Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-08, 10:17
Kajza Kajza är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009
Standard Båtluffa för första gången

Hej

Jag och min pojkvän planerar en båtluff under tre veckor i sommar. Vi kommer flyga till santorini och vara där nästan en vecka för att sedan fortsätta mot naxos, mykonos, amorgos eller ios (några förslag?). Vi vill naturligtvis ha lite av allt, lugn, fina stränder, roliga barer och god mat, men kanske inte allt på samma gång

Vi kommer avsluta och flyga hem från Kos. Jag vill så gärna besöka mykonos men kommuniktionerna dit och ifrån verkar inte vara de bästa. Är det ngn som vet om båtarna gått emellan öarna förra sommaren? Hur tar man sig bäst till Kos från kykladerna?

Eftersom det här är första gången har vi ingen koll på hur mycket en luff faktiskt kostar med båtar, boende etc. Ngn som har en idé i alla fall?

Hälsningar Kajza

Senast redigerad av Kajza den 2009-02-08 klockan 10:36.
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 11:28
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Båtluffa för första gången

Naxos är en jätte bra "nybörjarö" det låter löjligt, men allt är så enkelt. Åk dit när ni är klara med Santorini. När ni sen ska till Kos, är jag ganska säker på att ni kan åka direkt dit från Naxos, så då kan ni åka till Mykonos i mellan om ni skulle vilja det. Amorgos tror jag också har förbindelse med Kos. Om inte någon av öarna har det kan ni nog åka via Astypalea. Ta en titt på gtp nu och närmare sommaren.

Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 11:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Nja, begränsa er vistelse på Santorini till 2-3 dagar. Det räcker.
Så far ni till Naxos och stannar där tre dagar. Från Naxos når ni enkelt det vackra Amorgos.

Från Amorgos finns vissa dagar i veckan förbindelse med Kos. Resan tar cirka fem timmar med Blue Star-färja.

Kostnader; Ja, en god tumregel är att räkna med en tusenlapp per dygn för två, allt inkluderat. Då har man i denna summa boende, mat o dryck, färjekostnader och diverse övriga inköp. Men då lever man "Greve"

Vill man ha slimmade kostnader kan man nog komma ned på 600 Kr för två per dag.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 11:46

Tack för bra svar, känns redan bättre Är det att rekommendera t.ex. santorini-naxos-amorgos-kos eller är det ngn annan ö man hellre skulle ta på vägen. Tror inte man hinner med så många fler på tre vekor väl? Det enda bestämda är flyg till santorini och flyg hem från kos som sagt men får gärna förslag på andra intressanta öar, vet inte själv var man ska börja kolla...

Om båten kommer fram mitt i natten, är det fortf lätt att få rum, eller bör man bokat en natt i förväg?

Massa frågor, men är man nybörjare...

Kajza
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 11:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

En rimlig fundering är vilken månad ni avser att öluffa.
Maj-Juni och Sept-Okt är det lugna gatan när det gäller boende, men i Juli-Augusti då är det trångt om saligheten på öarna eftersom det då är högsäsong.
I högsäsong är boendet därtill mycket dyrare än lågsäsong.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 11:53
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kajza Visa inlägg
Om båten kommer fram mitt i natten, är det fortf lätt att få rum, eller bör man bokat en natt i förväg?
När ska ni åka? I juni är det i alla fall inga problem. Och ni säkert klämma in en liten ö till om ni vill det.
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 12:05

Ja, det hade kanske varit smart att skriva vi planerar att åka sista veckan i juni och de två första i juli
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 12:06
Siri As avatar

Mot slutet ska ni inte räkna med att roomsare står på kajen mitt i natten, men är det en stor båt är chansen betydligt större.
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 12:09

mm, misstänkte nästan det. Kos är jag inte orolig över, där ordanr sig det mesta, men öar som t.ex. amorgos som jag inte alls känner till...
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 12:18
Siri As avatar

Det finns rumsförmedlingskontor på de flesta öar. Men de öppnar först på morgonen.
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 13:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi anlände till Naxos vid 02.30 på natten en av de sista dagarna i juli och det fanns rumsuthyrare även då vid färjan..

