|
|||
|
|||
Kreta, vad kostar det?
Imorgon natt åker jag och en kompis till grekland, kreta för första gången. Men vi har ingen aning om hur vi sa lägga upp vår budget pga att vi inte vet vad det kostar där.
Mat, aktiviteter och shopping etc. Är det någon som vill hjälpa oss på den här fronten? |
|
||||
|
||||
Sv: Kreta, vad kostar det?
En god tumregel för oss två, medelålders, är 100€ per dag allt inräknat.
Alltså, då räknar vi in boende, att äta alla måltider ute på lokal, vi medräknar drycker även för hemmabruk o altansittning. Taxi- och bussresor, färjebiljetter mm. I summan även inräknat flygstolarna tor. Vill man ej "Leva Greve" då förmenas dygnskostaden för två kunna sänkas till nästan hälften, men då må vissa måltider lagas på plats i studion/rummet. Men, vi lägga en brasklapp. Våra resor sker alltid i Maj/Juni respektive September/Oktober. Resa ni i högsäsog då torde det bli dyrare. Arne och Hustrun |
|
||||
|
||||
Er fråga är väldigt svår att svara på. Är boendet ordnat innan blir kostnaden lägre. Beror så mycket på var och vad ni äter, shoppar etc. Räkna med något lägre priser än på restarangerna här hemma. I snabbköpet kan det vara dyrare än i Sverige. Solstolar som jag själv nästan aldrig hyr verkar vara en dyr post. Om ni väljer en strand där ni kan få naturlig skugga av träden och köper en bastmadrass kan ni spara många kronor per dag.
Jag tycker att den av Arne angivna prisnivån stämmer ganska bra. Eva |
|
|||
|
|||
Ska försöka svara på några frågor
Inträde vattenland 18 Euro En tur med båt på havet 25 euro Förrätter 2,50-4 euro Enklare grekiska huvudrätter 5-7 euro Kötträtter 10-12 euro Mixad tallrik med fisk och skaldjur för 2 pers 20-24 euro Stor öl på tavernor 2,50 - 3,50 euro Cola på taverna 2-2,50 euro Magnumglass i butik 1,80-2 euro Hyra moppe 22-25 euro Toast på strandbar 2,50-3,50 euro Strandstol 3 euro I supermarket: Fralla 0,40 euro Bacon 1,80 euro Alkoläsk 1,90 euro Juice 1 l 1,20-2 euro 1 burk öl 0,65 euro Man kan ju hitta billigare ställen, men jag brukar inte orka gå o leta när man är på semester utan det ska gå snabbt o lätt att handla. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|