Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-01, 15:40
TomasR TomasR är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Hinner vi med flyget hem?

Hejsan

Så här är det: Vårt flyg avgår den 30/6 kl.14.30 från Aten till Köpenhamn. Hinner vi åka från Skiathos på morgonen, ta bussen från Agios Constantinos, byta buss inne i Aten och med den åka ut till flygplatsen och hinna med flyget, eller spelar vi ett högt spel med dåliga odds att lyckas? Vad finns det annars för bra alternativ? Har kollat med inrikesflyg från Skiathos men det passade inte alls.

Tomas
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 16:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hinner vi med flyget hem?

Låter inte särskilt klokt!! Vi gjorde omvänd resa i juli och det tog flera timmar med bussen Aten- Ag. Konstantinos i sommartrafiken...Jag skulle ALDRIG våga!!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 20:29
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Det kan bli väldigt dyrt att chansa. Åker du inte på en fullt ombokningsbar biljett, får du köpa en ny.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 20:46

Hmmm vad finns för alternativ? Åka dagen innan och övernatta i Agios Constantinos eller i Aten? Något bra boende där?

Vill självklart inte riskera att missa planet. Har ju tåganslutning från Kastrup bokad o klar.

Tack för svaren Lissi o Tobbe!

Tomas
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 20:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Om avgångs- och ankomsttiderna är så att ni enligt dem kommer fram i tid - och båten och bussen dessutom håller tiderna, så hinner ni naturligtvis. MEN ingen kan sia om det blir så eller inte, och det är definitivt inget man kan räkna med.

Många reseförsäkringar täcker kostnaderna för ny flygbiljett vid försening av anslutningsresa, så det behöver inte bli så dyrt - men däremot blir det ju ganska besvärligt, särskilt om ni har tider att passa när ni kommer hem.

Jag hade nog satsat på en övernattning (eller två) i Ag Constantinos eller dess närhet.
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 20:58

Jag skulle åka dagen innan och sen sova sista natten i Aten. Det är en mysig avslutning på semestern med en kväll i t ex Plaka

I trådar här på Kalimera om boende i Aten finns MÅNGA alternativ och tips på hyfsat billigt boende. Titta under Diskutera Kalimera och under Fastlandet och sen Aten&Pireus så hittar Du en tråd som heter Hotell i Aten. (är så dålig på att länka dit...men det gör säkert någon annan här som läser detta )
Economy är ett hotell som flera ska bo på.
Lycka till med planerandet..

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 20:59
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag hade åkt till Aten dagen innan och övernattat där.
Hur det är med boende i Ag Konstantinos vet jag inte, men som Lissi skrev, tar det flera timmar med bussen därifrån och till Aten. När jag åkte där, åkte bussen in på ett rastställe och stod där ett tag, så folk fick sträcka på benen och kanske ta sig något att äta.

Barbro
Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 22:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Så här skrev jag i dagboken då vi var ute och bussluffade 2001. Vi bodde sista natten i Agios Konstantinos, jag har för mej att flyget gick vid 14-tiden men det har jag inte skrivit:

Vi hade lyckats räkna ut att vi skulle hinna om vi tog en buss som gick vid 9-tiden mot Aten, bussen gick direkt till Syntagmatorget där är det bara att byta buss till den som går till flygplatsen.
Då vi började närma oss Aten blev vi lite oroliga, först hade bussfärden till Aten tagit längre tid än vi räknade med, dessutom verkade trafiken i Aten stå i princip helt stilla, vi visste inte hur långt det var kvar till Syntagma och började bli rädda att missa flyget hem. Snart kom vi äntligen till Syntagma och efter en stunds yrande hittade vi bussen ut till flygplatsen. Tydligen hade förra bussen nyss gått och denna stod snällt och väntade på nästa avgångstid, vi blev återigen nervösa men kunde räkna ut att vi nog ska hinna med flyget ändå.
Äntligen började bussen köra och då kom nästa chock, då vi kom från flygplatsen till Aten var det en buss som gick direkt, denna buss verkade svänga in i varenda liten håla som fanns längs hela vägen. Vi började småningom inse att det nog blir till att köpa ny flygbiljett ändå, detta kan inte hålla.
Slutligen var vi vid flygplatsen, på biljetten stod det vilken gate vi skulle checka in på men på tavlan vid flygplatsen stod en annan gate, vi småsprang till den som stod på tavlan vid flygplatsen för att konstatera att det var fel, det var inte gatenummer, det var utgångsnummer. Full fart så till andra ändan av flygplatsen för incheckning, då vi kom fram behövde vi åtminstone inte köa, vi checkade in 30 minuter före flyget skulle gå, blev visade direkt till utgång med en förmaning om att inte gå till nånting annat före vi gick till utgången. Vi gjorde så och hann precis med flyget. Väl inne i flygplanet kom jag på att jag faktiskt hade tänkt packa om min ryggsäck före jag checkade in den, kamerorna skulle inte åka med samma väska som Ouzuflaskorna och filmrullarna skulle inte åka genom bagageröntgen men nu var det för sent att göra nånting åt det, det var bara att hoppas att allt gick bra och det gjorde det.

