|
||||
|
||||
Sv: Bränder på Zakynthos
Såg det på nyheterna, men hann inte uppfatta vilken strand det var.Står heller ej i grekiska tidningar.Det har brunnit jättemycket på Zakynthos i sommar!
Här nere i Koroni-Vounaria hade vi en storbrand i går i över ett dygn håll släckningsarbetena på! Det var ganska nära vårat hus, både helikoptrar och flygplanen dundrade över vårt tak för att tanka i havet nedanför oss men nu är det släkt, endast spaningsplanen flyger med jämna mellanrum för att kolla läget. Här en bild när ett plan flyger över huset Hälsningar från ett 40 gradigt Vounaria |
|
||||
|
||||
Låter otäckt med brand så nära. Bra att det är släkt nu i allafall
Det räcker nog gott med 40 graders värme, utan att man behöver eldsvåda också Jag hade tänkt mig en sväng till blåbärsskogen, men regnet satt stopp för det Riitta |
|
||||
|
||||
Ni som ska åka dit, har ni fått någon information från era resebolag? Jag skulle inte vilja resa till en ö där det brinner. Hur har det varit när det brunnit på andra öar tidigare år? Har resor blivit inställda eller har man fått välja själv om man vill resa eller inte?
Såg att flera var gripna i Spanien för avlagda bränder. Samma sak var väl uppe för något år sedan då det brann på Peloponessos. Citat:
Siri - blåbärsplockare med stort B |
|
||||
|
||||
Det var i området Dafni på Zakynthos där evakueringen skedde, den är nu släckt.
Här på Peloponnesos 2007 arresterades många för bränderna, hur det sen gått vet jag ej. Nu är en bofast man arresterad misstänkt till den stora branden vi hade i helgen. Han nekar förstås. Det pratas om cigarretfimp som anledning till branden ,här i byarna, och det skulle inte förvåna mig, så som de slängs fimpar här.Och vädret i helgen har varit extremt hett, hade jag lagt ett ägg på fat i solen så hade det stekts |
|
|||
|
|||
Hej,
Jag har precis bokat en resa till Zakynthos för den 18:e, och samma dag som jag betalat fick jag höra om bränderna. Hur ser ni lite mer vana greklandsresenärer (det här blir min första greklandsresa) på dessa bränder? Tror ni att det är någon fara att åka dit i nuläget (det finns verkligen INGEN info att få på nätet)? Vi är två 18-åriga tjejer som ska åka på sol&bad-semester själva för första gången, så våra föräldrar blev ju lagom glada när de fick höra talas om evakuationer etc.. Tacksam för svar Anna |
|
||||
|
||||
Jeg tro Zakynthos er tryggere nå enn før brannene!
Jeg har ingen erfaring fra Zakynthos, bare fra brannene rundt Kalamata i 2007. Her ble beredskapen skjerpet vesentlig, og "alle" er på tå hev for at noe lignende ikke skal skje igjen. Etter mitt syn kan dere trygt reise! |
|
||||
|
||||
Håller helt med Ikaros, tror knappast att det är någon fara att åka till Zakynthos. Jag skulle inte vara orolig.
|
|
||||
|
||||
Zakynthos fire
National Intelligence Service officers are in Zakynthos to investigate the cause of a forest fire last Sunday that left more than 50 bathers trapped on Dafni Beach, where they were rescued by the coast guard. Police on the island suspect that the fire was a case of arson and is likely to have been linked to a dispute between some locals and the organization that manages a national marine park on Zakynthos. http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2009_109363 |
|
|||
|
|||
vem trodde att i år 2004 blir en Tsunami? Vem trodde att 1953 Zakintosh slåss i spillo av en jordbävning?
Bränder förekom, och förekommer pga naturens egen kraft, eller av mänskliga faktorn. Om Du inte kör rakt in i eldsvådan, eller har "ville komma närmare" attityden Du är i säkerhet. Vi har bevittnat nyligen hur otrolig snabba och effektiva är deras brandförsvar. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|