Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-12, 16:54
Nettie Nettie är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Platanias

Hej! Har äntligen blivit medlem efter att ha läst mycket här de senaste åren...

Har precis bokat en resa i augusti 09 (lääänge tills dess...) till Platanias och Troulakis Village. Någon som varit där i år? Är det så fint som det ser ut? Vi är 2 vuxna som egentligen inte gillar charter och 2 små killar som nästa år är 2,5 och 4. Därav charteralternativ!

Är stranden i Platanias ok för små barn? Läste någonstans att den var blandad med sten och inte så långgrund.

Tacksam för svar!
/Nettie
Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 17:10
Marion Marion är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Platanias

Hei!
Jeg har ikke bodd på Troulakis village, men jeg gikk i sommer oppom hotellet for å se hvordan det var ( i tilfelle vi skulle bestille der neste år). Man går opp en litt bratt liten bakke fra hovedgata. Troulakis village ligger rolig og fint til. Hotellet så fint ut, nytt, moderne og rent. Det så ut til å være et fint bassengområde. Tror sikkert at dere blir godt fornøyde.

Stranden i Platanias veksler litt, men mest er det sandstrand, og det kan være litt små rullestein akkurat i vannkanten. Det er ikke langgrunt, det blir dypt etter noen meter uti. Det største problemet i forhold til barnevennlighet syns jeg var at det enkelte dager er store bølger. Mens andre dager var det fint. Følg med på fargene på flagget. På dager med gult og rødt flagg badet vi mest i bassenget. Hvis dere går mer mot Agia Marina er det mer langgrunt, og også fin sandstrand.

God tur!!!
Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 19:57
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Stranden vid Platanias är lång. Det finns olika platser att ligga på. Några är bättre än andra. Det beror var du skall bo.
Det finns andra Chania experter här på Kalimera som med säkerhet kan beskriva bättre än jag.

Det är ett bra ställe att åka med små barn till.
Många fina bad och bra resturanger. Bra att köra runt med barnvagn.

Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 16:37
gillajohansson gillajohansson är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Nettie Visa inlägg
Hej! Har äntligen blivit medlem efter att ha läst mycket här de senaste åren...

Har precis bokat en resa i augusti 09 (lääänge tills dess...) till Platanias och Troulakis Village. Någon som varit där i år? Är det så fint som det ser ut? Vi är 2 vuxna som egentligen inte gillar charter och 2 små killar som nästa år är 2,5 och 4. Därav charteralternativ!

Är stranden i Platanias ok för små barn? Läste någonstans att den var blandad med sten och inte så långgrund.

Tacksam för svar!
/Nettie
Hej
Var där för några år sedan och det är jättefin strand. Finns många resturanger o affärer i Plantanias.
Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 20:06

Tack för era svar!

Ingen som känner till hotellet? Troulakis Village?
Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 21:36
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

hej
efter många år i platanias så vet jag faktiskt inte var hotellet ligger eller hur det är.
men vad spännande att få bilda en egen uppfattning och sen berätta om det här i forumet
sitter just nu och mailar till mina vänner därborta och längtar dit.
platanias är en fin plats att besöka men en del kan känna att det är TURISTISKT...
såklart då vi är där så är det ju så.
men i platanias finns en underbar kärna där som vi inte ska glömma.
fin grekisk musik på alla restauranger och ibland levande musik.
de gamla männen som fortfarande sitter och tar en ouzo på em på kafenion.
en liten promenad upp mot gamla platanias så får ni en kväll att minnas.
varmt är det att gå upp men utsikten ger belöning gå gärna innan solen går ner.
fantastiska tavernor som välkomnar barn och ger dem särskild uppmärksamhet.
minigolf,liten gokartbana,massor av spelhallar till de äldre.
sen har ni ju Limneopolis en stor badpark för hela familjen.
strax utanför platanias.
en liten tur med buss så kan ni strax utanför chania stanna till på JUMBO och handla billigt och kul till barnen.
jag önskar er en fin resa hör av er om ni vill veta mer.... myssa.....
Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 21:43
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Tack för era svar!

Ingen som känner till hotellet? Troulakis Village?
Har noen venner som reiser til Troulakis Village i morgen tidlig. Skal fortelle om det når de kommer hjem om 2 uker.
Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 23:10

Tack för alla tips Myssa - jag hör gärna av mig när vi kommer lite närmare avresan :-)

moelv - jag vill gärna höra hur dina vänner hade det och vad de tyckte om hotellet. Önska dem en trevlig resa!

Det är länge tills det är vår tur, jag vill ju helst åka nu! Har en väldig Greklandsabstinens.... Har varit i Grekland minst 1 gång per år sedan 2000 men inte i år, snyft!
Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 23:36
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

hej
jag står gärna till förfogande för flera frågor
kram ....myssa..
Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 19:07
daga daga är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Ni kunde inte valt ett bättre resmål för barn!! Kretensarna är super trevliga, och älskar barn!!Många restauranger delar ut ritblock och pyssel till barnen, och en del har lekplats
Även om det är stenigt på stranden bitvis, så är den så lång, så man kan alltid hitta ett bra ställe, sen är det ju så kul att samla fina stenar med barnen....vågorna kan bli stora, men inte alls som i Rethymnon, där det ofta är röd flagg pga höga vågor och strömmar. Har varit ett flertal gånger till platanias, (och andra ställen i grekland) och Platanias kommer högt upp på vår lista. Jag utfärdar en liten varning: om era barn har tendens till åksjuka, så ska ni undvika att ta en bussresa till elafonissi stranden.....Det är verkligen en helt underbar plats att vara på, jätte härligt och vackert....men frågan är om det är värt att torka spya en lång slingrig bussresa i hettan...(åksjuketabletten var det första som kom upp...)
Ett annat mysigt utflyktsmål är gramvosa och balos bay, det är en båttur som man kan ta från orten kissamoss, babalos bay var minst lika fin som elafonissi, och båtresan trevlig och bra , det var en rätt stor båt, med både toaletter och mat.Ska själv till platanias i sommar, ännu en gång. Nu är barnen rätt stora,13 och 16 så det ska bli spännande att se hur de upplever kreta nu.
/ daga
Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 22:25
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Det finns minitåg där i Platanias också med olika utflyktsmål... halvdagsturer mestadels om jag inte minns fel. Kan vara bra som alternativ till bussutflykter kanske. Är barnen lite mindre kanske de tycker att det är roligare än att åka på längre bussutflykter.
Svara med citat
Gammal 2008-10-14, 08:28
moelvs avatar
moelv moelv är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:

moelv - jag vill gärna höra hur dina vänner hade det och vad de tyckte om hotellet. Önska dem en trevlig resa!
Våre venner er nå kommet hjem. De kan fortelle at hotellet er veldig bra. De hadde 2 roms leilighet og var heldige og hadde en balkong med morgensol og en med ettermiddagssol. Bassengområdene var fine, personalet på hotellet var trivelige og det var god mat i restauranten.
De gikk til stranden på ca 5 min.
Svara med citat
Gammal 2008-10-14, 20:58

Tack moelv :-) Nu känner jag mig lite lugnare - tyckte nästan att priset verkade lite lågt med tanke på de bilder jag såg. Andra hotell jag hittat har varit dyrare och äldre och med betydligt mindre lägenheter.

Nu ska jag bara stå ut ända till 27 augusti 2009....
Svara med citat
Gammal 2008-12-25, 21:41
Sophia_ Sophia_ är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Det låter trevligt och lovande med så mycket beröm till Platania! :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:30.