Jag skulle alltså inte ens rekommendera att ni bor i Agios Konstantinos sista natten.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 08:56

Hej o tack för alla svar!

Ni har övertygat mig att det bästa är att ta sig till Aten dagen innan hemresan.

Har spånat om att i så fall ta flyget som går kl.22 från Skiathos och tillbringa natten på något hotell i flygplatsens närhet. Det kanske inte är så mycket dyrare mot att åka båt o buss den "vanliga" vägen. Eller vad tror ni? Hur är det med hotell i närheten av flygplatsen i Aten?

Tack än en gång!

Tomas
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 09:21
Halloj Halloj är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Ja det finns ett hotell precis vid flygplatsen. Dock tror jag att det är ganska dyrt. Har för mig att det är ett Sofitel.
Det är några år sedan jag var där så det kan mycket väl ha dykt upp fler. Fast knappast lika nära. Det ligger nästan i ankomsthallen.
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 09:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Sofitel är lyxigt, men kostar skjortan. Ett dubbelrum förmenas näppeligen understiga 200€ per natt.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 10:58

Ni kan med fördel boka ett rum i Luotsa, hotel Peris ,mellan Rafina och flygplatsen. En bit bara från flygplatsen men nära havet. Ägaren både hämtar och lämnar vid flygplatsen utan kostnad. Jätttefina rum. Kostnad i juni troligen 80 euro inkl frukost. Jag betalade 60 för enkelrum med frukost serverad på min balkong 1 nov 2008. Ett bra alternativ för en natt. Man har en liten taverna på gångavstånd och för en bekväm sista avslutningskväll på semestern om man inte in in till Aten så är detta ett bra alternativ. Är detta intressant så har jag tel nummer till hotellet.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 14:04

Hej!

Tar gärna numret till hotel Peris, Lissi.

Tomas
Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 17:39
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Jag har haft kontakt med Peris angående övernattning 30 juni till 1 juli. De tar 80 euro inkl frukost för ett dubbelrum. Då ingår som sagt både hämtning och lämning på flygplatsen.

Carina
Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 18:45
MariellM MariellM är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Det låter intressant även för oss!
Vi kommer från Naxos den 9 maj och ska hem med flyg den 10 maj. Har hotel Peris öppet redan då? Eller är det kanske inte så smidigt att ta sig från Pireaus till Peris? Vi slipper gärna krångla med tunnelbana/buss när vi ska till flyget ovana resenärer som vi är... Lissi, du får gärna skriva ner telnr till hotellet!
Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 15:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av MariellM Visa inlägg
Vi kommer från Naxos den 9 maj och ska hem med flyg den 10 maj. Har hotel Peris öppet redan då? Eller är det kanske inte så smidigt att ta sig från Pireaus till Peris?
Troligtvis har Peris precis öppnat då, men jag vet inte säkert. Sedan är det lite knöligt att ta sig från Pireus och dit. Hotellet ligger på andra sidan flygplatsen så det tar nog minst 1,5 - 2 timmar med bussbyte osv. Det bästa för er är att åka in till Rafina i stället. Peris ligger ca 15 min från Rafina! Och det går minst lika många förbindelser från Naxos till Rafina som till Pireus. Mycket smidigare alltså!

Lissi vältrar sig just nu i sol och Saganaki på Cypern. Har hon inte skickat dig ett meddelande så kontakta henne via PM så hjälper hon dig säkert.
Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 23:35
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det bästa för er är att åka in till Rafina i stället. Peris ligger ca 15 min från Rafina! Och det går minst lika många förbindelser från Naxos till Rafina som till Pireus.
Nja, tyvärr så är det ju inte så i början på maj. Från Paros går det bra med båtar till Rafina men inte från Naxos. Sedan är det väl ingen omöjlighet att först åka till Paros och sedan därifrån ta en båt till Rafina heller. I dagsläget finns en snabbåt kl 11.00 från Paros till Rafina, kunde fungera ganska bra, den är framme 13.55.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 17:56

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Lissi vältrar sig just nu i sol och Saganaki på Cypern. Har hon inte skickat dig ett meddelande så kontakta henne via PM så hjälper hon dig säkert.
Har just vältrat mig klart..Skickade PM innan jag åkte...

Jag tror Peris har öppet året om faktiskt, men är inte säker.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 23:55

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Har just vältrat mig klart..Skickade PM innan jag åkte...

Jag tror Peris har öppet året om faktiskt, men är inte säker.

Lissi

TUSEN TACK för hjälpen!!

Hälsn. Mariell & Stefan som snart vältrar oss i massor av saker på Naxos!
Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 10:04

Just ja... de från Peris Hotel sa att vi kunde ta buss X96 från Piraeus till flygplatsen när vi kom med båten, så plockar de upp oss där. Inga byten alltså, men kanske en ganska lång bussfärd... Men å andra sidan är det skönare att ha bussresan gjord dagen innan och slippa stressa på morgonen innan flyget går.

Tycker Hotel Peris verkar vara ett jättebra alternativ om man vill ta det lugnt sista dygnet på semestern!

80 EUR kostar det för en natt dubbelrum den 9 maj, inkl frukost och hämtning/lämning vid flygplatsen.

Hälsn. Mariell
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.