Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-14, 15:12
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Öluff från Kreta till Ios

Vi är tre tjejer, 18 år, som ska åka till Ios i början på Augusti, och hittar inga billiga flygbiljetter till Aten eller Santorini, så vi ska åka till Kreta.
Därifrån går det Highspeeds (hellenic Seaways) från Heraklio till Ios runt 10 på morgonen.

Frågan är nu, hur tar man sig från Kretas/chanias flygplats till Heraklio på bästa sätt? Aldrig varit på Kreta

Och eftersom vi landar runt 13.00, får vi självklart ta båten dagen efter (alltså den 2 aug), finns det något bra och billigt boende i närheten av hamnen som man kan bo på?
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 15:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Öluff från Kreta till Ios

Från Chania Airport och in till Chania är det taxi som gäller. Det går bara tre st bussturer med lokalbusssen per dag, och de missar ni med er ankomsttid.

Taxin kostar cirka 15-18€

Chania Heraklion nu. Utmärkta bussförbindelser med en tur i timmen från arla morgonstund och fram till sena kvällen. Turen tar cirka 2,5 timmar med ett kort stopp i Rethymno som ligger halvvägs.
Busskostnaden. Skulle tippa på runt 10-15€ pp enkel resa. Taxi hela vägen är dyrt, tippar på 120€ cirka, men har ni tur och hittar er en "återgångstaxi" som ändå ska tillbaka till Heraklion, då kan ni landa på 50-60€.

Vi hittade ett, visserligen slitet, men ändå prisbilligt Hotell just uppe på höjden över bussterminalen i Heraklion. Har glömt namnet, men en stor blå neonskylt på hotelltaket leder era steg från bussterminalen. Hotellet heter något med havet, neptun ell dylikt.
Gångavstånd ner till hamnen där färjan avgår mot Ios.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 15:45
ioslinajrs avatar

Tack så mycket för svaret! Verkar ganska enkelt att åka via Kreta ändå, har ju aldrig varit där tidigare, så man undrar ju lite! Vi har ju mycket tid på oss ifall något händer också!

Hotellet låter perfekt, vi bor hellre ekonomiskt, ingen lyx här inte! Ska bli skönt att komma iväg också
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 15:55
Arnes avatar

Ska se om jag kan finna ut exakt vad hotellet heter. Återkommer i så fall.

Men, avslutningsvis, varför ska ni prompt iväg till Ios när ni har hela Kreta att som ur ett smörgåsbord fritt välja?

Party, nattsudd, sol, blå vågor vita stränder och mysiga byar, allt detta hittar ni ju redan på
Kreta. Betänk också att det är dyrt med snabbfärjan till Ios. Beräkna 42€ pp enkel resa.

I all välmening

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 19:50
ioslinajrs avatar

Ja, ifall du kommer på namnet utan besvär så vore det ju kanon!
tack för tipset i alla fall, kan inte vara många hotell som har en blå neonskylt tror jag!

Haha, jag har lovat att visa mina tjejkompisar hur fint det faktiskt är på Ios, och jag vet att jag får ett mycket bra och billigt boende där! Men vi kommer i alla fall att tillbringa en halv dag och en natt på Kreta till att börja med, så man vet aldrig, vi kanske blir kvar ett par dagar? Eller stannar ett par dagar strax innan vi åker hem!

Ja, färjan kostar precis 42€ dit, men det får det kosta, det blir i alla fall billigare än Apollos charter till Ios, i slutändan(det blir ju inte lika billigt som att stanna på Kreta då, men vill ju tillbaka till Ios, sjunde gången jag åker dit nu)!
Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 20:09
Arnes avatar

OK!!

Jag ger mig. Ni ska ha det så trevligt på Ios. Om jag hittar namnet på det murriga men prisvärda Hotellet i Heraklion, då hör jag av mig.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 14:54
Sushimnis avatar
Sushimni Sushimni är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Youth Hostel i Heraklion tar 9 euro pp.
Det kanske funkar för er......

Hälsningar från Sus
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:26.