|
||||
|
||||
Hjälp en icke vetande!
Hejsan på Er alla Kalimeravänner!
Jag hade tur och fick tag på två biljetter med Norwegian till Chania för ynka 295:- Detta tillfälle kunde bara inte motstås ehuru både frugan och jag har sen semester i år. Hemresa från Aten med Transavia 14 dagar senare, även denna resa till mycket överkomligt pris. Funderar över möjligheten att ta nattfärjaa från Chania/Souda till Pireus. (landar vid 20-tiden) för att därefter ta en tidig morgonbåt ut till öarna. Någon som åkt rutten Chania-Pireus tidigare? Tänker oss att sova på däck. Förslag på lämpliga öar för oss två 55+? "Lugna" öar i augusti existerar antagligen inte, men kanske ändå.... Vi vill ha riktigt bra, långgrunda bad och inte alltför kuperade öar. Första inlägget, helt ny här, men oj vilken bra sajt! Kurt |
|
|||
|
|||
Sv: Hjälp en icke vetande!
Velkommen til forumet!
Siden dere lander i Chania og skal fly hjem fra Athen, skjønner jeg ikke helt hvorfor dere vil ta båt Kreta - Pireus på første strekning. Egentlig er det vel bedre å øyloffe seg nordover og ende opp i Pireus til slutt? Men kanskje tenker dere på å dra til øyene nord for Athen? Mange kjenner båtrutene i Egeerhavet bedre enn meg, men uansett, velg de minst turistifiserte øyene i august. Vi dro på øyhopping i august for tre år siden, og mens det f.eks. var svært lite turister på Kea, var det så fullt på Sifnos at det bokstavelig talt ikke var et eneste hotellrom å oppdrive. Pga verdensøkonomien er det nok ikke så ille i år, men likevel... |
|
||||
|
||||
Tack för välkomnande!
Ren snålhet! Färjan till Pireus går på 19 euro. Alternativet är att ta sig till Heraklion och vidare med superfast ferries. Helt andra priser.... Hälsar "snåljåpen" Kurt |
|
||||
|
||||
Vi har åkt den färjan. Vad jag kommer ihåg avgick den vid 21.00 tiden? Sova på däck vet jag inte om jag skulle rekommendera. Det är en fin båt. Inga problem, när vi åkte ialla fall, att få plats inne i båten. Vi gjorde som alla andra, ockuperade en del av sofforna och boade in oss där. Sov hyfsat under natten. Finn s cafe, restaurang, några butiker på båten.
|
|
|||
|
|||
Citat:
1. Då måste du ha boende i Piraeus eller Aten 1 natt väl? 2. Du ska ju ändå luffa runt bland öarna=biljettpriser som ska betalas? Tycker Admiralas förslag låter hundra gånger smartare, men det är jag, det |
|
|||
|
|||
..och jag skulle stanna på Kreta och utforska denna underbara ö tills det var dags att ta färja till Pireus för hemfärd!
Lissi |
|
||||
|
||||
Hej.
Vi åkte mellan Xania-Pireaus nu i slutet på april. Jag har för mig att den kostade 32 euro /pers. Vi åkte med den nya båten Elyros som hade premiärtur sept -08. Mycket fin. Vi har åkt där några gånger och det kan blåsa rätt så ordentligt och gunga. Kan ni undvika båten Lato så gör det. Den var sämre än sämst.//June |
|
||||
|
||||
Det går en båt varje tisdag mellan Rethymnon och Santorini det kan vara ett alternativ om ni kommer en måndag.
|
|
|||
|
|||
Santorini i august
|
|
||||
|
||||
Tänkte att det var närmare dit än till Pireus.
|
|
||||
|
||||
Har själv åkt mellan Heraklion och Santorini och det funkade mycket bra. Sjön kan dock vara väldigt grov här med höga vågor. Inte ovanligt med flera meter höga vågor, och det är då inte att rekommendera att sova ute på båten. Vågskummet sveper över hela båten, så allt blir blött.
Har även rest med direktfärja för många år sedan från Heraklion upp till Pireus, rutten gick då väster om Milos. /Homeros |
|
|||
|
|||
Det kan jo ingen bestride... Bare tenkte at siden de helst ville ha "lugna öar" så var det greit å opplyse at det er en merkelapp som ikke passer på Santorini i august. Men som utgangspunkt for videre øyhopping er jo Santorini et bra valg
|
|
||||
|
||||
Hej igen, och tack alla för intressanta synpunkter!
Färja till Pireus från Chania avgår kl.21.30. Flyget anländer 20.00 så det borde inte vara några problem att ta sig ner till Souda innan båten avgår. Dessvärre - jag har kollat upp vilken båt det är... Jo, just den där hemska LATO...... Övernattning i Pireus är inte aktuell då båten ankommer P. kl.06.00 och då ska det väl finnas anknytning till Naxos, Paros i alla fall? Förutsatt att båten håller tiden (vilket kanske är en omöjlighet med tanke på båtens skick kombinerat med vanligtvis hård sjö). Alternativet är att ta en taxi till buss stationen i Chania och åka med sista bussen till Heraklion, övernatta där och sedan ta en tidig båt till Santorini. Då blir det antagligenen en Flying Cat eller liknande. Tror inte att Santorini är en ö som passar oss, men vad tror ni om att fortsätta till Milos eller ännu hellre lilla Kimolos? Kanske små-kykladerna vore nåt? Vi vill "softa", bada och koppla av. Den aktiva semestern får vänta till i vår... Kurt |
|
||||
|
||||
Flying Cat och Sea Racer, där sitter man inne hela resan, eller?
Iofs. så går det ju väldigt snabbt och smidigt... Ska kolla på Open Sea och GTP. Tack för tipset! Kurtan Hmmm.... någon som varit på Kimolos? |
|
||||
|
||||
Varför inte stanna på Kreta och hyra en bil? Ön är en upplevelse i sig där den ena platsen icke är den andra lik vilket gör den så spännande att utforska! Sen snabbfärja till Piraus när det är dags att åka hem! bara ett förslag
|
|
||||
|
||||
Upptäcker gärna Kreta per bil i tidig vår!
Det får bli vår nästa aktiva semester. Nu behöver vi vila och långsamt tempo. En omöjlighet i slutet på augusti? Finner vi det på Schinoussa tro? Undrar Kurt som kör lok |
|
||||
|
||||
Det gör ni absolut, och på Kimolos och Sikinos.
|
|
||||
|
||||
Har ni tur så har de bytt ut LATO mot någon annan båt. Det hade de gjort när vi åkte hem.
|
|
||||
|
||||
Vilken ö har de bästa stränderna?
Tänker på Schinoussa, Sikinos och Kimolos. Helst långgrunda..... Hur får man tag på boende på Kimolos? Hittar inget på webben Kurt |
|
||||
|
||||
Citat:
Prassa beach på Kimolos. Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|