|
||||
|
||||
Vemodigt att resa hem
Vi skall i år resa i Kykladerna, Antiparos-Amorgos-Naxos, söker efter förslag på en bra badö i närheten av Aten där vi tänker stanna in i det längsta, den sista båtturen varje år in till Aten känns så vemodig, tänkte att den skulle bli så kort som möjligt. Då vi i mitt tycke har perfekt hemresetid; 21.00 en lördagkväll så har vi hela lördagen på oss att anlända till Aten. Någon som har något bra tips, jag har läst om öarna här i Forumet och Mera Kalimera, men känner inte att jag fastnar för någon speciell. Tittade lite på Kimolos, men ser där att Janne skriver att det inte är så fina stränder, men han tycker att sandstranden i Eigiali är en av Amorgos bästa stränder och det håller inte jag som inte gillar sandstränder med om. Däremot gillar jag den sten-sandblandning som bl.a. Prokopios på Naxos och Sourosstranden på Antiparos har.
// Helén |
|
||||
|
||||
Sv: Vemodigt att resa hem
Jag sållar lite bland öarna själv och skriver Kea, Tinos eller Andros? Vilken skulle ni valt?
// Helén |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag känner inte till någon av de öar du skrev om. Men jag är själv intresserad av Andros. Det verkar som om Andros har fina stränder och det är ju ett +. Dessutom så tar ju färjeturen in till Rafina inte så lång tid. Ifrån Rafina tar det bara 30 min till flygplatsen. Vi åker förmodligen efter mycket funderande till Andros den 16/7. Åker ni senare än oss kan jag ju skriva hur vi upplevde Andros. nicka |
|
||||
|
||||
Citat:
Likaså Andros tycker jag verkar lite lockande. Och dit går det att ta sig via ett båtbyte på Mykonos. Tinos tycker jag faller bort, man är fortfarande rätt långt ut där. Egina och Agistri är ju också alternativ, men det lockar inte mig att åka in till Aten och vända. Lars |
|
||||
|
||||
Även vi har haft tankar på att hoppa en natt i Aten, av flera anledningar. Dyr övernattning är en av dem. Flyget går 22.00, så vi borde hinna.
Vänder på frågan lite. Hur varmt är Aten på sommaren?? (läs: juli) Någon idé att överhuvudtaget fundera på lugna promenader, trevliga cafésittningar och Akropolis t.ex. |
|
||||
|
||||
Citat:
Men visst går det, det finns ju faktiskt de som lever där bor och arbetar så visst borde vi turister som inte behöver utföra något "vettigt" klara av det. Har dock själv alltid avstått, vi har aldrig haft någon övernattning i Aten, trots många gångers luffande, har för det mesta åkt hem tidigt på morgonen, anlänt till flygplatsen vid två- tre tiden på natten och bara väntat på att incheckningen skall börja, man sover så gott på planet hem då, vilket man säkert gör efter en dag i ett stekhett Aten också // Helén |
|
||||
|
||||
Blev mycket klok på ditt svar, Helén!
Vi får se hur vi gör. Kan säga att just nu känns en natt i Aten långt borta... |
|
||||
|
||||
Hej!
Vi övernattade i Aten förra året innan vi åkte hem från vår ö-luff.( 10/8) Jag måste säga att vi hade en underbar eftermiddag/kväll i Aten.Vi strosade omkring i Plaka och var uppe vid Akropolis. Det var lagomt varmt då vi var där. Men det vet man ju inte i förväg.(Aten hade ju värmebölja tidigare under sommaren.) nicka |
|
||||
|
||||
Citat:
Ett annat tips är Egina stad. Där finns en strand som är helt ok och massor med trevliga restauranger att fördriva tiden på. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Så visst är det varmt, men det går om man vill. Vi vandrade t ex från hotell Adonis upp till Akropolis riktigt tidigt på morgonen nästan innan staden vaknat. Då är det behaglig värme, men när solen börjar gassa är inte Akropolis att rekomendera. Dessutom blir det ruskigt trångt med turister lite längre fram på förmiddagen. Mitt på dagen kan det luftkonditionerade Arkeologiska nationalmuseet vara ett tips. (Men att ta sig fram dit över det öppna jättetorget var en nära döden-upplevelse) Lars |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
"[quote=laero;123479]Vi var 2 dagar i Aten i somras runt den 10/7. Den värsta värmeböljan hade då ebbat ut men det var ändå 37-38 grader i skuggan på em."
Hej! Vi har minst en natt i Athen i sommar eftersom vårt flyg går mitt på dagen. Med två tonårstjejer har önskan om att shoppa i Aten också dykt upp. Är det någon som har erfarenhet av det i hettan? Vi får då ta två övernattningar i Aten eftersom vi inte kommer att anlända med båten från öarna innan på eftermiddagen. //Martina |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|