|
||||
|
||||
Grekisk ö med bra kollektivtrafik
Finns det någon grekisk ö med tåg? Om inte, vilka öar ligger nära fastlandets tåglinjer? Har någon ö förbindelser med något annat än bara buss och båt? Vilken ö är intressantast att upptäcka om man inte har egen hyrbil? Hur är det att åka tåg i allmänhet i Grekland?
Det var många frågor, jag vet. Det är nämligen så att min pappa är kollektivstrafikfantast, mest tåg då, och jag älskar Grekland. Alla tips är välkomna, men Aten var vi i februari så helst något annat ställe då. Eftersom vi bor i Finland är det inte så lätt att tågluffa ner till Grekland. |
|
||||
|
||||
Sv: Grekisk ö med bra kollektivtrafik
Nja, De enda tåg vilka stå att finna i övärlden det är de så kallade "Turist-tågen" det vill säga suspekta turistfordon med gummihjul vilka frekventera
turisttäta områden... Glöm dem!! Arne |
|
||||
|
||||
Bra kommunikationer med bussar har de flesta öarna i Kykladerna och på Kreta, hur det ser ut i övriga övärlden vet jag inte.
// Helén |
|
||||
|
||||
Båt är väl kollektivtrafik!
Bussar finns det på de flesta öar. Vill man åka tåg så kan man ju resa runt på fastlandet, finns många fina ställen både vid kusten och i inlandet. Och från Finland åker man ju genom Sverige naturligtvis |
|
|||
|
|||
Men köp Tågluffarkort! Och ta en färja över till Sverige. Sedan kan ni ju åka "gratis" ner till Grekland och tillbaka!
Jag gillar att åka tåg! Och jag hade gärna åkt ner till Grekland igen på det sättet om det inte hade varit så erbarmligt dyrt att ha katterna på "Panget"! För det tar ju lite tid...! Men det är ett härligt sätt att resa på. Tycker jag.... Peter |
|
||||
|
||||
Okej, jag tror jag var lite såsig när jag skrev inlägget... fattar inte själv ordentligt vad jag frågade efter .
|
|
|||
|
|||
Vi åker alltid med lokalbussarna när vi är i Grekland, både på fastlandet och på öar. Åtminstone Korfu och Lefkas har jättebra lokalbussar, och billigt är det!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|