka båt från Evia till Skyros? Hur lång tid tar det att ta sig från flygplatsen i Athen till Evia? Åker man buss, tunnelbana eller trammen billigast dit?
Om man ska åka till Kea från Lavrio, hur lång tid tar det att ta sig från flygplatsen till Lavrio... |
|
|||
|
|||
Sv: Båt från Lavrio till Kea eller från Evia till Skyros m fl öar
Flyplassen - Lavrio: Bussen går fra en holdeplass like over veien fra utgangen, ved Sofitel. I 2006 kostet den 6 E og tok ca 40 minutter.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Men ska Du bara via Kimi på Evia till Skyros och inte göra något annat på Evia så är det smartare att ta båt från Rafina till Marmári och därifrån buss till Kimi..Då byter man först i Karystos och sen en gång till...Från Chalkida går också buss till Kimi...Lite knöligt vilket som.....En övernattning på Evia blir det nog vilket som men där är boendet i all fall MYCKET billigare än i Aten eller Rafina... Vi åkte ju andra hållet alltså från Kimi till Karystos, som var så mysigt så vi blev där 6 dagar och sen tog vi båten till Rafina och den vägen till flyget. Skyros ÄR knöligt att ta sig till och jag vet inte om det är enda stället det går via Kimi...På kartor jag har så är bårlinjer utritade även från Andros...men det stämmer kanske inte. Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
De andra frågorna överlåter jag till de som åkt den vägen. Men kommer du till Skyros MÅSTE du kolla, och fotografera, Skyros-ponnys! Dvs de minihästar som är helt unika för den ön! Finns inte någon annanstans! Men kombinationen Kea och Sporaderna är lite märklig!? Tycker jag! Eller är det två olika alternativ? Man måste räkna med minst en dag för att ta sig från Kea till Sporaderna. Oavsett ö... Och då gäller det att ha koll på färjetider mm... Peter |
|
|||
|
|||
Bussene til Lavrio går en gang i timen, fra 6:30 til 20:30, pluss en kl 22. Den gikk som sagt direkte, iallfall i 2006, og ut fra tabellen ser det ut som om den fortsatt gjør det.
For alle regionale busser til/fra flyplassen sjekk her (hvis man kan lese stedsnavn på gresk): http://www.ktelattikis.gr/ For annen transportinfo til/fra flyplassen sjekk flyplassens egne sider, velg fra menyen til venstre. |
|
||||
|
||||
hoppas du menar båtlinjer!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Admirala, Lissi och Peter; tack! |
|
||||
|
||||
Jag har åkt tåg andra hållet, alltså från Chalkida på Evia till flygplatsen utanför Aten, med tågbyte vid Larissa-stationen. Det tog nå´n stans mellan 2 och 3 timmar, men gick väldigt smidigt. Skönt att kunna vara kvar på samma hotell även sista natten .
Abi |
|
|||
|
|||
Hej Lissi
Jag vill åka till ön Evia i Grekland i sommar. Det verkar att ni åkt dit. kan du skriva till mig vilken väg är det bästa att ta sig dit. Tack /Mo |
|
||||
|
||||
Vi åkte första morgonbussen från flygplatsen till Lavrio i somras och vi fick då byta buss i Marcopoulo (det är antagligen det som det står nåt om längst ned i tidtabellen?). Jag kommer inte ihåg vad biljetten kostade eller hur lång tid resan tog totalt, men vi fick vänta ganska länge vid bytet i Marcopoulo.
På denna sidan hittar du tidtabellen. Jag har inte lyckats hitta den på engelska, men fyll i sökrutorna så det ser ut som i bilden nedan så får du tiderna från flygplatsen till Lavrio. Så här ser tidtabellen ut just idag (110108): /kimmen |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|