|
|||
|
|||
Korfu eller Halkidiki ???
Vi har 2 st resor prel.bokade, skulle vilja ha Era tips om vad vi ska välja
Det vi väljer mellan är Korfu (Gouvia) eller Halkidiki (Hanioti). Det är i augusti 22-29:e. Det vi är ute efter är ett bra "uteliv", gott om restauranger o tavernor, barer o disco, stort plus om det finns "grekiska ställen", typ disco med grekisk musik eller med bouzouki. Vi är inte intresserade av "sevärdheter" . Däremot att det finns stränder med solstolar och taverna. Vi har 10 dagars "öppet köp" så tacksam för snabbt svar. Tack på förhand ! //Camilla. |
|
|||
|
|||
Sv: Korfu eller Halkidiki ???
Korfu er en fin øy, men jeg vil ihvertfall ikke anbefale Gouvia. Gouvia er omtrent like ekte gresk som Kanariøyene...
|
|
|||
|
|||
Hej CamillaN!
Jag besökte Hanioti en vecka i augusti för några år sedan. Gillade stället! Vattnet var såååå varmt, man kunde snorkla i timtal och dessutom var det otroligt klart! Stranden var fin men mest gillade jag det att Hanioti är en rätt så liten plats där man finner en del äkta stämning. Kan ha att göra med att Chalkidiki är ett område där även grekerna semestrar flitigt. Sevärdheterna är inget måste där, finns dock en fin kyrka i byn, men helt kul att hyra scooter en dag och åka omkring lite. Åt bl a den bästa pizzan någonsin i Hanioti. Kommer tyvärr inte ihåg vad stället hette. Jag bodde på hotell Calypso och pizzerian fanns mittemot. På något vis tycker jag att byn påminner lite om Georgioupoli på Kreta, stranden dock inte. Tog just fram fotoalbumet, är faktiskt 9 år sedan jag besökte Chalkidiki! Vill absolut tillbaka dit. Stranden har solstolar. Finns nog en massa små ställen i byn med god grekisk mat. Tror inte det är något typiskt hålligång-ställe men finns nog musik. Både internationell och grekisk. Har för mig att grekerna semestrar just i augusti och just när jag var där fanns där bilar med registernummer från många olika länder. I dom närliggande byarna finns det massor med fina stränder också, särskilt i Afitos. Corfu har jag också besökt får några år sedan. Har åkt runt hela ön men vi stannade aldrig i Gouvia. Gillade ön skarpt men har som sagt ingen erfarenhet av Gouvia. Från grannbyn Kontokali åkte vi på dykningsresa. Har för mig, Precis som Mr Walker skriver, att Gouvia inte har mycket av något äkta grekiskt. Rätta mig de som har erfarenhet. Så vill man njuta av ett mindre ställe som i princip har allt och inte vill känna press av att man missar sevärdheter när man ligger på stranden så skulle jag absolut välja Hanioti. Perfekt för en vecka i augusti. Värmen är garanterad och vattnet klart. Stranden har blåflagg=borde höra till de renare. God mat och fin stämning på kvällen hittas nog i centrum! Lycka till med valet! Mvh P |
|
||||
|
||||
Hamnde i Gouvia på en ospec.resa för några år sen. Mycket hålligång, säkert ännu mer i augusti än när vi var där i början av juni. Men stranden är inget vidare, en tråkig grusstrand. Det är lätt att ta sig in till Korfu stad med buss eller taxi. Det är en fin och genuin gammal stad. Mycket uteliv runt "liston" med alla uteserveringar.
Buozokiklubbarna brukar ligga lite utanför stan. Hör med reseledarna eller hotellpersonalen när ni kommer dit. Häsn./ K. |
|
||||
|
||||
Citat:
Gouvia ligger nära Korfu stad och dit går billiga bussar varje halv timme och både i Gouvia och i Korfu stad samt i omkring liggande orter finns det många tavernor med grekisk mat. Speciellt god rätt som endast tillagas på Korfu är sofrito . Prova på så förstår du vad jag talar om . I Ipsos bara några kilometer norr om Gouvia finns det en fin sandstrand och det finns mycket tavernor och nattklubbar med grekisk musik där och där finns det naturligtvis hålligång om man så önskar. Citat:
//Enigma |
|
|||
|
|||
Tackar så jättemycke för tipsen!!
Det blev Korfu, verkar vara mer hålligång där och den resan var ca 1.000 kr billigare. //Camilla. |
|
|||
|
|||
Hej!
Bra val med tanke på hålligång! Chalkidiki är nog lugnare. Det är verkligen fint på Korfu också. Italieninspirerade Korfu stad älskar jag! Hoppas ni får det bra på resan sen Mvh P |
|
||||
|
||||
Instämmer, väldigt trevlig stad, den får du passa på att utforska Camilla. Trots att du skrivet att du inte är så intresserad av sevärdheter så tycker jag att det är en sevärdhet bara att går runt i staden och se på husen och insupa atmosfären.
Mvh Ann |
|
|||
|
|||
Ja det lär nog bli att åka till Korfu stad, det är en helt annan sak att gå runt o kolla i mysiga städer, det gillar jag. Tänkte mer på sevärdheter typ ruiner osv.... Vi är solgalna så det är svårt att slita sej från stranden Särskilt när man bara är 1 vecka.
//Camilla. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|