I början av juli har vi aldrig upplevt problem med att få rum obokat oavsett ö. Även om vi själva ibland haft bokat så det alltid funnits MÅNGA rumsuthyrare som slåss om gästerna.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:12
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Vi har åkt flera gånger från Naxos mot Kalymnos och Kos. När vi åkt till Kos har vi först tagit en båt till Syros och sedan åkt Blue Star nattfärja därifrån till Kos. Alternativet är att åka från Naxos med Blue Star nattfärja till Astipalea och byta färja därifrån till Kalymnos och byta där och åka över till Kos. Så funkade i alla fall båttiderna i september 2007 och 2008 då vi åkte dessa sträckor.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 15:17
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi anlände till Naxos vid 02.30 på natten en av de sista dagarna i juli och det fanns rumsuthyrare även då vid färjan..
I slutet av juni på Milos möttes vi av 4 rumsuthyrare som totalt hade 5 rum att hyra ut och tre dagar senare på Sifnos där inte en kotte syntes till, så jag tror det varierar väldigt mycket mellan olika öar. Amorgos som blivit populärt kanske inte har samma boendetillgång, men å andra sidan kanske det byggs så mycket nytt.
Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 22:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
I slutet av juni på Milos möttes vi av 4 rumsuthyrare som totalt hade 5 rum att hyra ut och tre dagar senare på Sifnos där inte en kotte syntes till, så jag tror det varierar väldigt mycket mellan olika öar. Amorgos som blivit populärt kanske inte har samma boendetillgång, men å andra sidan kanske det byggs så mycket nytt.
Låter otroligt att det skulle ha funnits lite rum att hyra på Milos i slutet av juni, då vi var dit (för länge sedan) så var det mest en ö som besöktes av greker. Jag vet att det ändrat mycket på den fronten men det kanske ändå är så att de inte är riktigt vakna med att vara ute vid hamnen ännu heller.
Visst är det på Sifnos där det i princip aldrig finns roomsare, där finns i stället en rumsförmedlingskiosk nere vid hamnen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 10:21
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

När vi kom till Milos omkring 23 juni sommaren 2007 fanns det omkring femton roomsare som slogs om att få hyra ut till oss. Vi kunde välja och vraka och fick en tvårummare (för två personer) på helt nybyggt ställe med havsutsikt för 30 Euro.

Det stämmer att det inte brukar finnas rumsuthyrare vid båten på Sifnos. Men i hamnen finns en resebyrå med mycket hjälpsam personal som kan hjälpa till att fixa rum. Aegean Thesaurus tror jag att den heter.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 15:34

Tack för alla svar!

Nu har vi äntligen bokat och kan se fram emot 24 dagar i härliga Grekland. Vi flyger till Kreta och hem från Kos med Norwegian båda vägarna. Har inget annat planerat, men det mesta med båtresor och hotell löser sig väl alltid på vägen det vi bestämt är att vi ska till Santorini efter Kreta, men det skulle gå en båt från Heraklion tror jag ngn skrivit här på forumet ngnstans? vidare från Santo till Naxos eller Ios och så vill vi nog hinna med Amorgos också...

Om ngn har några bra hotell tips på Kreta (Chania eller Heraklion) och Santorini (Kamari verkar vara platsen för oss) så hör gärna av er. Vi vill bo centralt, nära till stranden och centrum, men har inte mycket krav annars... helst eget badrum

Massa tack
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 17:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Kajza Visa inlägg
Har inget annat planerat, men det mesta med båtresor och hotell löser sig väl alltid på vägen
Det löser sig alltid och det är just det oplanerade som är tjusningen med att öluffa, det blir sällan som man planerat, men det blir alltid bra.

Citat:
det vi bestämt är att vi ska till Santorini efter Kreta, men det skulle gå en båt från Heraklion tror jag ngn skrivit här på forumet ngnstans?
Det går snabbåtar mellan Heraklion och Santorini. Tidtabellerna är inte uppdaterade ännu så när de kör går inte att säga ännu.

Citat:
vidare från Santo till Naxos eller Ios och så vill vi nog hinna med Amorgos också...
Amorgos bör ni "hinna" med. Bättre ö finns inte.

Citat:
Om ngn har några bra hotell tips på Kreta (Chania eller Heraklion)
I Chania kan jag tipsa om La Casa Del Amore, e-postadress finns här på Kalimera (under Kreta).
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 18:57
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
När vi kom till Milos omkring 23 juni sommaren 2007 fanns det omkring femton roomsare som slogs om att få hyra ut till oss. Vi kunde välja och vraka och fick en tvårummare (för två personer) på helt nybyggt ställe med havsutsikt för 30 Euro.
Vi kom dit 29 juni, och då var det som sagt inte mycket att välja på

Citat:
Men i hamnen finns en resebyrå med mycket hjälpsam personal som kan hjälpa till att fixa rum. Aegean Thesaurus tror jag att den heter.
Jätte hjälpsam personal. Men det var fortfarande ont om rum. Vi fick vänta i 20 minuter medan de ringde runt till lika många ställen. Men det vi fick var toppen! Man betalar 10% av priset till resebyrån och 90% till rumsuthyraren.

2008 kanske det var extra stor brist på rum, men vad gäller Santorini och Naxos tror jag inte ni behöver oroa er.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:05.