|
|||
|
|||
Religion
Hej!
Jag har gift mig med en grek vars familj ar valdigt religios. Trodde inte att greker fortfarande var sa religiosa, men sen jag flyttade till Aten har jag insett att manga tror verkligen pa Gud och aven unga, sa jag fick en liten chock i borjan. Inte sa att jag tycker att det ar nagot fel, men det var mer sa att de tyckte att jag var konstig som inte trodde. Om man sager att man inte tror ar det som att de tror att jag har haft problem och att jag "forlorat min tro pa Gud". Nu ar det sa att min mans familj ar valdigt religiosa, de gor korstecknet innan de ater och innan tex resor och gar till kyrkan varje sondag. Tro inte att den har familjen ar ett undantag, det har ar valdigt vanligt, men kanske mer pa fastlandet vad jag har forstatt. Min mamma som bodde pa Rhodos i 15 ar sager att hon inte kanner igen nagot av det har, sa jag antar att de kanske inte ar lika religiosa dar, kanske turismen har paverkat? Till min mans foraldrar vill jag garna inte saga att jag inte tror pa Gud eftersom de skulle bli sa oerhort besvikna sa det kommer inte pa fraga. Men problemet ar att varje hogtid som vi firar med dem forvantar de sig en massa saker, som att jag ska kyssa ikonerna i kyrkan och gora korstecknet och sant, saker som inte ar jag alls. Det kanske ar annu varre for mig som ar halvgrek och jag "borde gora de har sakerna" medan om jag var helt utlanning kanske de skulle forsta att jag inte har vaxt upp sa. Om jag inte gor det kommer jag vara den enda som inte gor det och kanner att jag skammer ut min man lite och det vill jag ju inte heller. Min man vet saklart att jag inte tror och har inga problem, men de andra vet inte. Hur som helst undrar om det ar nan som har samma problem eller hur man har hanterat detta? |
|
||||
|
||||
Sv: Religion
Intressant ämne.
Instämmer med att detta kan vara ett dilemma. Jag själv kysser inte ikonerna, men kan visa en äldre kyrkans man denna respekt med att låta läpparna vidröra hans hand. Den finaste högtid jag vet i Grekland är påsken, då kan till och med jag bli halvreligiös. Det är inte alls samma här i Sverige. Julotta tycker jag däremot är fint och stämningsfullt. Detta med korstecknet har jag sett mest hos äldre greker och inte så mycket hos ungdomar. Skämt från Mr A. Korstecken inför maten göres bara om man inte litar på kocken. Uffe |
|
|||
|
|||
I Aten tycker jag de gor korstecknet overallt. Pa bussen ser jag det hela tiden, lika manga unga som gamla. Och det gjorde ocksa intryck - jag trodde att i en storstad att de inte skulle vara sa religiosa, men egentligen ar ju nastan alla greker som bor i Aten ursprungligen fran byar.
|
|
||||
|
||||
Intressant ämne. Sambon, som kommer från norra grekiska fastlandet, är inte troende men går gärna i kyrkan till påsken. Vid ett tillfälle för inte så länge sedan fick han en utsträckt hand från en präst, d v s att han skulle kyssa den. Han förklarade då för prästen att han varit borta alltför länge från Grekland för att förstå innebörden med att kyssa på hand och detta accepterades utan vidare frågor. Jag har flera gånger fått frågan om vad jag tror på och jag brukar svara att jag tror på livet, vilket aldrig bemötts negativt.
Tror säkert att du respekterar dina svärföräldrars religiositet och att det kanske inte alls tas illa upp om du vid lämpligt tillfälle indirekt berättar utifrån dina erfarenheter i att vara "halvgrek". Om du har bott i Sverige så är ju livsstilen aningen annorlunda än ett vardagsliv i Grekland med alla kodex och traditioner. //Zanét |
|
|||
|
|||
Jag brukar svara att jag tror på kärleken, och det får samma positiva respons .
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jag brukar säga att jag tror på livet, kärleken och mig själv |
|
||||
|
||||
Att man ser många göra korstecken när de åker förbi en kyrka etc tror jag i många fall är av "gammal vana" och att man skulle vara mer religösa i Aten än på annan ort tror jag inte! Och just när det gäller högtider så envisas jag med att tro detsamma, man firar, går till kyrkan etc för det har man alltid gjort. Jamenar hur "kristligt" är det igentligen, tex på midnattsmässan vid påsk, man sitter och pratar, skvallrar det är vell knappt någon som hör prästen och efter smällarna så droppar man av en och en, endast få blir kvar längre in på natten, de som då är riktigt religösa...kyssa ikon har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra, äckligt.... mina 3 barn lika så och det respekteras, har aldrig upplevt att någon ens frågat varför jag inte gör korstecken etc.
