|
|||
|
|||
Båtluffa:behöver tips
Hej! Har drömt om att båtluffa sen jag var i tonåren,närmar mig nu 50 och har bestämt mig för att det ska bli av. Vill ha tips, är två veckor för lite? Vilka öar är luffarvänliga? Måste tyvärr lägga min ledighet i Juli, så jag vill inte ha för långa transporter på land vilket kan bli olidligt varmt.Tack på förhand
|
|
||||
|
||||
Sv: Båtluffa:behöver tips
Oj, nu blir man nästan avundsjuk. Alla öar kvar att upptäcka.
Varför inte börja med en klassiker? Naxos-Paros-Antiparos. Då får du se rätt mycket och förbindelserna är jättebra. Två veckor är helt ok att starta med. Du blir snart biten, du med. Nackdelen med att åka i juli är att det är mkt folk, högre priser, varmare. Fördelarna är dock att allt är öppet, gött i vattnet, stabilt väder. Good Luck! /Netwolf |
|
|||
|
|||
Oj,lät det som jag aldrig hade varit i grekland,jag har charterturistat. Kreta, Naxos och Samos. Naxos är faktiskt min favorit. Men jag tänkte att det finns så många öar.
|
|
|||
|
|||
Re: Båtluffa:behöver tips
Hej!
Jag har båtluffat en hel del i Grekland, eftersom du varit på Naxos osv Flyg till Skiatos och fortsätt sedan med Skopelos och Alonissos. Eller varför inte flyga till Aten tar sedan ca 1 timme med buss till Pireus och sedan kan du åka vidare till Egina, Agistri, Poros, Hydra och Spetses korta resor mellan öarna. Juli kan bli väldigt varmt juni och september är lämpligare. I vilket fall som helst koncentrera dig på en ögrupp, annars kan det bli långa båtresor.' /jan |
|
||||
|
||||
Hej!
Låter jätte kul att du tar upp din dröm igen. Själv tar jag studenten till sommaren och har bestämt mig för att båtluffa i Grekland me Men vad kostar det att åka med de båtarna till de olika öarna ? |
|
|||
|
|||
Tack för div. tips. Tror det får bli resa till Aten, båt till Kykladerna (kanske Amorgos) ytterligare två öar och hemresa från Santorini. (med norwegien). Behöver man boka båt och boende i Juli? Vore roligt att få luffa och inte vara uppbokad på tider och platser. Måste passa på och tacka för ett underbart forum som får en att överleva novembers mörker och se fram mot ljusare tider. solen finns ju nån stans
|
|
||||
|
||||
Kolla på Greek Ferries och klicka runt lite. Priserna kan kanske öka lite innan sommaren, knappast blir det billigare!
|
|
||||
|
||||
Hej,
Jag körde Amorgos, Naxos, Paros i somras. Jag åkte ut den 20 Juli och kom hem den den 10:Augusti. På amorgos fanns det lediga rum (20:e Juli), på Naxos fanns lediga rum (26:e? Juli) och även på Paros fanns det lediga rum att få (3:e Augusti). Detta ger ju inga garantier, men ger kanske(?) en fingervisning om läget 2009. Eftersom jag hade klantat mig med mina biljetter, så var jag tvungen att leta rum dem den 8:e Augusti, och det gick på 3 minuter att hitta ett schysst boende mot en *host*skälig *host* ersättning . /Grimm, som snickrar vilt på sin nästa resa... |
|
|||
|
|||
Vi skulle också behöva hjälp gällande pris och transportmedel. Vi är tre tjejer som ska båtluffa i kykladerna i sommar, men hittar ingen information. är det någon som vet vad det kostar (på ett ungefär) att ta sig från Aten till Milos?
Vad är bäst att ta sig dit med båt eller flyg? |
|
||||
|
||||
Bäst är att flyga för det går fort. Båt går också ganska snabbt eftersom det i regel är snabba katamaraner som trafikerar Milos. Jag kan inte det exakta priset. Jag tror vi gav 35 € (enkel resa) till Sifnos förra året. Sifnos ligger innan Milos så det kostar mer till Milos.
|
|
|||
|
|||
tack så jätte mycket vet ni någon hemsida man kan titta priser och sådant på?
|
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Hej! Vi har tänkt att ta nästan samma tur som du, men eftersom vi har en tös på 10 år med oss så har vi förbokat. Vi hade tänkt Naxos först (redan bokat rum), sen Amorgos och därefter Paros. Är det smartare att ta Paros före och avsluta med Amorgos tror du, med tanke på båtförbindelserna?
|
|
||||
|
||||
Folegandros ar en fantastisk o med moget kvallsliv i Chora och manga bra tavernor med god grekisk mat. Perfekt att kombinera med Sikinos och Ios med tanke pa farjeturerna.
Eva |
|
||||
|
||||
Var landar ni, och varifrån flyger ni hem?
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|