|
|||
|
|||
Dykning
Är det någon som har tagit ett open water certifikat i kära Greklend? Vi ska dit i juni/juli på en öluff och planerar att gå en kurs då. Santorini verkar som en bra dykö, kanske även Kreta eller Naxos...
Någon som vet om en bra dykskola på ngn ö i kykladerna, som kanske t.o.m. provat på själv? Jag är lite skeptisk till att betala allt i förväg för att få teoriböckerna hemskickade, även om det skulle vara praktiskt och skönt att få läsa lite innan... Några tankar? Väldigt tacksam för tankar och idéer |
|
||||
|
||||
Sv: Dykning
Ett hett tips: ta certet i Sverige. Dykning är förbaskat roligt, men det är långt ifrån någon lek. Skandinaviska dykare och instruktörer står högt i kurs i världen, eftersom vi troligtvis är bäst i världen på säkerhet och noggrannhet. Detta då eftersom sikten i svenska vatten är så usel att det blir ett minutiöst säkerhetstänk. När man sen kommer till vatten där det är bra sikt sitter det där s a s i ryggmärgen och man kan njuta ännu mycket mer av dykningen.
Ett cert ner till 18 meter kostar nånstans runt 4000, så jag tror inte det finns några stora pengar att spara på det heller. Istället kan ni ju då direkt ge er på att dyka "på riktigt" när ni kommit ner. |
|
||||
|
||||
Citat:
Det finns flera dykskolor på ön, bland annat en som drivs av svenskar, den finns i Perissa. Se en dykfilm från Santorini här.. Annars håller jag med Henric att det är bättre att ta certet här hemma och dyka där borta. När jag tog mitt cert i Sverige höll jag på en evighet, när Camilla tog sitt cert i Australien tog det bara fyra dagar. Hon vågar inte dyka idag, men det gör jag. |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag såg att även på Naxos får man nu dyka, tror det finns många fina ställen där också+att det finns något dykcenter där också.(Kanske dyka både på Santorini och Naxos?) Kreta har jag dykt på med stor behållning, i Bali där vi såg både sjöhästar och bläckfisk å en massa annan fisk under ett nattdyk, kan varmt rekommenderas. Där fanns för några år sedan en utmärkt dykskola "Hippocampus" som drevs av ett Grek-franskt par med europeiska instruktörer anställda. Det är en bra ide att ta cert i Sverige, det kan gå alldeles utmärkt i Grekland också, men utbildningen blir oftast mer rejäl hemma. Man kan göra en kompromiss också, skaffa svenska teoriböcker, plugga lite och göra något try-dive hemma i "havregrynsgröten" då kommer ni vara väl förberedda för själva dykningen i Grekland. Dock bör man ta cert hemma om man ens överväger att dyka i Sverige, annars kan det bli värsta skräckupplevelsen med mörkret och kylan.. Lycka till hur ni än väljer, men dyk, dyk, det är så kul... Paphianna, som tagit ett halvt cert på Cypern och sedan ett i Sverige, (dyker numera bara i varma klara vatten av ren bekvämlighet) |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|