Så mitt råd, säg vad du tycker för börjar du "hyckla" kommer det bara bli svårare för Dig, och du kommer ju i första hand inte "släkten" Camilla |
|
||||
|
||||
Jag tycker som Camilla, börja inte hyckla, det är till ingen nytta alls. Däremot kan man ju respektera andras tro och seder- och få respekt tillbaka. Jag har inte mötts av annat än lite förundran, kanske , för att jag inte iakttar ritualerna på sedvanligt sätt. Jag går inte in i diskussioner som rör religion, ställer mig neutral.
Jag tror att du gör bäst i att vara tydlig. Min åsikt är att religion är privat. |
|
|||
|
|||
Religionen i Grekland smälter mer samman med det vardagligadagliga sättet att leva än här i Sverige,tycker jag.Även de som inte springer i kyrkan gör korstecken när de skall äta tex. Att vara i kyrkan är inte heller som att gå i kyrkan här i Sverige. Kyrkan är en samlingsplats där man träffas och "snackar skit" vid högtiderna.
När jag gick in i en kyrka vid högtider och andra tilldragelser, så knäppte jag händerna och neg inför ikonen för att visa min respekt och det tyckte byborna var helt OK. Tände även ljus, som för mig var(och är )en hälsning och tanke till de mina som är avlidna. Det gör jag ju även i tex Storkyrkan i Stockholm.Det var aldrig några konflikter mellan mig och byborna när det gällde religionen så, jag respekterade dem och de mig. De blev glada när jag dök upp i kyrkan på deras stora högtider. Vi diskuterade ofta religionen och skillnaderna Sverige-Grekland och det var aldrig några problem med det. Att vara troende är inte lika med att man tror på Gud utan man har en tro på någonting. Var den du är och visa deras religion och sätt att leva med religionen respekt så kommer allt att fungera. Agda |
|
|||
|
|||
Själv tror jag att religion och tradition går hand i hand, vilket är vilket.
För de äldre är det nog religonen och för de yngre traditionen. Men visst är det fint. Det där med att kyssa ikoner ska väl kännas naturligt annars kan det ju egentligen va så. Ska man hålla på det riktigt bör man inte kyssa ikoner när man menstruerar. |
|
|||
|
|||
Respekt må gå begge veier, og like fullt som du respekterer dine svigerforeldres religion, bør de respektere ditt livssyn.
Men dessverre er det ikke alltid slik. Enig med de som sier du ikke bør hykle. Bare være "ydmyk" overfor andres sterke overbevisning. Mine greske venner, som er i 20 - 30 - 40årsalderen er ikke spesielt religiøse, men noen av dem korser seg når de drar forbi kirker, for eksempel. Og de banker i bordet når de snakker om døden, tror på det onde øyet osv, noe som jo ikke direkte er hentet fra bibelen... For meg som er ateist er all tro overtro, men når folk korser seg eller banker i bordet er det alvor - og tro - for dem, så da er det ikke noe jeg legger meg oppi eller på noen måte reagerer på. Vi er alle forskjellige. At du er oppvokst i Sverige er kanskje forklaring nok, særlig om du forteller hvor annerledes religionen utøves der i forhold til Hellas? Hilsen Admirala - som ikke liker når en svart katt krysser veien foran meg |
|
|||
|
|||
Attans ocksa jag visste vad ni skulle svara. Inte hyckla, ja ja. Kan ni inte vara sa snalla och folja med mig allihopa nar jag berattar min hemlighet for foraldrarna? Skulle vara jattegulligt.
Eller nar jag tanker narmare sa tror jag nog att det far ske mer stegvis...Annars svimmar de val stackarna. |
|
|||
|
|||
Många greker som är så religiösa skulle väl inte gifta sig med någon som inte är troende? Om ni skall ha barn, vill din man säkert att ni skall uppfostra barnen väldigt ortodoxt. Vet han du inte är troende eller är det bara familjen? Förstår det kan vara väldigt jobbigt för dig men det blir nog bara ännu jobbigare om du väntar för länge...
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|